(HANNOVER)

DAF lever måske en stille tilværelse i Danmark, men ude i Europa er markedsandelen vokset fra seks pct. i 1996 med 25.000 solgte enheder til 16 pct.  og 50.000 enheder i fjor.

DAF er anerkendt for at være en bomstærk bil, der måske er først med nye innovationer, men systemerne er til gengæld gennemtestet den dag, de tilbydes.

Det gælder også det nye flådestyrings-system ”Connect”, som havde premiere på IAA messen. Det er udviklet sammen med flere underleverandører, så det virker i en åben platform, så vognmænd kan anvende systemet selv med en blandet vognpark.

Det indeholder Connect
Systemet viser på alle bilerne i flåden både brændstoføkonomi, udnyttelse af de forskellige biler, anvendte ruter, bilernes placering, tomgangskørsel og kørte kilometer samt forbrugt tid – alt sammen informationer, som kan hjemme i virksomheden og som chaufføren kan se på instrumentbrættet.

Sker der noget uventet – og kører chaufføren ikke som aftalt, er der en alarm, der går i gang, så der hurtigt kan gribes ind.

Alt sammen måske noget, der er hørt om før – men DAF har samlet de vigtigste informationer i ”Connect” – så bilen er så effektiv som muligt, så udgifterne sænkes og indtjeningen optimeres. Connect er på markedet senere i år.

Opdateret motorer i LF og CF
Når det gælder miljøet, så har DAF optimeret sine PX-5 og PX-7 motorer, som ligger i LF- og CF modellerne. Så opfylder man de kommende miljøregler – men sidegevinsten er 12 pct.

bedre moment – 850 Nm ved 1.200- og 1.500 omdrejninger for PX 5 og 1.200 Nm ved 1.100- og 1.700 omdrejninger i PX 7 motoren.

Design er måske ikke det, som DAF gør så meget ved – bortset fra den seneste opdatering, men DAF har et stort forskerteam, som bygger ”Innovation Trucks” – og en af dem var med på IAA messen.

14 pct. bedre brændstoføkonomi
Her kunne man se hybridteknologi. Lastbilen, der ikke er i serieproduktion, har ved tests forbedre brændstoføkonomien i forhold til konventionelle DAF lastbiler med 14 pct. Bilen kendes på et underbid, der faktisk giv er bedre aerodynamik.

DAF Trucks er et hollandsk datterselskab af den amerikanske Paccar koncern, der også producerer lastbilsmærkerne Peterbilt og Kenworth. Paccar afsluttede købet af DAF (og britiske Leyland) i 1998 efter købsforhandlinger, der første gang fandt sted midt i 1980’erne.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk