Erhvervskøretøjer og arbejdskøretøjer, der kører rundt på byggepladser og i marker er de første, der får glæde af den nye TWEEL-dæk fra Michelin.Det er et dæk, der aldrig bliver fladt.

Den franske dækkoncern skal produceres på virksomhedens nye fabrik i South Carolina, USA. Det er kun det nye X TWEEL Airless Radial-dæk, der skal produceres på fabrikken.

Ideen bag dækket opstod hos udviklingsingeniører hos Michelin. Et dæk, som kort fortalt gør op med den traditionelle adskillelse af dæk og fælg og i stedet samtænker de to elementer i en, solid enhed.

Polyerethan
TWEEL-dækket består af en fast ydre dækskal, der er fast forbundet til et center via fleksible og deformerbare polyurethan-eger.

I modsætning til normale dæk har TWEEL-dækket ingen luft. Dermed løser dækket problemet med hyppige punkteringer for køretøjer inden for brancher så som byggeri, anlægsvirksomhed og landbrug.

”TWEEL er et godt eksempel på Michelins innovationsarbejde. Konceptet blev født i Michelins nordamerikanske udviklingscenter i Greenville – et af vores tre globale teknologicentre, og nu bliver dækket produceret til et voksende marked på vores nye fabrik i samme by,” siger Pete Selleck, direktør for Michelin i Nordamerika.

Fabriksmontering
Den nye fabrik betyder, at Michelin kan øge produktionen af X TWEEL SSL dæk – og samtidig starte produktionen af det nye X TWEEL Turf, som bl.a. leveres originalmonteret på John Deere’s kommercielle ZTRAK 900 Series plæneklippere.

”Michelin TWEEL er dækindustriens første kommercielle, luftløse radialdæk. Dermed understreger det Michelins førerposition inden for ”next generation” mobilitet. Samtidig gør dækket det muligt for os at tilbyde et attraktivt produkt til nye markeder og udbygge vores position over for eksisterende kunder i segmentet ”low-speed” køretøjer. Vi oplever, at industrien efterlyser løsninger, som både bidrager til produktivitet, sikkerhed og bundlinje,” siger Ralph Dimenna, udviklingschef for Michelins TWEEL-teknologier.

USA fabrik nunner 16
Den nye fabrik i South Carolina er den Michelins 10. produktionsanlæg i staten – og det 16. anlæg i USA. Michelin investerer ca. 300 millioner kroner i den nye fabrik.

Også Iveco har iøvrigt vist et eksempel på at dæk og fæld er vokset sammen. Det skete på IAA-transportmessen i Hannover – hvor man viste fremtidens varebil: Iveco Vision.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk