500 kilometer rækkevidde i en ny elbil. Det skulle foreløbig være ny rekord for en SUV. Bilen er dog foreløbig en prototype, som først kommer til salg om tre år, men allerede i næste måned kan man se, hvordan den nogenlunde vil se ud.

Det sker på den store biludstilling IAA i Frankfurt, der åbner for pressen 17. september og for publikum fra 19. september til 27 september.

Den nye bil bliver Audis første serieproducerede elbil. Indtil nu har det kun været den avancerede R8.

Aerodynamisk
Den nye Q6 bliver helt vindglat og aerodynamisk med indkapslet bund, og det har resultat
I en vindmodstandskoefficient (Cw) på 0,25.

Bilen følger Audis ”Aerosthetics” concept, som kombineret tekniske mål for at reducere aerodynamisk vindmodstand med kreative designløsninger. Her kan nævnes flytbare aerodynamiske elementer i bilens front, på siderne og i bagenden, som optimerer vindens bevægelser rundt om bilen.

Andre af Audis elbiler kaldet e-tron er faktisk hybridbiler med både batterier og forbrændingsmotorer.

Tre el-motorer
Flere tyske medier mener, at den vil komme til at hedde Q6, men størrelsen ligger mellem dagens Q5 og Q7. Afløseren for Q5, der kommer næste år, skulle også dele en del af stumperne i den nye elbil, der er drevet af tre el-motorer – én ved forhjulene og to ved baghjulene, så det derved bliver en elektronisk firehjulstrækker – Quattro på Audi sprog.

Audis Q-modeller sælger pænt som VAN’s herhjemme – således 49 Q5 (mest solgte Audi Van), 34 Q3 og en enkelt Q7 i årets første syv måneder. Der betaler p.t. ikke afgift på elbiler, men man kan slippe for momsen, og den er nok høj for en så avanceret elbil. Momsen på en Tesla kan sammenlignes med afgiften på en mindre mellemklassebil.

415.000 kroner som Van
En pris kendes ikke, med det tyske tidsskrift ”Auto, Motor und Sport” gætter på 110.000 euro eller 825.000 kroner – plus afgifter. Det vil sige i omegnen af 2,6 mio. kroner – altså i Testa prisleje. Som Van vil den kunne sælges for de 825.000 kroner uden moms.

Tilbage til Audis nye konceptbil. Den har litium ion batteriteknologi fra de koreanske virksomheder LG Chem og Samsung SDI. Batterierne skal produceres færdigt i Polen og Ungarn. Batterierne til Audi A3 e-tron leveres af de japanske producenter Panasonic og Sanyo.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk