Af Finn Bruun

I dag den 14. maj er det 50 års linje Fugleflugtslinjen blev åbnet, da færgen Kong Frederik sprængte den røde snor mellem havnemolerne i Rødby

Forinden var der etableret af motorvej og jernbane over Lolland og åbnet en bro mellem det tyske fastland og øen Femern samt færgehavne i både Rødby og Puttgarden.

I årenes løb er millioner af millioner og atter millioner af passagerer fragtet over Femern Sund – allerede i 1988 passerede man 100 millioner passagerer.

To mio. køretøjer om året
Færgerne på Fugleflugtslinjen mellem Rødby og Puttgarden transporterer i dag ca. to millioner køretøjer om året.

I 2013 investerer Scandlines 4 millioner euro i hybridløsning på M/F Prinsesse Benedikte, hvorved udledning af CO2 kan reduceres med op til 20 procent – en løsning som er kaldt en Toyota Prius på vand.

Målet er at overføre denne batteri-løsning til øvrige færger på ruten mellem Rødby og Puttgarden. Slutmålet er 100 procent miljørigtige færger, der ikke udleder andet end vand.

Scandlines, der besejler ruten, er ikke i tvivl om, at den fortsætter også efter åbningen af Femern-tunnelen i formentlig 2021. Allerede i 2011 fastslog færgeskabet, at man forventer at kunne sejle i konkurrence med tunnelen.

Leave A Reply