Salget af varebiler herhjemme hælder mere og mere mod den grønne omstilling. I første halvår i år er næsten 10 pct. af de solgte varebiler elektriske – svarende til 1.221 enheder – og det er 487 enheder mere end i samme periode i fjor, oplyser De Danske Bilimportører.

Elvarebilernes markedsandel steg deraf med 4,6 procentpoint – fra 5,1- til 9,7 procent af salget i årets første seks måneder.

Det på trods af, at varebilsalget dykkede med 11,9 procent i første halvår – fra 2022 til 2023.

Salget af el-varebiler op med 66 pct

Salget af elektriske varebiler steg i løbet af første halvår med 66,3 procent sammenlignet med samme periode i 2022.

Ser man på juni måned separat, endte det med en samlet vækst i varebilsalget på 13,4 procent. Det var dog ikke nok til at vende resultatet for årets første seks måneder.

I første halvår af 2023 blev der således indregistreret 12.645 nye varebiler, hvilket var en nedgang i registreringerne på 1.715 enheder.

Maj og juni trak op

”Vi glæder os over, at der har været fremgang i varebilsalget de seneste måneder. Derudover er det selvfølgelig rigtig positivt, at el-varebilerne har fået bedre fat i markedet,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Maj måned var tillige 0,5 procent bedre end samme måned sidste år, og juni var hele 13,4 procent bedre.

Markedet kan dermed se ud til at være i bedring, da der har kunne registreres fremgang i de seneste to måneder, men der er stadig usikkerhed.

Fossilt drevne varebiler tilbage

Årsagerne til denne samlede nedgang i varebilsalget første halvår kan ligge i et efterslæb fra den økonomiske usikkerhed, der opstod på grund blandt andet af høj inflation og rentestigninger i løbet af 2023, melder man fra DBI.

”Økonomien i Danmark er dog markant bedre nu, og dermed kan væksten i salgstallene fra maj og juni være en indikator på en begyndende bedring på varebilmarkedet,” siger Mads Rørvig.

Mens de opladelige varebiler opnåede en større markedsandel, så gik de fossilt drevne biler tilbage. Diesel, benzin og mildhybrid gik alle tilbage med henholdsvis 3,6- 1,3- og 0,2 procent. Almindelige hybridvarebiler gik frem med 0,4 procentpoint til en markedsandel på 2,2 procent i første halvår 2023.

På trods af tilbagegang til de fossile drivlinjer, var diesel fortsat den mest foretrukne drivlinje og stod for 81 procent af salget.

Flere lastbiler på gaden

Ser vi på salget af lastbiler, har det i årets første seks måneder været positivt. I løbet af første halvår 2023 blev der indregistreret 2.506 nye lastbiler, så der blev solgt 37 flere enheder end i samme periode i 2022.

Det svarer til 1,5 procent flere lastbiler end i samme periode i 2022, hvor der blev solgt 2.469 lastbiler.
Ligesom med varebilerne har der været en stigning i interessen for elektriske køretøjer.

I første halvår af 2023 blev der indregistreret 156 elektriske lastbiler mod 42 i første halvår af 2022. Det er en fremgang i markedsandelen på 4,5 procentpoint eller en procentvis fremgang på 271,4 procent, er meldingen fra DBI.

Grønnere tung transport

”Det er positivt, at markedet for lastbiler er i vækst, og den elektriske interesse fortsat er spirende. Det er med til at sikre grønnere lastbiler og dermed en grønnere tung transport,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Fordelt per måned har lastbilssalget været præget af fremgange, hvor fire- ud af seks måneder har været med vækst.

Året startede ud med en markant nedgang på 33,5 procent i januar, hvorefter der har været udsving i størrelserne på fremgangene. Maj og juni har været måneder med større procentuelle fremgange.

Diesel stadig dominerende

Ligesom ved varebilerne var diesel det dominerende drivmiddel blandt nyregistrerede lastbiler.

Markedsandelen faldt dog med 8,1 procentpoint for dieseldrevne lastbiler, når man sammenligner første halvår i 2022 og 2023.

Tilbagegangen i dieseldrevne lastbiler skyldes, at en stigende andel af de nyregistrerede lastbiler har andre drivlinjer såsom el og gas.

Stor stigning af gas-lastbiler

Gas og eldrevne lastbiler udgør således en større del af markedet i 2023.

I de første seks måneder af 2022 blev der som nævnt indregistreret 42 elektriske- samt 10 gasdrevne lastbiler i Danmark.

I samme periode i 2023 var dette tal vokset til henholdsvis 156 elektriske og 31 gasdrevne lastbiler. Dette har betydet, at de respektive drivlinjers markedsandele er vokset med henholdsvis 4,5- og 0,8 procentpoint.

Færre busser

Bussalget i årets første seks måneder har budt på en negativ udvikling på 35,8 procent. Dog skal der, som altid, tages forbehold for, at der generelt sælges få enheder og at salg ofte sker i større partier.

Derfor er analyserne baserede på et lille datasæt, som således betyder større udsving og dermed markante procentvise udviklinger.


Elvarebiler samlet salg januar-juni 2023:
Volkswagen ID.Buzz Cargo – 232 enheder
Volkswagen ID.4 Van – 87 –
Toyota Proace Electric Van – 79 –
Opel Vivaro-e Van – 79 –
Peugeot e-Partner Van – 62 –
Peugeot e-Expert Van – 59 –
Renault Kangoo E-TECH Van – 59 –
Maxus e-Deliver 3 Van – 55 –
Toyota Proace City Electric Van – 54 –
Mercedes-Benz e-Vito Van – 52 –
Nissan Townstar – 50 –
Fiat e-Doblò Van – 47 –
Ford E-Transit 2 tons – 46 –
Citroën ë-Jumpy Van – 45 –
Renault Mégane E-TECH Van – 26 –
Volkswagen ID.3 Van – 25 –
Opel Combo-e Van – 20 –
Citroën e-Berlingo Van – 15 –
Maxus e-Deliver 9 Van – 13 –
Fiat e-Scudo Van – 11 –
Volvo XC 40 Recharge Van – 11 –
Maxus sT90 pick-up – 7 –
Kia Niro Electric Van – 6 –
Renault Master E-TECH – 6 –
Mercedes-Benz EQV – 5 –
BYD eTP3 – 4 –
Nissan Ariya – 4 –
Aiways U5 – 3 –
Citroën ë-C4 Van – 3 –
Hyundai Kona Electric – 3 –
Volkswagen e-Crafter – 2 –
Fiat e-Ducato – 1 –
Mercedes-Benz e-Sprinter – 1 –


Top 10 varebilsalg juni 2023:
Ford Transit Custom – 365 enheder
Mercedes-Benz Vito – 243 –
Volkswagen T6.1 – 228 –
Mercedes-Benz Sprinter – 218 –
Volkswagen Crafter – 130 –
Ford Transit 2 tons – 110 –
Iveco Daily – 84 –
Renault Trafic – 84 –
Mercedes-Benz Citan – 81 –
Toyota Proace – 76 –

Top 10 varebilsalg januar-juni 2023:
Ford Transit Custom – 1.685 enheder
Mercedes-Benz Sprinter – 1.019 –
Mercedes-Benz Vito – 968 –
Volkswagen T6.1 – 825 –
Renault Trafic – 454 –
Volkswagen Crafter – 448 –
Mercedes-Benz Citan – 444 –
Iveco Daily – 436 –
Ford Transit 2 tons – 410 –
Toyota Proace – 383 –

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk