(OSLO)

Så kom dog frem af buske kære politikere. Vi ved alle sammen, hvor meget provenu fra bilbeskatning betyder for landets økonomi – men det provenu har minibilerne, som ikke ligger mange mønter i statskassen, vel allerede ødelagt.

Politikere tør ikke tage ansvar, når de ikke vil gøre det, som både rød og blå blok har lovet – helt at ændret bilbeskatningen, så biler med et højt sikkerhedsniveau bliver billigere.

Det stod sågar indskrevet i den forrige regerings beslutningsgrundlag – man nåede bare ikke at gøre noget ved det. Men sådan har det været med regeringer i årevis. Man tør ikke røre ved det store guldæg – som efterhånden ikke er så stort.

Tesla vil koster over 2 mio. kr.
Denne tøven betyder nu bl.a., at afgiftsfritagelse for elbiler udløber i år – ude at der er taget beslutning om en løsning. På Christiansborg er der tavshed. Fritagelsen er ikke forlænget – og sker der ikke noget, så er elbilen et overstået kapital i Danmark, for ingen har råd til at betale 180 procent i afgift på en elbil. Bortset fra en række kommuner.

Dette vil bl.a. betyde, at en af de mest populære elbiler – Tesla – vil få en pris på over to mio. kr. i stedet for måske 700.000 kroner uden afgift.

I Danmark var det fra begyndelsen offentlige myndigheder – ikke mindst kommuner – der brugte (borgernes) penge på elbiler og brintbiler. Men bl.a. gennem leasingmuligheder og lejemuligheder gennem for eksempel AVIS, er der flere og flere private forbrugere, der også er på banen.

Ligeligt fordelt
Hos AVIS er kunderne delt ligeligt op i private, firmaer og myndigheder.

I Norge har elbilerne været en kæmpe succes – så stor, at de norske myndigheder er ved at trække lidt i lande, når det gælder goder.

Man vil nedtrappe gratis adgang gennem bomstationer – nu skal man allerede være minimum to i bilen for at køre gratis i busbaner – og afgifter og gratis parkering er man også ved at diskutere. I dag er der også favorabel firmabilbeskatning – og moms slipper man også for.

Grænsen er nået
I  Norge satte regeringen en grænse på 50.000 elbiler før man ville ændre bestemmelserne – og her er Norge nået til nu. Nu er de mange elbiler en realitet. Men de mange goder for elbilister er alene skyld i den norske elbils-succes. Men trods udsigten til færre fordele, mener man bl.a. i den norske elbilsforening, at elbilerne har fået så godt fat, at succesen vil fortsatte.

Vores nordlige naboland er Europas største el-bilsmarked – og på verdensplan ligger man nummer tre efter USA og Japan.

Folk udskyder køb
Men for at få succes er det ikke kun de fristende norske regler, der gør det hele. Ordet er ordnede forhold.

Politilkerne i Danmark er nødt til at melde ud, hvad der skal ske – og de er allerede for sent ude. Folk, der i forvejen havde svært ved at beslutte sig, har udskudt deres planer om at købe en elbil.

Trods de nye elbils-vinde, der blæser i Norge, har politikerne i Oslo dog tilkendegivet, at elbilerne fortsat skal støttes.

Øget forurening
Der kører en milliard biler i Verden  i dag, men i 2050 vil tallet være 2,5 mia. biler. Uden elbiler, brintbiler og andre køretøjer, der ikke forurener i byerne, bliver forureningen voldsom. Nissan har rundet 200.000 elbiler i verden – med modellerne Leaf og e-NV200. Andre typer biler forurener heller ikke – f.eks. brint, hvor Hyundai er Toyota er langt.

Men mens både Sverige, Finland og de baltiske lande er ved at kaste deres kærlighed på elbiler står Danmark i stampe. I Sverige, som ligestiller plug-in hybrid biler og elbiler, tordner salget frem med Mitsubishi Outlander Plug In Hybrid som nummer et og Nissan Leaf som nummer to og Volvo V60 plug-in hybrid som treer. Der er solgt op mod 14.000 Leaf i Norge, men kun knap 1.000 i Danmark og 1.500 i Sverige.

Længere rækkevidde
Problemerne for elbilers rækkevidde har de nyeste elbiler løst – og Nissan viser på biludstillingen IAA i Frankfurt i september en Leaf, der kører endnu længere på en opladning. Faktisk kører folk også længere i deres elbiler i dag – bl.a. fordi bl.a. Nissan kan hurtiglade deres elbiler 80 pct. op på 20-30 minutter.

Når vi taler el-varebiler som f.eks. Nissan e-NV 200, er salget øget – fordi bilerne er billigere at bruge end diesel- og benzinvarebiler. Og så er de lynhurtig ude at startblokken – fordi momentet i el elmotor fungerer fra 0 km/t.

Elbil er første valg
Hvor en elbil før var alternativet og bil nummer to, viser norske undersøgelser, at familier nu vælger elbilen som bil nummer et.

Mange har også frygtet batteriernes endeligt – men da de som udtjente til biler stadig kan bruges til at opsamle strøm fra f.eks. vindmøller, er værdien af gamle batterier mangedoblet – faktisk til 400 mia. Dollars i fjor. For batterierne lever længere end bilen.

Nu skal man jo ikke glemme, at Norge støttede elbiler fra begyndelsen (i 2009), fordi man havde lokal elbils produktion i form af elbilen Think – og senere overtog man i Norge elbilproduktionen af den danske elbil Kewett.

Ny elbiil til syv
 Nissan er og bliver pioner på elbil området – og langt væk er tanken om de første elbiler som ”Ellerten” og ”Kewett”.

Ud over at høre om norsk elbil-politik, var vi også I Oslo for at se på verdens mest rummelige elbil i form af den 7 personers elbil e-NV 200.

Den 5-dørs sælger allerede godt, og mange venter på de ekstra sæder – både familier med sammenbragte børn og hotellers shuttle folk. Det er et godt signal at sende for et hotel at bruge elbiler. For det er en billig transportform med god totaløkonomi at køre el.

Hårdt affjedret
Men selv om den nye 7 personers minibus er utrolig letkørt og veludstyret med sin store touch-screen og navigation, så er det er varebil – og affjedringskomforten er ikke i topklasse.

Den kan ikke optage ujævnheder så godt, så der skal køres forsigtigt over vejbump. Men der er god plads på alle sæder – hvor de bageste er sidemonterede klapsæder, som hurtigt klappes op, hvis der skal køres med gods.

I EuroNCAP crahtest skuffer e-NV 200 med  tre stjerner – men få varebiler klarer de magiske fem stjerner, som i den nye test er svær at opnå for netop en varebil, som e-NV 200 jo er. Det kan dog opfyldes, som er bevist af  den nye Ford Transit Custom.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk