Den koreanske bilkoncern Hyundai-Kia har travlt i øjeblikket – og har senest vist en række nye bilmodeller. Bl.a. ny Sorento SUV fra Kia og en ny elektrisk Hyundai IONIQ 5.
Nu har Hyundai så løftet sløret for en ny crossover SUV udgave i den vigtige, kompakte B-SUV klasse med høje og ganske rummelige biler: Den helt nye Bayon.
Kompakt og rummelig
Fordi det er en crossover har Bayon en størrelse, der løfter sig lidt over de gængse minibiler og små mellemklassebiler.
Den er 4.180 mm lang, 1.775 mm bred og 1.490 mm høj. Dette fordelt på en 2.580 mm akselafstand giver bilen både kompakthed og rummelighed.
Potentiale som Van
Denne klasse forventes at stige yderlige salgsmæssigt – også som Van. Det har man bl.a. set på salget af konkurrenter som Ford Puma, Peugeot 2008, Renault Captur og VW T-Cross.
Bilen er en ny klasse for Hyundai i fabrikkens SUV-program. Men Bayon dog ikke fås med firehjulstræk, som kendetegner de fleste SUV modeller (Sport Utility Vehicles).
Hyundai anvender designfilosofien Sensuous Sportiness, som giver den en skarp og aerodynamisk stil.
Fransk skinkeby
Navnet Bayon er inspireret af den sydfranske by Bayonne, der er kendt for sine skinker.
Fabrikken har ikke valgt koreanske byer og områder til navne på sine biler, men fra andre områder på jordkloden – således er Kona opkaldt efter Kona-regionen ved Hawaii.
Tuscon og Santa Fe er opkaldt efter byer i de amerikanske delstater Arizona og New Mexico. Endelig er Hyundais brintbil NEXO opkaldt efter danske Bornholm.
Adaptiv fartpilot
Bayon er udviklet og designet specielt til Europa. Den har som nævnt et kompakt ydre, et rummeligt interiør og tilbyder en del intelligente sikkerheds- og connectivity-funktioner.
På sikkerhedsfronten tilbyder bilen bl.a. adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med forgænger- og cyklist- genkendelse. Derudover aktiv vognbaneassistent, blindvinkel-sensor, bakkamera og parkeringsassistent.
Digital instrumentering
I kabinen bygger Bayon videre på infotainment-teknologien fra i20. Bayon har mulighed for fuld digital instrumentering samt otte tommer touchskærm med trådløs Apple CarPlay eller Android Auto.
Der er to forskellige benzinmotorer. En 1.0 T-GDi med 48 volt mild hybrid med enten 100 hk eller 120 hk.
Her kan der vælges mellem en 6-trins manuel gearkasse med Hyundais e-clutch eller 7-trins DCT-automat-gearkasse.
Lanceringstidspunkt ukendt
Udgaven med 100 hk fås også uden 48 volts mild hybrid-system, hvor man ligeledes kan vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins DCT-automatgearkasse.
Derudover tilbydes bilen med firecylindret 1.2 liters benzinmotor, som man kender fra i20. Motoren leverer 84 hk og fås med 5-trins manuel gearkasse.
Det er endnu ikke fastlagt, hvornår Bayon lanceres i Danmark. Priser kendes ikke.