Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Første el-lastbiler i Danmark

Tekst: Lene Helsing
Foto: Trine Helsing

I går blev nøglerne til to nye FUSO eCanter overrakt til de to virksomheder Citylogistik og Aarstiderne.com, der som de første transportvirksomheder i landet vil benytte el-lastbiler som distributionslastbiler, når de fragter varer rundt til deres kunder.

VOTY.dk var med, da nøglerne blev overrakt de to firmaer af transportminister Benny Engelbrecht.

Det skete på Hofteatret i København i går formiddags i forbindelse med et mini elbil-seminar, arrangeret af Dansk Elbil Alliance og Mercedes-Benz Danmark.

Politiske indspark

Her kom Folketingets transportordførere, Kristian Pihl Lorentzen MF (V), Ole Birk Olesen MF (LA), Thomas Jensen(S) og Susanne Zimmer, MF (ALT) med indspark til, hvordan den grønne omstilling på transportområdet kan foregå.

Det handler ifølge politikerne om at være omstillingsparate, men også at få en rammelovgivning, som kan gøre det muligt.

Hidtil har det været personbiler, der har været i fokus – mens godstransporten ikke har haft den samme opmærksomhed. Danmark har hidtil haltet bagefter vores nabolande.

Politisk opbakning halter

Dette kræver dog at der er politisk opbakning – hvilket halter. Dog har vi dog fået en ny klimalov i Danmark – med et bredt flertal i Folketinget.

Målene skal ikke være for teknologi-specifikke, men det handler også om, at producenterne hurtigt skal på banen.

Flere ordførere ville have ændret afgifterne på køretøjer – med højere afgifter på diesel end i dag. Og der skal også være flere ladestandere. Og dem mente LA’s Ole Birk Olesen skulle finansieres af bilproducenterne.

El-transport til “Last Mile”

Transportminister Benny Engelbrecht pegede på, at el-lastbiler kunne være med til at ændre leveringstidspunkterne til tidspunkter, hvor der ikke var så meget trafik.

”El-transport var velegnet til ”Last Mile” transport (den sidste strækning frem til butikker i city), hvor der dog også skulle anvendes pedalkraft i form af budcykler. I det hele taget skulle logistikken gennemtænkes. I dag står transport for 30 pct. af CO2 udledningen i Europa,” sagde Engelbrecht.

For både Aarstiderne.com og Citylogistik gælder det, at de vægter den grønne omstilling overordentlig meget – de vil gerne være inspirationskilde og et godt eksempel for andre virksomheder.

Ændre holdning og tankegang

”Vi er nødsaget til at ændre vores holdning og tankegang, når det gælder overgang til grøn omstilling. Både afsender og modtager skal lære at gøre tingene på en anden måde – som man har gjort på f.eks. Roskilde kommunes rådhus, i form af færre leveringer pr. dag. Matas er et andet eksempel, hvor man har gjort distribution mere fleksibel,” sagde Casper Svensson, grundlægger og CEO hos Citylogistik.

Citylogistik har flere afdelinger i Danmark og nu også Norge. I 2020 følger Tyskland. Det spiller en stor rolle med elektriske lastbiler som Fuso eCanter. For virksomheder efterspørger i stigende grad ansvarlige, grønne logistik- og transportløsninger, der både fungerer på papiret og i dagligdagen.

Komme helt i mål

Medstifter og bestyrelsesformand i Aarstiderne.com, Thomas Harttung, fortalte, at den nye elektriske eCanter er en ny rejse for virksomheden.

50 pct. af emissioner i Aarstiderne.com er transportrelaterede. Derfor er CO2 neutrale drivmidler nøglen til at komme helt i mål.

”Vi kalder det at være Planetar. Jorden har brug for handling. Vi har eksempelvis ikke anvendt flytransport siden 2003 – og vi har faktisk brugt 14 år på at reducere CO2 udslip i Aarstiderne.com.

Opstart for to år siden

Det er to år siden, at VOTY.dk var i Berlin for at køre de dengang nyudviklede eCanter – i forbindelse med, at en række større logistikfirmaer fik bilerne til feltprøver. I dag kører der 150 eCanter rundt om på jordkloden.

Men elektriske lastbiler vil ikke være konkurrencedygtige de første måske 20 år, som beskatningen ser ud i dag – derfor er der behov for politiske tiltag, hvis Danmark og Europa skal være energineutralt i 2030 som planen er.

Teknologisk skal elbilen genopfindes – som at begynde forfra med transporten. Der skal være lynladere, så el-lastbilen kan være brugbar. Rækkevidden er i dag 100 kilometer – her vil hurtig ladning betyde meget.

Teknisk set

Fuso eCanter må laste op til 3,3 tons, mens totalvægten udgør 7,5 tons. Batteriet i bilen er på 82,8 kWh. Det giver rækkevidden på 100 kilometer. En fuld opladning med vekselstrøm tager ca. ni timer, og det kan klares om natten – med en hurtiglader, kan bilen oplades 80 pct. på en time.

Fuso eCanter er udviklet af Daimler i Japan, hvor den bygges på en fabrik i Kawasaki. Bilen bygges til europæiske kunder på Daimlers fabrik i Tremagal i Portugal.