Kinesiske virksomheder som BYD og CATL er kendt for udvikling og produktion af batterier – faktisk er det ofte fra Kina af europæiske bilproducenter får deres batterier – eller dele af batterier.

FDM’s nyhedsredaktør Torben Arent er fast gæst på de kinesiske biludstillinger – og han kan senest rapportere om en imponerende batteri-udvikling med, hvad han kalder ”rødglødende lynladning” – eller bare ”China Speed.”

1.300 kW lydladning

Han kan berette om 1.000-1.300 kW lynladning til nye kinesiske elbiler, der også er på vej til Europa – men endnu har vi i Europa ikke så hurtige lynladere.

Her er normalen nærmere 100 kW – for en europæisk lynlader sjældent når over 120 kW – og europæiske biler knap over 300 kW.

”Batteriproducenten CATL – Contemporary Amperex Technology Limited – viser på Auto Shanghai tre nye batteriteknologier, bl.a. et ‘hybrid-batteri, der består af to forskellige og adskilte batterier,” skriver Torben Arent på FDM’s hjemmeside.

Ikke rækkeviddeangst

I dag ser vi biler – også i Europa – med en rækkevidde på over 600 km, men hvor vi før talte meget om rækkevidde-angst, peger Arent på, at det fremover også vil handle om fokus på ladehastighed.

Allerede nu kan man risikere at skulle sidde halve timer og vente på opladning ved ladestanderen – og ofte lader den slet ikke så hurtigt, som der loves.

Ikke kapacitet

For der kan være fyldt helt op med biler ved en enkelt ladepark – og så går det bare langsomt. Andre steder kan det være kapaciteten fra elværket, der ikke kan klare hurtigladningen.

Eller eksempelvis i et industriområde, hvor alle virksomhederne vil gå over til el-køretøjer på én gang – så kan systemet ikke følge med.

2,5 km på ét sekund

CATL viste sin anden generation af sit ”Shenxing”-batteri, da FDM var på bilmesse i Kina – som kan give op til 650 km rækkevidde.

”Med den rette lader kan man få 2,5 km rækkevidde tilført pr. sekund eller ca. 420 km (WLTP) på fem minutter. CATL hævder, at selv ved minus 10 grader celsius kan det nye LFP-batteri lades fra 5 til 80 pct. på 15 minutter,” rapporterer Torben Arent.

Den europæiske CCS-standard giver indtil videre mulighed for måske 500 kW opladning – hvor man i Kina satser stort på megawatt-ladere.

1.200 km rækkevidde

Men det går endnu hurtigere med batteriudviklingen, for både BYD og CATL viste i Kina flere nyheder på batterifronten – så som hybridbatteri med to batterier med 1.200 km rækkevidde.

”En pointe er, at den ene del er god til superhurtig opladning (og afladning til motorerne), mens den anden del hjælper med at give bilen ekstra lang rækkevidde. Dette dobbelt-batteri har i en af udgaverne 180 kWh, ladning med op til 1.000 kW og en rækkevidde i en stor bil på op til 1.200 km (WLTP), melder Arent.

Ekstreme værdier

BYD kalder sin nye elektriske platform, der benytter de såkaldte LFP-batterier, for Super e-Platform.
Batteriet arbejder med en spænding på 1.000 volt, og kombineret med en strømstyrke på 1.000 ampere, bliver ladeeffekten 1.000 kW – eller én megawatt.

Man kan få tilført ca. 330 km’s kørsel på fem minutter, og de 1.000 kW kan leveres mellem 11 og 26 pct. opladningsstatus, viser demonstrationer.

“Derefter aftager effekten noget, men i gennemsnit over fem minutter kan batteriet tage imod 534 kW. Det er helt ekstreme værdier,” skriver Torben Arent.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk