I 2014 nåede Kia i Europa et salg på 330.000 nye biler – og man satte sig et mål på en halv million biler i 2018, men i år regner man med at nå over 430.000 biler.

”Vi havde en drøm om vækst for et par år siden, men vi havde også en detaljeret plan – og den omfattede et stærkt forhandlernet og nye spændende produkter. Dér er vi også nu, hvor vi giver vores kunder en god oplevelse på værkstedet såvel som i bilforretningen,” siger Michael Cole, som er øverste direktør for Kia i Europa.

Nummer fem i Verden med Hyundai
Kia er en del af Hyundai-koncernen – og samlet er de to mærker verdens femte største bilmærke.

I januar i år samlede Kia Europe alle deres importører i Europa-hovedkontoret i Tyskland – for at fortælle om en otte år positiv udvikling – og deres videre drøm om fremskridt. Med til at sikre drømmen er nye bilmodeller – og de kommer til stadighed i en lind strøm.

Men første halvdel har været fantastisk ifølge Cole.

Lær Kia at kende
”For os handler det også om at få kunder til at lære Kia at kende, for når de først lærer bilen at kende, bliver de positivt overraskede,” siger Michael Cole.

På biludstillingen i Paris var det den nye Rio, der havde premiere – men det seneste halve år har man præsenteret firmabilen Optima med og uden plug-in hybrid teknik, som kommer i januar til Danmark – og en ny Crossover kaldet Niro kommer også med hybridteknik i 2017. Kia har en elbil i Soul modellen – flere elbiler er ikke i støbeskeen lige nu.

Politikerne bestemmer
”Det er egentlig ikke os som producent – eller forbrugerne, der styrer udviklingen, når det gælder elbiler og anden avanceret teknologi. Det er politikerne. Visse lande støtter op om ny teknologi som plug-in hybrid og el – så som Holland og Norge. Men når det gælder hybridteknik har kunderne også tiltro til produktet – det har bl.a. Toyota jo bevist med deres produkter,” siger Michael Cole – der tidligere arbejdede for Toyota.

Kia Rio bedst sælgende Van
Herhjemme går det også godt – og flere af modellerne sælger rimeligt på gule plader, bl.a. Rio, Sportage og Ceed, der i årets første ni måneder solgte i henholdvis 36-, 26- og 21 enheder.

Den nye og større Rio ventes at få øget Van-salget af bilen, og den nye Niro ventes også at få et pænt salg som Van.

Derimod er der stadig ingen melding om, at fabrikken vil lancere egentlige varebiler i Europa, melder pressechef Lene Majdal fra den danske importør.

Udenfor Europa sælges der fortsat både ladbiler og kassevogne – som bl.a. Pregio, som faktisk havde succes herhjemme for over 10 år siden.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk