Antallet af varebiler er steget voldsomt de seneste ti år i København. 46.533 varebiler kørte rundt i hovedstadens gader, og det er 40 pct. mere end for 10 år siden. I 2002 var tallet 33.146 varebiler.

Det viser en ny rapport fra COWI ifølge fagbladet Ingeniøren.

COWI har analyseret, hvorfor andelen af tung trafik, primært lastbiler, er faldet næsten tilsvarende. Antallet af lastbiler, som dagligt krydser hovedstadens kommunegrænse er faldet fra 32.000 i 2000 til godt 17.000 i 2011.

Miljøregler og udflytning
Den væsentligste årsag til de flere varebiler er ifølge Cowi, at varebiler ikke er underlagt samme regler for miljøzoner, særlige kørekort, køre-hviletid og så videre. Varebiler er på den måde nemmere at håndtere frem for store, tunge lastbiler.

Den primære årsag til, at lastbilerne forsvinder fra hovedstaden er dog også, at de store produktionsvirksomheder er flyttet, skriver Ingeniøren.

Stigning i e-net handel
Som eksempler fremhæver Cowi-rapporten Carlsberg, der i 2008 flyttede sin ølproduktion fra Valby til Fredericia. Det betyder, at en daglig produktion på godt 1 million liter øl ikke længere skal fragtes i lastbiler ud af København.

Et andet eksempel kunne avishusene JP/Politikens Hus og Berlingske Media, der i 2004 indviede et fælles trykkeri i Hvidovre.

Den stigende e-handel er endnu en forklaring på, at antallet af varebiler i København stiger. I 2012 foretog danskere 90 millioner indkøb på nettet.

Målt på 14 trafikerede veje
Varerne bringes overvejende ud med mindre varebiler. Ifølge Cowi-rapporten er københavnerne de mest flittige med Dankortet på nettet.

En varebil er i COWI-rapporten defineret som et køretøj på under 3,5 ton, og målingerne er foretaget på 14 trafikerede vejstrækninger, som eksempelvis Tuborgvej, Frederikssundvej og Amagerbrogade.

Mindre CO2 udledning
Seniorforsker Steen Solvang Jensen fra DCE under Århus Universitet, vurderer, at faldet i lastbiltrafikken er godt nyt for miljøet, også selv om der er kommet flere varebiler.

»I gennemsnit udleder en varebil 6-7 gange mindre CO2 end en lastbil,« siger Steen Solvang Jensen til Ingeniøren.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk