Kroghejs har tidligere ikke haft den samme bevågenhed i Danmark som wire-hejs – og adskiller sig dermed bl.a. fra nabolandene Sverige og Tyskland.
Men det skal det nye Hiab XR18S Multilift kroghejs fra svenske Hiab gøre noget ved.
Det kaldes også for Pro FutureTM, og det monteres på tre-akslede lastbiler typisk med 26 tons totalvægt.
Arbejder med Ilgang
”Det nye kroghejs vejer væsentligt mindre end dets forgænger og arbejder en tredjedel hurtigere i hastighed – kaldet Ilgang – og sikrer op mod 25 pct. besparelse i dieseludgifterne og dermed mindre CO2 udledning, siger Kai Larsen fra SAWO’s salgsafdeling i Herlev, til VOTY.dk.
24 tons udgave på vej
Allerede senere på året eller senest i begyndelsen af 2014 kommer storebroderen XR24 til med 24 tons på krogen til montering på fire-akslede biler.
Derimod fortsætter 20-tons udgaven som hidtil. Begge udgaver har automatisk sekvenskontrol og glidesats, der gør læsning, aflæsning og tipning både nemt og lydløst.
Sparer meget tid
”Der er meget at spare – ikke mindst i arbejdstid – med det nye koncept, og man udnytter materiellet bedre, siger Kai Larsen.
Blandt det nye kroghejs’ fordele er bl.a. det integrerede regenereringssystem, så man ikke behøver at øge motorens omdrejninger for at opnå højt hastighed.
Ved at bruge Hiabs kroghejs 10 gange om dagen og køre 100.000 km. om året, kan der spares 75.000 kr. over otte år.
Hiab er en del af Cargotec-koncernen.