400 Leaf i 2014, 60 Leaf i år – samt 301 Nissan e-NV 200 Evalia minibusser og 100 e-NV 200  i år.  Med et køb på i alt 861 elektriske biler herhjemme, har AVIS Biludlejning foretaget det største køb af elbiler i Europa.

Men det i reglen har været offentlige virksomheder, der har indtil nu har investeret i grønne køretøjer, så er flere private personer og flere virksomheder begyndt at køre i elbiler – ikke mindst takket været AVIS, som har nogle gode tilbud på at leje en elbil – på 3.500 kroner om måneder, hvor alt undtagen strømmen er med i prisen. For virksomheder er prisen 2.995 kroner plus moms.

Skal være billigere
”Jeg har altid sagt, at man først kan sælge en elbil, når den er billigere end en tilsvarende bil, der kører på benzin eller diesel. Og  det er tilfældet med vores tilbud,” siger adm. direktør Kasper Gjedsted, AVIS i Danmark.

AVIS herhjemme er sammen med AVIS i Sverige datterselskaber af Avis-Budget koncernen i USA – med europæisk hovedkontor i London – og ved at være en del af denne koncern, er der mange fordele, som gør AVIS i Danmark mere konkurrencedygtige – og det får kunderne økonomiske fordele af.

6.000 nye køretøjer – personbiler, varebiler og lastbiler – er der købt i år, så de næsten 500 nye elbiler i år udgør en pæn andel.

Grøn profil
”Mange virksomheder har valgt at leje en el-varebil hos os for at vise deres grønne profil – og hos os slipper de for bilens høje pris, de skal ikke spekulere på restværdi og nye elbiler har en længere rækkevidde. De samme problemer slipper private også af med ved at leje. Skal man på langtur en enkelt gang, kan man så leje en benzindrevet bil – og det er der penge til, fordi elbilen har en bedre totaløkonomi,” siger Kasper Gjedsted.

Han peger også på, at for de mange familier, der har to biler, er en elbil oplagt som den anden bil, fordi bil nummer to ofte har et fast kørselsmønster. Så kan man tage benzin- eller dieselbilen til langturen.

Ikke bundet
Man er som sagt ikke bundet og kan aflevere bilen tilbage, hvis den ikke passer til ens behov – uden at det koster noget. Man kan også leje bilen i to år – men så giver AVIS til gengæld gratis leje af en gruppe B bil i 10 dage til de lange ture.

AVIS har fået offentlig støtte på syv millioner kroner til at nedsætte lejeprisen på en elbil. Dertil kommer den mængderabat, som man har fået ved at købe så mange biler.

Mange koncernledere – bl.a. fra Renault-Nissan Alliancen og VW – har offentlig meldt ud, at de tror, at elbilen som distributionskøretøj i byer er fremtiden – men ser man også på privates kørselsbehov, kan det for de flestes vedkommende klares med en elbil.  I øvrigt bliver rækkeviden for nye elbiler længere og længere med ny batteriteknologi.

Ikke langture
”Selvfølgelig kan man ikke bruge en elbil i dag, hvis man kører langt hver dag. Men jeg har da kørt til et arrangement på Taasinge i min Nissan Leaf elbil. Turen skal bare planlægges, men med hurtigladning af bilen er det bare et par pauser på en halv time, der skal indregnes – hvor man jo kan spise frokost og tage en kop kaffe,” siger Kasper Gjedsted.

Han er ikke nervøs for, hvad regeringen vil gøre med elbils-beskatningen. Efter Nytår skal der betales fuld afgift for elbiler, men han tror, der kommer et udspil – måske en omlægning af registreringsafgiften eller en form for skalaknæk, så dyrere elbiler beskattes.

Økonomien bestemmer
”Men der betales jo moms på elbiler på hvide nummerplader – og den moms, der f.eks. betales på en Tesla, er sammenlignelig med den afgift, der betales på en mindre mellemklassebil,” siger Kasper Gjedsted.

Men han understreger, at det alene er økonomien, der bestemmer, om elbilen fortsat skal have succes – og dermed regeringens udspil.

I dag er kundefordelingen på kunderne af elbiler hos AVIS ligeligt fordelt på private, virksomheder og offentlige virksomheder. Modsat forhandlerne, som mest sælger til offentlige myndigheder. Men de kan ikke tilbyde det samme som AVIS – fordi AVIS er en udlejningsvirksomhed.

Meget at spare
”Hvis bare virksomheder, der kører distribution i byer, vidste, hvor meget de kunne spare ved at vælge en el-varebil til opgaven, ville mange flere skifte nu. Faktisk er det sådan, at når vi taler med et firma om fordelene ved at skifte til el-varebil, så booker de en bil med det samme,” siger Kasper Gjedsted.

Selv om flere firmaer skifter til el, så er de fleste erhvervskøretøjer i AVIS’ flåde last- og varebiler med dieselmotor. Efter finanskrisen er behovet for at leje disse bliver steget støt.

”Mange virksomheder foretrækker at langtidsleje eller minilease. Så er man ikke bundet skal i almindelig leasing, hvor man ofte er bundet i tre eller endda op mod seks år. I dag vil firmaer hellere forlænge et lejemål måned for måned – for så er der ingen problemer med én-gangs-ydelse og bindingsperioder,” siger Kasper Gjedsted.

Fakta – AVIS har tre elbil-pakker:
Minilease på 1- til 36 måneder, CITY-pakken på over et år og Total-pakken på to år.
De to første koster 3.500 kroner – den sidste koster 400 kroner mere, men så får man el-ladeboks sat op på en selvvalgs adresse og 10 dages gratis leje af konventionel bil i B klassen (f.eks. VW Polo).
I City- og Totalpakken får man også kabel ladekort til el-standere hos E.ON. til 3,25 kroner pr. kWh. E.ON. har 700 offentlige ladestandere og 40 hurtig-ladestandere.
I minilease pakker får man udleveret et såkaldt mormorkabel til at lade op hjemme fra stikkontakten.
I alle tre pakker er inkluderet 2.500 km. kørsel pr. måned.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk