VW Amarok anses fortsat som kongen af pick-up klassen – med en komfort og off-road egenskaber i særklasse. Det prædikat er ikke blevet mindre af, at den i Euro 6 udgave nu har fået V6 TDI motor, der er ”lånt” af Audi.

Der kommer tre motorvarianter på 163 hk, som er klar i uge 22, samt en på 204 og en på 224 hk.

Vi har prøvet 224 hk udgaven med Aventura top-udstyr, dels på hvide nummerplader og dels på gule nummerplader – venligt udlånt af SMC i Gladsaxe.

Begejstrer
Det er en bil, som virkelig begejstrer, og udadtil skaber den rigtig meget opmærksomhed. Men sjovest er det at være bag rattet.

Man får nemlig en køreoplevelse ud over det sædvanlige, når man accelererer i den store tyske pick-up med silkeblødt 8 trins automatgear. De 224 hk byder på sportsvognspræstationer.

Samtidig er den ganske støjsvag. Det gælder især hvidpladeudgaven, mens der i testbilen på gule plader var nogle resonanslyde. Lydene kommer fra baghjulene – og lydene opstår i forbindelse med udluftningskanaler, fordi de isolerende bagsæder er væk
Men problemet er løst gennem ny ekstra isolering og støjen skulle ikke findes på bilerne, der sælges i dag, oplyser man hos importøren.

Dobbeltkabine
Vælger man dobbeltkabineudgaven af Amarok er det med bagsæder – og helt uden afgift. Men så skal man have et trælad, for målene med originalladet passer ikke i forhold til kravene fra myndighederne – trods det, at vi er i EU.

Med læs på kører bilen helt stabilt, men med sine bladfjedre er den lidt urolig på ujævn vej uden læs. Sådan er det – som en udenlandsk kollega har beskrevet det – med hestevognsfjedre.

Desuden er der trailerstabilitets-system, så man ikke kommer i slyng med en trailer.
Momentet i motoren er på 550 Nm ved 1.500 omdrejninger. Det er som i en lastbil – og det er nok det mest spændende med den nye VW Amarok pick-up. De 550 Nm er 130 Nm mere end i den tidligere topmodel.

Boostfunktion
Den nye top-motorisering på 224 hk har også en boostfunktion på 244 hk. Til at klare rensningen af udstødningsgasser anvendes SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction) og tilsætning af AdBlue.

Nyt er Servotronic styretøj. Det er et meget præcist og hurtigt styretøj, som både gør oplevelsen i terræn og på landevej mere komfortabel. I princippet er 4×4-systemet bevaret fra forgængeren, men er blevet opdateret.

Udstyret tæller også p-sensor, bakkamera, bi-xenon lygter, LED kørelys og LED belysning ved trinbræt og nummerplade.

Masser af udstyr
Testbilerne havde også klimaanlæg, lædersæder, midterboks, handskerum med lås, 20 tommer alufælge og trinbrætter med fire trædeflader på siderne. Der er god aflæggeplads – bl.a. under sæderne – og selvfølgelig kop- og flaskeholdere.

Vi savnede el-indstillelige sidespejle – i testbilen skulle det gøres manuelt. Og instrumentbrættet er stadig lige så almindeligt som i en Transporter med hård plast.

Men man sidder fantastisk i ErgoComfort sæderne – sæde og rat kan multiindstilles. Dertil kommer bilens avancerede infotainment-system med on-line tjeneste fra Car-Net. Navigation er naturligvis standard.

Fylder godt
Bilen er lidt større i bredden end konkurrenterne i 1-tons klassen (men stadig kompakt i forhold til halvanden tons pick-up’s i USA).

Bredden på 2,23 meter betyder dog, at den bl.a. er sværere at køre off road i en tæt skov uden at komme i nærkontakt med grenene – og overskueligheden fortil er en udfordring.

Bilen har permanent firehjulstræk i kombination med et Torsen midter-differentiale med 40:60 fordeling. Mekanisk differentialespærring er dog ekstraudstyr.

Suveræn i terræn
Betjening af 4×4-udstyr sker via trykknapper ved gearvælgeren. I terrænet er bilen ret suveræn. Standard er bl.a. nedkørselsassistent til at hjælpe ned ad bakke – og hill start assistent.

Bladfjedrene fås i en normal konfiguration med to- plus ét lag – plus (ekstra) som en heavy duty version med tre- plus to lag.

Ladfladen er begrænset af dobbeltkabine-udformningen. Der er fire fastgørelsesøjer samt en kraftig forkromet styrtbøjle på ladet. Der er også trinbræt ved bagklappen, som i øvrigt er særdeles let at løfte. Ladet var beklædt med en kraftig plast-coating til at beskytte mod skader på det rå metal.

Bygget som arbejdshest
Amarok er bygget som en arbejdshest, som fabrikken udtaler – selv om flere og flere måske vælger, som det teknisk kaldes)  at købe den som varebil på hvide plader til priser fra 611.000 kroner. Testbilen på hvide plader kostede 882.000 kroner. Så kan man til den pris også få en veludstyret SUV som VW Tiguan. På gule plader er prisen på Amarok-testbilen 378.000 kr. plus moms for testbilen.

Bilen har 20 tommer alufælge. Det passer måske ikke passer til en pick-up – nej – ikke som det, som vi kalder en arbejdshest – men som hvidpladebil er det fint. 20 tommer fælge er selv standard på en Renault Scénic.

Ingen nødbremse-system
Men når man vil op på de bonede gulve og følge modedillen, der snart siger pick-up i stedet for SUV (som alle jo har i dag), så savner Amarok helt enkelt et aktivt nødbremsesystem (ACC – Adaptive Cruise Control), som resten af bilerne i VW-familien har i dag (også Up!).

Men Amarok er jo en konstruktion fra før 2009, så ACC kommer sikkert, når den næste og fra bunden nye Amarok lanceres – måske om et par år.

Så bliver der sikkert også en udgave med uafhængig affjedring, for til den tid skal der kæmpes mod en Mercedes-Benz X-Class, der har al sikkerhedsudstyret. Den skal produceres af Nissan, som har uafhængig affjedring i dag i deres Navara.

Løber ikke løbsk
I dag har Amarok standard dog sikkerhedssystemet ”Post-Collission Braking” – hvor systemet ved et uheld sørger for at bilen er bremset, så den ikke løber løbsk, hvis chaufføren er bevidstløs eller uopmærksom. Til de ekstra kræfter følger også 17 tommer skivebremser for- og 16 tommer skivebremser bag til de nye udgaver.

Amarok dukkede op i 2009 – først kun bygget i Argentina, og senere kom den til europæiske kunder fra fabrikken i Tyskland.

Amarok blev tildelt prisen International Pick-Up of the Year 2012.

Faktabox Amarok 224 hk:
Motor: V6 TDI.
Slagvolumen: 3 liter.
Ydelse: 224 hk v.
Moment: 550 Nm v. 1.400-2.700 omdr.
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Forbrug-snit: 13,2 km/l.
CO2 udslip: 199 g/km
Gearkasse: 8 trins aut.
Mål længde x bredde: 5.250 x 2.230 mm.
Trailervægt: op til 3,5 tons.
Læssehøjde: 780 mm.
Ladflade: 2,52 kvm.
Ladmål: 1.555 x 1.620 x 508 mm.
Mellem hjulkasser: 1.222 mm.
Varerum bag forsæder: 730 x 1.420 mm.
Sidedørsåbning: 930 x 480 mm.
Træk: 4Motion m. Torsen differentiale.
Til/frakørselsvinkler: 29/24 grader.
Rampevinkel: 23 grader.
Stigningsgrad: 45 grader.
Vadedybde: 50 cm.
Frihøjde: 192 mm.
Skivebremser: 17 tommer for/18 tommer bag.
Totalvægt/nyttelast: 3.080/762 kg.
Styretøj: Servotronic.
Dæk: Michelin Latitude Alpin 255/55 R 20.
Pris testbil hvide plader inkl. udstyr: 882.297 kr.
Pris som Van: 378.280 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk