Stort set alle Nissans varebiler bliver opdateret i 2020 – og den første nyhed, basismodellen af Navara pick-up er allerede hos forhandlerne.
Nissan-forhandlerne i Danmark får et travlt år i 2020, når det gælder varebiler. Der bliver stort set nyheder på alle hylder. Undtagelsen er den elektriske eNV200 kassevogn, der fortsætter uforandret.
Fravælger ny lille NV250
Den nye lille NV250 kommer dog p.t. ikke til Danmark, da importøren ikke har kunnet få fornuftige priser forhandlet på plads.
Første nyhed er allerede landet – det er den opdaterede Nissan Navara pick-up med nye og mere miljørigtige motorer og en helt ny basisudgave med det velkendte navn King Cab.
Vi har tidligere i år prøvet den nye Navara i forbindelse med Pick-up Award testen i Sverige – og kun positivt at fortælle om den opdaterede pick-up.
Navara med dobbelt turbo
Motorerne er også overarbejdet nu med dobbelt turbo. Stadig med 2,3 liters maskinen som basis – og stadig med 163 og 190 hk i ydelse, men forbedret drejningsmoment på henholdsvis 425- og 450 Nm. De 425 Nm opnås via boost på 22 Nm – takket været skift fra enkelt- til dobbelt turbo.
Vi skal også nævne en ny og mere smidig 6-trins gearkasse, som er produceret i Europa. Gearskiftet arbejder med kabler, og der er kommet en kortere gearstang. Vibrationerne er ligeledes mindsket.
Brændstoføkonomien skulle være forbedret via nye udvekslinger. Der er også mulighed for manuelle skift via skifteplader bag rattet. Alternativt fås 7-trins automatgearkasse.
150 kg ekstra nyttelast
Den nye Navara har fået ekstra ca. 150 kg. nyttelast – samtidig med, at komforten med den uafhængige affjedring på ujævne veje er bibeholdt. Multilink bagaksel – nu også på King Cab.
Den nye affjedring skulle også sikre forbedrede køreegenskaber. Frihøjden bag er løftet 25 mm og man har indført kraftigere fjedre. Nissan har også modificeret affjedringen fortil, som gør det lettere at håndtere bilen i terrænet ved lav fart.
Vi skal også nævne kraftigere bremser og bremsekreds forstærker samt stabilisator. I den forbindelse kan vi nævne, at der er skiftet fra 16- til 17 tommer fælge. Nye (lavere) udsalgspriser: fra kr. 214.990 ekskl. moms (Visia King Cab med manuelt gear) – tidligere 225.000 kr.
2-liter motor i NV300
Kassevognen NV300 kommer i begyndelsen af det nye år i en stærkt forbedret udgave. De gamle 1,6-l iters motorer med bi-turbo teknik er skiftet ud med 2-liter motorer med enkelt turbo. Ydelserne er 120hk, 145hk og 170hk – de to store med mulighed for DCT (= dobbeltkoblings aut. gear).
Alle 2.0 er Euro6D Temp og WLTP forbrugsmålinger. Desuden tilbydes en 1.6 95hk motor ligeledes med WLTP forbrugsmåling. Teknikken er udviklet i Renault-Nissan Alliancen og anvendes både hos Renault og Nissan.
Der er tre udstyrsvarianter: Access, Comfort og Working Star. I sidstnævnte er aircondition opgraderet til klimaanlæg. Priserne begynder ved 169.990 kr. eksklusive moms (før fra kr. 189.990 ex. Moms)
Opdateret NV 400
Den største Nissan varebil på markeder hedder stadig NV400. Den har fået nye og mere miljørigtige 2,3 liter dieselmotorer fra Renault-Nissan Alliancen – alle Euro6D Temp og WLTP forbrugsmålinger og Euro VI i de tungeste udgaver.
Med forhjulstræk er ydelserne135hk, 150hk og 180hk – de to store med mulighed for Robotized Gearbox (fungerer som aut.gear, men er eletronisk skift på man. gear).
Ydelserne ved baghjulstræk er 145hk og 165hk – alle har tvillingebaghjul og 3.500 kg. anhængervægt som standard.
Helt ny Juke også som Van
Samtidig er designet på fronten helt ny – og interiøret er ændret. Kassevogne har desuden oliefyr. Der kommer tre udgaver: Access, Comfort og Working Star. Bilen kommer hertil i januar – priserne kendes p.t. ikke.
Man kan fortsat få de fleste Nissan personbiler på gule plader – og her er der for nylig kommet nye motorer til både bestsellermodelen Qashqai og X-Trail.
I begyndelsen af det nye kommer så Juke – den helt nye mellemklasse-SUV – som personbil og Van.