Toyota har netop modtaget den ypperste pris for den seneste fjerde udgave af Yaris – Car of the Year 2021 eller Årets Bil i Europa. Samme pris fik Toyota for første udgave i 2000.

Den nye Yaris blev vist herhjemme for første gang i fjor – men da var den endnu ikke godkendt som varebil.

Ny van-løsning

Men Toyota Danmark har udarbejdet en lokal løsning, hvor man har fjernet en holder til hattehylden, der var monteret på bagruden.

”Efter den er blevet fjernet, opfylder bilen nu målene, og vi har fået lavet et specialudviklet kit til ombygningen,” fortæller pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark, til VOTY.dk.

Priser på Van ikke meldt ud

VOTY.dk har indtil nu udsat en test af bilen, da vi først og fremmest ser på gulplade-udgaver. Men med godkendelsen i hus, har vi derfor valgt at prøve den nye Yaris Hybrid-model.

Udfordringen er, at der ikke foreligger en endelig gulpladepris på grund af indførsel af nye bilafgifter, hvor ikke mindst hybridbiler er blevet hårdt ramt – med prisstigninger på 15.000 kroner på hvide plader eller fra 166-.000 til 181.000 kr. – for billigste H1 udgave.

En stigning, der dog ikke bliver så hård som Van – og så med en fornuftig leasingordning oveni endda spiselig.

Jobbiler mest basisudstyr

Vores testbil er en topudstyret version, men Van modeller til dansk erhvervsliv – hvad enten der er tale om servicebiler til entreprenørfirmaer eller pizzabiler til distribution er i reglen basisudgaver.

Yaris modeller har altid været højt oppe på gulplade-salgslisterne – for de er kompakte og smidige at køre.

Den nye hybrid-model er den bedste Yaris til dato – hvilket forklarer hæderen fra de europæiske motorjournalister – med forbedrede køreegenskaber gennem den sports-opsatte undervogn.

Nu også med trailer

Så har bilen fået øget akselafstanden med 50 mm ligesom bilen er blevet 40 mm lavere, 50 mm bredere og fem mm kortere.

Det betyder ud over bedre pladsforhold bag rattet også et lidt større varerum. Men der er en negativ læssekant på 15 cm. Nyt er, at Yaris i hybridudgave må trække en trailer på 450 kg. Før måtte hybridudgaven ikke køre med trailer (benzinudgaven uden hybridteknik må trækker 850 kg. med bremser).

Hjulene sidder nu helt ude i hjørnerne, som man kender det helt tilbage fra den gamle
Mini Cooper, så den tager lettere og sikrere et hurtigt sving. Og styretøjet er samtidig meget skarpere.

20 pct. forbedret økonomi

Hybrid-motoren i vores testbil er ny – på 1,5 liter, men kun med tre cylindre, hvilket betyder en lidt irriterende lyd ved acceleration – men dog ganske acceptabelt støjniveau i hverdagskørsel.

Effekten er 16 pct. kraftigere og brændstoføkonomien med 26,3 km/l er forbedret hele 20 pct. Og så er CO2 udslippet faldet til 87 gram pr. km.

Trinløst automatgear

Hybridteknikken omfatter to elmotorer, der yder 80 hk plus 91 hk benzinmotor. Systemet udvikler sammenlagt dog kun 116 hk. Standard er CVT automatgear, og det betyder motorstøj ved acceleration. Men den er smidig i daglig bykørsel og regionalkørsel.

Man kan vælge imellem eco og power drive-mode. Man kan  desuden udnytte bilens p-funktion, så man kan samle strøm op ved opbremsning.

Top-sikkerhedsniveau

Sikkerhedsniveauet er helt i top – med standard Toyota Safety Sense 2.5 i alle modeller. Det betyder adaptiv fartpilot med køfunktion, automatisk nødbremse op til 180 km/t og en ottende airbag mellem forsæderne. Dertil bl.a. skiltegenkendelse og linjevogter.

Interiøret er opdateret med otte tommer touchscreen – med helhedsindtrykket er fortsat meget sort i sort. I H3 Smart testmodellen var også head-up display, Apple Car play, regnsensor, DAB+ radio, tågelygter, MyT multimediesystem og bakkamera samt LED lygter md fjernlyskontrol.

Der var ikke fabriksmonteret navigation – her må man spejle kort fra sin mobiltelefon.

Varme i rat og sæder

Bilen havde midterarmlæn, men ikke midterboks, der er flaskeholdere i dørene og to kopholdere plus usb-stik. Vi savnede handskerumslås. Der er ikke reservehjul, men el-pumpe.

Til gengæld skal vi fra testbilens udstyrsliste nævne elektronisk håndbremse, to-trins varme i forsæder, læderrat med varme (testbil), nøglefri start, udendørs temperaturmåler, rækkevidde, forbrug og 1-zone klimaanlæg.

Urimelig beskatning

Yaris Hybrid er en meget grøn bil, fordi den kører langt på literen. Modsat plug-in hybrid biler lader den sig selv op via generatoren – men de nye bilafgifter har straffet hybridbiler urimeligt – fordi god økonomi ikke belønnes længere.

Alle med elbil og opladningshybrid  har jo ikke en ladestander til rådighed. Men det bør man have – hjemme eller i firmaet. Problemet er, at mange i stedet for vælger den billigere men knap så grønne benzinudgave.

Hybridbilen er ganske kvik og når 100 km/t på under 10 sekunder og har en topfart på 175 km/t. Sikkerhedsniveauet ifølge EuroNCAP: 5 stjerner.

Fakta Toyota Yaris 1,5-hybrid:
Motor: 3 cyl benzin uden turbo.
Miljø: Euro 6d.
Slagvolumen: 1.490 ccm.
Ydelse: 91 hk.
Elmotorer: 80 hk.
Samlet ydelse: 116 hk.
Moment: 120 Nm v. 3.600-4.800 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Topfart: 175 km/t.
Gear: e-CVT trinløs aut.
Brændstoføkonomi snit: 26,3 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 87 g/km.
Akselafstand: 256 mm.
Bremser: Vent skiver for/skiver bag. esc, ABS.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Dæk: Bridgestone Blizzak 195/55 R16.
Læssehøjde indvendigt/udvendigt: 680/150 mm.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.165/450 kg.
Totalvægt: 1.615 kg.
Trailervægt Hybrid: 450 kg.
Pris hvide plader hybrid: Fra 181.000 kr. (H1)
Van: Ikke oplyst p.t.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk