Af Carsten Teiner, VOTY.dk.

(DÜSSELDORF)

Mercedes-Benz Sprinter er nu på vej i en helt ny udgave. Den kan kendes på sin nye frontparti – nu i stil med den nye Citan og nye E-klasse. Men bare fordi den følger familiens nye design, så er der her ikke kun tale om et facelift.

Bilen kører meget bedre takket været en 30 mm sænkning af undervognen – og det i kombination med standard system mod vindfølsomhed kaldet CWA, Cross Wind Assist, betyde, at man ikke hele tiden skal korrigere på rattet, når man overhaler store lastbiler eller passerer bropiller. Systemet virker fra 80 km/t.

Urokkelig ved 162 km/t
Vi kørte bilen med topfarten på 162 km/t på de tyske motorveje med let blæsevejr og masser af lastbiler på vejen.

Normalt en ubehagelig øvelse – for det er farligt med hurtige rat-korrektioner ved denne hastighed, når bilen samtidig var lastet næsten maksimalt.

Mercedes-Benz i Danmark er klar til at levere den nye Sprinter i september ifølge tyske Mercedes-folk, og allerede i begyndelsen kan den bestilles.

Klar med Euro6 motor nu
Det bliver lovbefalet med Euro 6 motorer i september 2015 for indregistrering (september næste år for produktion) – men som en af de første varebiler i sin klasse, kan man få Euro 6 allerede nu, hvis man ikke vil nøjes med Euro 5/EEV normen.

Euro 6 opnås ved at tilsætte urea (AdBlue) i forbindelse med SCR (Selective Catalytic Reduction). Alt sammen testet i fabrikkens lastbiler. AdBlue tanken er på 18 liter.

Mercedes-Benz har i Europa mange års erfaring med teknologien på deres lastbilsmodeller.

USA-udgaven Freightliner Sprinter har på det amerikanske marked kørt med SCR teknologi i flere år. 10.000 Sprinter er solgt i USA.

Van of the Year i 1995
Sprinter kom på markedet i 1995 blev valgt til Van of the Year samme år. I 2000 fik bilen fører-airbag, i 2020 esc/ESP (elektronisk stabilitets program), i 2006 adaptiv ESP (der tager hensyn til lasten), i 2009 nye 4-cylindrede motorer og 6-trins ECo-gearskift, i 2011 start/stop system og i 2012 7-trins automat-gearkasse samt ny generation adaptiv ESP – og så nu den nye verdensklassebil med bedre brændstoføkonomi og Cross-Wind Assist som standard.

Det er tredje gang, designet ændres – først gang var i 2000, anden gang i 2006 – og nu igen i 2013.

Kører fra 15,9 km/l i snit
Den nye Mercedes Van klarer fra 15,9 km/l i mest økonomiske Blue Efficiency udgave. Den gode økonomi opnås også gennem dæk med lavere rullemodstand og den lavere frihøjde.

Den ny Sprinter sparer op til 20 pct. brændstof i forhold til den nuværende model, men forbruget fra Euro 5 til Euro 6 er ikke blevet dårligere i nogen udgave. Service-intervallerne er nu 60.000 km.

Samtidig lanceres bilen med fem nye sikkerhedssystemer.
Udover ”Cross Wind Assist”, som indtil nu kun har kunnet fås i personbilerne S-klasse og GL, er der også Blind Spot Assist, som gennem lys og lyd advarer mod medtrafikanter i den blinde vinkel, samt et system, som bremser bilen ned, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran kaldet Collission Prevent System, der holder 70 meters afstand.

Bilen bremser for dig
Det virker også med advarselslys i kabinen og derefter akustisk advarsel og til slut bremser bilen for én tids nok til at undgå kollision (Time To Collision: TTC-system kaldet.)

Desuden Lane keeping assist, som forhindrer at man uforvarende kommer ud i den forkerte vejbane (på dansk ofte kaldet linjevogter) – det virker fra 60 km/t – og endelig Highbeen Assist, som sikrer, at man med fjernlys ikke blænder de modkørende biler. Lyset drejer selv til siden. Systemet virker fra 30 km/t og arbejder med halogen eller xenon lys.

Alt sammen noget, som fabrikken forventer vil nedsætte ulykker med varebiler. De fleste detaljer undtagen Blind Spot og fjernlys stammer fra ESP-sensorerne.

ESP sænkere uheld med 64 pct.
Allerede, da ESP kom til, faldt ulykkerne med Sprinter med 64 pct. Med de nye sikkerhedssystemer vil det falde endnu mere.

Mercedes-Benz ved, at hver fjerde ulykke med en Sprinter involveret skyldes, at bilen kører op bagi en anden bil, hver femte ulykke skyldes svingning – og hver sjette sker, fordi chaufføren mister herredømmet over bilen.

Den lavere læssehøjde betyder foruden bedre køreegenskaber også lettere ind- og udstigning samt lettere lastning og losning af bilen. Samt lavere vindmodstand og den bedre økonomi.

Uændrede præstationer
Alle indgreb og ændringer har dog ikke ændret på præstationerne, som er uændrede. Ydelserne er fra 95 til 190 hk. En 156 hk naturgasbil (CNG) på 1,8 liter kommer også som Euro 6. Den lanceres lidt senere.

Det nye ”Assyst” system til bedre service øger serviceintervaller til næsten 60.000 km.

Den større kølergrill har også en ekstra fordel: større køling og luftgennemstrømning, og det er nødvendigt med Euro 6. Forlygterne er også ændret. Det gælder også de nye baglygter, hvor der er lys i fire lamper i steder for to.

Testet over otte mio. km.
Inden døre er det også nyheder – med nye sæder, tykkere rat med multifunktion samt nye ventilationsdyser. Dertil nye audio-system med Bluetooth og mulighed for navigation.

Bilen er testet over otte mio. km – og har kørt test hos kunderne.

”Vi er stolte over at kunne tilbyde så meget sikkerhedsudstyr i vores Sprinter, men dog forventer vi ikke, at mere end 10 pct. af kunderne vælger hele sikkerhedspakken til 1.200 Euro – ca. 10.000 kroner – derfor har vi også valgt at køre CWA systemet standard, siger dr. Sasha Paasche, leder af produktudvikling hos Mercedes-Benz varebiler.

Næste Vito får samme system
CWA systemet bliver også indført i den næste model Vito, som ventes præsenteret i gang i løbet af 2014.

Sprinter sælges ikke kun i Europa og som nævnt i USA – den er en verdensbil med salg i 130 lande, og det er heldigt, for Sprinter-salget i Europa faldt i fjor med 16 pct. – men salget især i Latinamerika, USA og Østeuropa betød alligevel, at produktionen gik tre pct. op.

I år begynder man en produktion af Sprinter Classic i Rusland i samarbejde med lokalproducenten GAZ. Der er til dato bygget 2,5 mio. Sprinter modeller på verdensbasis.

Tysk test:
Vi prøvede to modeller: den 4-cylindrede 313 CDI BlueTec og den 6-cylindrede 319 CDI BlueTec.

Teknik Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI

Motor: 4 cyl – 2.134 ccm.
Ydelse: 129 hk.
Moment: 360 Nm v. 1.200-2.400 omdr.
Gearskift: 7G Tronic Plus aut.
Totalvægt: 3.500 kg.
Egenvægt/nyttelast: 2.355/1.145 kg.

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI

Motor: 6 cyl. – 2.987 ccm.
Ydelse: 190 hk.
Moment: 360 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
Gearskift: 7G Tronic Plus.
Totalvægt: 3.500 kg.
Egenvægt/nyttelast: 1.635/875 kg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk