200 kg mere nyttelast får man ud af Volvos distributions-lastbil FL i de nye 14 og 16 tons udgaver.
Vægtbesparelsen kommer sig af, at de 4-cylindrede motorer er præcis 200 kg lettere end de 6-cylindrede motorer.
”Vi ønsker, at flere skal opdage Volvo FL’s muligheder. Den nye kombination med en lettere drivline og større lasteevne passer specielt dem, der har krav til produktivitet – og derfor søger en omkostningseffektiv transportløsning,” siger Pernilla Sustovic, chef for distributionssegmentet hos Volvo Trucks.
210 og 240 hk
Volvos 4-cylindrede Euro 6 motor på fem liter findes i udgaverne 210 hk/800 Nm og 240 hk/900 Nm. som nu kan tilbydes til en bredere FL-kundegruppe.
”Femlitersmotoren kan være et godt alternativ for dem, der for det meste ikke udnytter den maksimale vogntogsvægt – men samtidig sætter pris på fleksibiliteten ved at kunne køre med tungere læs, hvis der er behov for det,” siger Pernilla Sustovic.
Dynafleet ab fabrik
Desuden kan Volvo Trucks’ flådestyringssystem, Dynafleet, nu bestilles direkte fra fabrik til såvel FL som FE serien.
Ved hjælp af systemet kan kunderne følge virksomheden i realtid via webportal eller app – og således få information, som kangivel øget effektivitet.
Dynafleet indeholder services for chaufførtider, positionering, brændstofbesparelse og miljøpåvirkning, som betales via et månedligt abonnement.