Der er travlt oppe i terminalkranerne hos Deutsche Bahns Billwerder terminal i forstaden Moorfleet ved Hamburg. Lastbilerne ruller frem for at aflevere eller modtage containere fra de 42 tog, der skal håndteres hver dag af 60 medarbejdere.

Terminalen er særlig interessant for Danmark og Skandinavien, for Billwerder er oftest bindeleddet mellem Nord- og Sydeuropa, når det gælder jernbanegods.

10 års jubilæum
Terminalen fejrer i år 10 års jubilæum, men sidste år blev den udvidet med et ekstra kran-spor for at følge med den stigende godsmængde – og der er såmænd plads til et ekstra kran-spor, når behovet kommer – og det er terminalens chef, Manfred Schuster ikke i tvivl vil ske.

”Ifølge undersøgelser vil der være tale om en fordobling i 2025. Vi vil også se en udvikling, hvor godstogene bliver længere. Det kræver dog ændringer med signalerne, siger Schuster.

Terminalen er 90 pct. vedkommende betalt af staten, men når det kommer til til betaling for services, er alle ens.

Omladestation
Terminalen kaldes også DUUS, som er en forkortelse for det tyske Deutsche Umschlaggesellschaft Scheine-Strasse – altså en omladestation mellem jernbane og vej.

Til terminalen kommer både gods og post fra bl.a. Sydtyskland – og det ankommer både som containere og som veksellad samt kombiverkehr med huckepack-enheder, hvor hele trailere løftes til og fra jernbanevognene.

Et særlig dansk islæt er de tre tog, der kommer fra Legos fabrik i Tjekkiet hver uge med op mod 40 veksellad. Men der er mange faste kunder – således sendes Mercedes-Benz aksler med toget fra produktionsstedet Hamburg til fabrikker andre steder i Tyskland. Men den ankommende gods kan gods deles op – og noget gods sendes så videre med et nyt tog.

450.000 omladninger
De tre portalkraner er 86 meter brede og 25 meter høje og når hen over et spor. 300.000 omladninger håndteres, men der kan med en fjerde kran nås op på 450.000 omladninger. Hvert spor kan over dagen have plads til fem tog.

De største lande, som terminalen får gods til og fra er Italien og Frankrig, som er vigtige handelspartnere.

”Der er jo finanskrisen endnu – og vi havde da også 7.000 færre omladninger fra 2011 til 2012, men nedgangen kan forklares med nedgangen af godsmængder til og fra Sydeuropa – mens indenrigstransporter er stabile. Konkurrencen med lastbilerne er da også hård – og det er da også antallet af veksellad og trailere, der ikke er så stabile – modsat containerne, siger Schuster.

Færre lagerophold
Han peger dog på, at netop jernbanetransport af trailere er steget fra én pct. til 20 pct. fra år 2000 til i dag. Udviklingen går i retning af færre lagerophold.

Største operatør er Deutsche Bahn Net med 75 pct, hvorefter DB Schenker følger med 12,5 pct. og Kombiverkehr med 12,5 pct.

”Jeg har været i jobbet i snart 50 år – og går på pension næste år, men for mig er jobbet efterhånden blevet en hobby. Den tid, hvor folk havde ét job, er slut – i dag har man tre – bl.a. kvalitetskontrollør, kranoperatør og tilsynsførende. Kompetencen er stor, siger Schuster, der personligt ansatte 35 nye folk til den nye kran i fjor.

Men teknologien er også gået stærkt. Der tages bl.a. et billede af transportenhedens numre, når den passerer med normal fart – så man på forhånd ved, hvilket gods, der har passeret.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk