Nissans nye e-Power teknik kommer alligevel til Danmark. Ikke i Qashqai udgaven, som vil blive for dyr – men i den større X-Trail, der sidst på året kommer i en helt ny udgave, som er baseret på Renault-Nissan-Mitsubishis CMF-C platform.

e-POWER-systemet i den nye X-Trail består af et batteri og en drivlinje med høj ydelse, som er integreret med en 1,5-liters benzinmotor med variabel kompression, en generator, en inverter og en elmotor forrest, som yder 204 hk (150 kW).

Denne unikke drivlinje betyder, at kraften til hjulene udelukkende kommer fra en elmotor, hvilket giver øjeblikkelig og lineær respons ved acceleration.

Rækkevidde-forlænger

Det unikke ved e-POWER er, at benzinmotoren kun bruges til at generere strøm, mens hjulene udelukkende trækkes af elmotoren – det vil sige, at benzinmotoren fungerer som rækkevidde-forlænger. Det sikrer også optimal acceleration.

Det betyder, at benzinmotoren altid kan køre i det optimale område, hvilket resulterer i en overlegen brændstofeffektivitet ved bykørsel.

Der er tale om et 2,1 liters litium ion batteri.

204- eller 213 hk

El-motoren er monteret på forakslen og leverer 204 hk og 330 Nm drejningsmoment i den en-motoriserede e-Power-model. Accelerationen 0-100 km/t er på otte sekunder.

4×4 udgaven leverer 213 hk. Den er kun syv sekunder om at nå 100 km/t. Med 4×4 har man også et mere stabilt vejgreb ved løst og glat underlag.

Hybrid-udgave

Desuden kommer bilen med en mere traditionel 1,5 liters mild hybrid benzinudgave med 163 hk og et moment på 300 Nm. Den når 100 km/t på 9,1 sekund.

Denne udgave fås kun med forhjulstræk sammen med en CVT trinløs gearkasse – mens udgaven med e-Power teknik både fås med for- og firehjulstræk – kaldet e-4ORCE.

Med træk på forhjulene er der én elmotor – med træk på alle fire to elmotorer.

e-Pedal

Vi skal også nævne Nissans e-Pedal, som sikrer rekuperation – det vil sige bremser op ved speederslip (friløb) og opbremsning –  og samtidig samler strøm op.

X-Trail har uafhængig affjedring med MacPherson fortil og multi-link bag. På hvide plader fås den både med fem- og syv sæder.

ProPilot

X-Trail arver også den avancerede ProPilot Assist-driverteknologi, der debuterede på Qashqai. Bilen har i kabinen er 12,3 tommer touchscreen og en head-up skærm i forruden.

ProPILOT med Navi-link kan accelerere og bremse bilen i en enkelt vognbane på motorveje. Systemet kan accelerere bilen til en indstillet hastighed, bremse bilen til stilstand i tæt start-stop-trafik og automatisk genoptage kørslen, hvis bilen har holdt stille i under 3 sek.

Ser fremad

Det opdaterede system kan læse vejskilte og tage hensyn til hastighedsgrænser i navigationssystemet, så X-Trail de-accelereres til den rigtige hastighed.

Det kan også bruge data fra navigationssystemet til at tilpasse hastigheden før mere snævre kurver på motorveje og bruge feedback fra radarerne til advarsel om biler i den blinde vinkel til at gribe ind og forhindre et vognbaneskift, hvis der er et andet køretøj i den blinde vinkel.

Radarteknik

Nissans intelligente nødbremsesystem giver ekstra sikkerhed. Takket være avanceret radarteknologi kan sensorer overvåge vejen foran bilen og registrere, hvis et køretøj pludselig bremser op. Systemet aktiverer bremserne for at reducere risikoen for en kollision.

Sikkerheden i mørke er forbedret med avanceret forlygteteknologi. Ved hjælp af en række Matrix-LED’er, der styrer lyskeglens retning, deaktiveres de enkelte Matrix-LED’er, når modkørende trafik registreres, så resten af vejen stadig er godt oplyst, men føreren af det modkørende køretøj ikke bliver blændet.

Midterairbag

X-Trail er udstyret med en ny midter-airbag, som udløses mellem forsæderne, så personerne på forsæderne ikke støder hovederne sammen i tilfælde af en kollision.

Midter-airbaggen supplerer frontairbaggene til fører og forsædepassager, og side- og hovedairbags er ligeledes standardudstyr i den helt nye X-Trail.

De første demobiler ankommer til Danmark i november. Og priser forventes klar i slutningen af oktober.