Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
2.000 hk i el-SuperVan

En helt ny elektrisk Ford Transit Custom er på trapperne – og skal supplere den E-Transit, som netop er lanceret herhjemme.

Den normale udgave kommer først i 2023, men er der noget, som Ford er god til, så er det at skabe interesse for nye produkter ved at lancere vanvittige sportsudgaver inden.

Sådan én er den nye Ultra-high-performance Ford Pro Electric SuperVan – som skal leve op til den success, som Custom modellen har – herhjemme med førstepladser blandt varebiler på salgslister i årevis.

Festival of Speed

VOTY.dk har tidligere stiftet bekendtskab med en Custom på Fords belgiske testbane Lommel – med en Mustang motor under hjælmen.

Nu er det en elektrisk varebil i race-trin med 2.000 hk, som Ford viser frem i dag på den kendte engelske motorsports-arena Goodwood til Festival of Speed.

Racerbilen har fire elmotorer, et 50 kWh batteri, som er vandkølet – og så når den 0-100 km/t på under to sekunder.

Data i “Real Time”

Den har Fords seneste SYNC kommunikationssystem, som måske sikrer forbindelse med mekanikerne i pitten – eller racerbossen.

Selve bilen er udviklet af Ford sammen med racing-eksperterne STARD i Østrig og med Fords designcenter i Köln som eksterne udviklingsfolk. Interiøret er som i en sand racerbil med styrtbøjle og sportssæder.

Ford bedyrer, at man har til hensigt bare at bygge en racerbil – man vil viser, at ingeniører kan bruge data, der kommer fra bilen i ”Real Time” til at optimere ydelserne – som i en top-racerbil.

Opladning på 45 minutter

Opladningen af bilen klares på 45 minutter med et lydladesystem. Rækkevidden er ifølge Ford op til 610 km, men nok ikke, hvis al kørslen foregår med fuld fart på en racerbane. Der er dog også en eco-knap, som ikke er normalt i en racerbil.

Ford har bygget special-racerudgaver af varebiler i mange år – bl.a. SuperVan i 1971 med en centermotor hentet fra GT 40 raceren for at skabe en Transit MK 1 ud over det sædvanlige.

Transit MK 2 var bygget som en glasfiberbil med teknik fra C1 racerbilen med 590 hk Cosworth V8 motor, hvor teknikken blev videreført i SuperVan 3 fra Transit MK 3 med 650 hk Cosworth teknik fra datidens Formel biler.

e-Custom som udgangspunkt

Nu er det el, der er oppe i tiden som drivmiddel – så derfor har Ford valgt den kommende e-Custom varebil med Ford Pro connected service ecosystem, som varebilschefen i Ford Europa, Hans Schep, udtrykker det.

I dag benytter Ford også lejligheden til at vise den kommende Ranger Raptor pick-up frem – ikke på racerbanen, men på en særlig hillclimb off road bane.

Racer-varebilen er en eksperimentalbil – og her vil Ford også vise, hvor langt man kan nå med el-teknologi og connectivity. Og finde, hvor grænserne går for en elektrisk varebil – for igen at kunne forbedre både fremtidens elektriske racerbiler og ganske almindelige elvarebiler, når det gælder software og service.


Der er fem køremetoder at vælge imellem:

• Road – for normal kørsel.
• Track – for balancering af fart og svingteknik og sving med slick-dæk.
• Drag – for max. acceleration som ved drag-racing og brug af drag-dæk.
• Drift – for speciel udskridning, slalomkørsel og kørsel i sne.
• Rally – for optimal kørsel på asphalt og grus som på rallyetaper med særlige rallydæk.