Det er nok de færreste kunder, som vælger alle sikkerhedspakker, når de vælger deres næste varebil – for det er ikke billigt, selv om vi taler om 30 pct. beskatning.

Men Peugeot Danmark har valgt at udstyre en af deres demo-biler med dette udstyr – til over 29.000 kroner plus moms.

Det omfatter aktiv fartpilot inklusive distance- og frontkollisionsadvarsel, aktiv nødbremse, head-up display, linjevogter, skiltegenkendelse, træthedsdetektor og automatisk nedblænding samt dæktrykovervågning.

Udstyr for 56.000 kroner

Desuden var der udstyr som elektrisk åbning af sidedør med sensor, LED kørelys og varmetråde i bagrude inklusive visker.

Alt i alt var der skruet for næsten 56.000 kroner udstyr på denne Expert, som med 150 hk maskine ellers koster fra 202.000 kroner plus moms.

Samme udstyr kan også bestilles til søstermodellerne Citroën Jumpy ogToyota Proace – som alle bygges på samme PSA (Peugeot-Citroën) fabrik i Frankrig. Priserne kan dog være forskellige. Udviklingsarbejdet med bilerne har taget fem år.

Alufælge – men plastrat

Standard er 7-tommer touchscreen med navigation, klimaanlæg, tågelygter, regnsensor, fartpilot, fartbegrænser, moderne infotainmentsystem, p-sensorer og bakkamera – samt blindvinkelalarm med advarsel mod trafikanter i bilens blinde vinkler.

Bilen havde desuden indfarvede kofangere, aluminiumsfælge, tågelygter, indklappelige el-sidespejle, vipbare passagersæder – med varme i det højdejusterbare førersæde, armlæn i midtersædets ryglæn – og her var der en drejbart arbejdsbord. Men underligt nok havde bilen plastrat.

Desuden var der en luge mellem kabine og varerum, så man kan transportere lange genstande på ekstra 1,6 meter. Peugeot kalder det Moduwork.

Husk beklædning af varerum

Varerummet er stort og reelt – især i den testede L2-udgave. Varerummets sider var beklædt – mens ikke bunden, der allerede var godt ridset. Det kunne en beklædning have modvirket. I kabinen er der masser af aflæggeplads – bl.a. i dørene og under midtersædet. Godt er bilens to 12-volts stik.

Man sidder meget lodret i bilen – og i passagersædet er det helt slemt. Man bør tilkøbe en bagvæg, der er vinklet otte grader, så man kunne sidde mere komfortabelt og knap så lodret. Men førersædet kan indstilles i højden – og sæderyggen indstilles trinløst.

Desuden er højre knæ i nærkontakt med den store gearkonsol. Hele instrumentpanelet virker voldsomt i den kompakte bil, men udsynet er i orden. Nævnes skal det store handskerum, der dog ikke kan låses.

Uafhængig affjedring for og bag

På vejen er man dus med bilen, som har fået et hurtigere og mere præcist styretøj. Den er ikke så blødt affjedret som forgængeren. Nyt er bilens uafhængige affjedring for og bag, som er med til at give meget bedre køreegenskaber end før.

Peugeot bruger her samme platform, som anvendes bl.a. i flere personbiler fra PSA. Den er også 130 kg. lettere end i forgængeren – og den lavere vægt er sammen med start/stop-systemet bl.a. med til at give  bedre brændstoføkonomi.

Testbilen var udstyret med en 150 hk maskine, som var ganske kvik – også med læs, hvor vi testede med cirka halv nyttelast på 500 kg. Bilen med 150 hk trækker rent fra 1.250 omdrejninger – det er cirka fra 50 km/t i femte gear og fra 60 km/t i sjette gear. Lydniveauet er under acceleration rimeligt uden at være lavt.

Expert kører med SCR efterbehandlingssystem og kræver AdBlue tilsætning. Det sker bag en separat luge på siden af bilen – for ikke at der skal ske fejl.

Tekniske data – Peugeot Expert L2 150 hk:
Motor: 4 cyl. BlueHDI turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
AdBlue tank: 22,4 liter (15.000 km).
Ydelse: 150 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 370 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t:  11 sek.
Forbrug EU-snit: 18,9 km/l.
Serviceinterval: 2 år/40.000 km.
Køreklar vægt: 1.810 kg.
Totalvægt: 2.730 kg.
Nyttelast: 920 kg.
Trailervægt m. bremser: 1,9 tons.
Dæk: Yokohama Blue Earth 215/60 R17.
Mål varerum: 2.512 x 1.628 x 1.397 mm.
Mål bagdøre: 1.260 x 1.300 mm.
Bredde sidedør: 1.260 mm.
Åbning af bagdøre: Op til 250 grader.
Varerum: 5,8 kubikmeter.
Læssehøjde: 57 cm.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Fabriksgaranti: 2 år.
Vendediameter: Ca. 12 m.
Bremser: Skiver/esc.
Pris testbil: 256.184 kr. plus moms.
Samme bil med standardudstyr: 201.985 kr. plus moms

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk