Falcks Redningskorps har indgået aftale med MAN Truck & Bus fabrikken frem mod 2026 om levering af 2.500 ambulancer og busser til sygetransport på basis af TGE modellen.
For MAN Truck & Bus er ordren fra Falck den største enkeltordre i MAN’s varebilshistorie, som blev indledt i 2016 med varebiler mellem 3,0- og 5,5 tons.
De mange Falck-køretøjer skal køre for fem af redningskorpsets internationale afdelinger i Danmark, Storbritannien, Spanien, Sverige og Tyskland.
Indretning af opbyggerfirmaer
MAN skal levere TGE minibusser og varebiler mens indretning og udrustning af køretøjerne vil ske hos opbygger-virksomheder efter Falcks specifikationer. Den første bil i aftalen er allerede leveret.
Falck har været trofaste kunder hos MAN i årtier – og mange vil måske huske MT fejeblads-udgaven, der havde førerhus fra Volkswagen LT, men teknik fra MAN’s lastbiler.
TGL-fejeblad på transportmesse
Den er siden afløst af mange andre lignende køretøjer. Senest en helt ny konstruktion på basis af MAN TGL – opbygget af Vandborg Karosseri med italiensk produceret lad fra firmaet Botti.
Bilen havde premiere på Transport 2019 i Herning. Det var en ordre på 132 MAN TGL lastbiler – og i ordren indgik samtidig bestilling på 19 TGE modeller til sygetransport.
Opererer i 30 lande
I Storbritannien benytter Falck Ambulance UK også MAN TGE til sygetransport – og her har man fået 92 enheder de seneste to år.
Falck Group, som er baseret I København, har internationalt opgaver i 35 lande med 30.000 medarbejdere – både med ambulancer, brandslukning, mobilitetsservice og sygetransport.
Stor kompetence
”Takket været vores store kompetence for specialopbygninger, som vi hos MAN forresten har gjort god brug af i lastbils-segmentet i årtier, kan vi garantere høj kvalitet. Dertil – gennem samarbejde med opbyggere – kan vi sikre vores kunders succes og forenkle deres daglige opgaver. Det er vores primære mål her hos MAN,” udtaler Thomas Herzog, salgsdirektør for varebiler hos MAN Truck & Bus i Tyskland.