Godt 100.000 danske biler og varebiler kører med vinterdæk denne sommer. Det betyder dårligere køreegenskaber og ringere bremseegenskaber – samt forøget risiko for aquaplaning ifølge en ny undersøgelse fra Michelin, der er foretaget i hele Norden.

Her fremgår det også, at mange ikke kender lovens krav til mønsterdybden – og så lever myten om, at vinterdæk er bedst i regnvejr fortsat blandt bilister.

Danskerne har taget budskabet om, at sommerdæk om sommeren er godt for trafiksikkerheden til sig. I en ny undersøgelse fra Michelin svarer 76 pct. af bilister i en rundspørge, at de kører på sommerdæk – typisk, når temperaturen kommer over fem grader. Omkring hver femte kører på de såkaldte all season-dæk – og kun 3,7 pct. beholder vinterdækkene på i sommerhalvåret.

Dårligt for trafiksikkerheden
Trods disse udtalelser er der ifølge Michelin grund til fortsat at fokusere på vigtigheden af at undgå vinterdæk i sommervarmen. For tallene i undersøgelsen svarer til, at ca. 100.000 biler på de danske veje kører på vinterdæk netop nu.

”Umiddelbart er det selvfølgelig positivt, at så mange skifter mellem sommer- og vinterdæk, og at antallet af bilister, der kører på vinterdæk hele året er lavt. Men der er altså stadig ca. 100.000 biler på vejene, som af den ene eller anden grund kører rundt med vinterdæk i sommerhalvåret. Det er dårligt trafiksikkerheden – blandt andet fordi de udsætter sig selv og deres medtrafikanter for en øget risiko for aquaplaning og tab af kontrol med deres bil, forklarer Peter Qvist, salgschef i Michelin Nordic.

Flere skifter til sommerdæk
Michelins undersøgelse dokumenterer samtidig en fortsat stigning i antallet af bilister, som henviser vinterdækkene til mørket i kælderen om sommeren. Sammenlignet med en tilsvarende undersøgelse fra 2013, er antallet af bilister, der vælger sommerdæk om sommeren, steget med syv pct. I samme periode er andelen, der kører på vinterdæk om sommeren, faldet fra 4,5 pct. til 3,7 pct. i år.

Selv om det altså er relativt få bilister herhjemme, der kører på vinterdæk i sommerhalvåret, lever en gammel myte om vinterdækkenes egenskaber i bedste velgående. Hver femte i undersøgelsen svarer således, at de mener, at det er sikrere at køre med vinterdæk på våd vej – selv om det er sommer. Heraf godt 23,5 pct. af kvinderne og 18 pct. af mændene i undersøgelsen.

”Tests har gentagende gange påvist, at vinterdæk har betydeligt dårligere egenskaber om sommeren – både på tør og våd vej. Derfor er budskabet til bilisterne, at vinterdæk hører til i garagen eller på loftet om sommeren,” siger Peter Qvist.

Viden om mønsterdybde
Michelin har også spurgt ind til bilisternes viden om mindste lovpligtige mønsterdybde, som dæk på personbiler skal have. Her ved kun lidt over halvdelen (55 pct.), at grænsen er 1,6 mm. Heraf 63 pct. af de mandlige bilister og 46 pct. blandt kvinderne.

Sæsonens dækskifte og sommerferiestart er gode anledninger til at tjekke dækkenes mønsterdybde. Nærmer mønsterdybden sig lovens mindstekrav om 1,6 mm, så bør man følge godt med og sørge for at få dem skiftet inden en eventuel bilferie,” siger Peter Qvist.

Samtidig bør man kontrollere dæktrykket – noget vi danskere desværre ikke er verdensmestre i.

Tjek dæktryk månedligt
”Faktisk anbefaler vi, at man tjekker dæktryk en gang om måneden. Korrekt dæktryk er både godt for trafiksikkerheden og for pengepungen, da det sparer på brændstoffet.

I undersøgelsen har Michelin også spurgt ind til bilisternes mobilvaner. Her viser det sig, at danske bilister har klare holdninger til at benytte mobiltelefonen, mens de kører. Kun otte pct. svarer, at de sender sms’er under kørslen, og hele 93 pct. mener, at de er imod håndholdt mobiltelefon.

Undersøgelsen er udført af PFM Research for Michelin i april i år. I alt deltog 1.000 danske bilister, mens samme undersøgelse er udført i hhv. Finland, Sverige og Norge. Ligeledes på 1.000 bilister.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk