(FRANKFURT AM MAIN)

Ford tilbyder samme sikkerhedspakker på deres nydesignede Transit Custom-varebiler som på deres dyreste personbiler – i Danmark klar i begyndelsen af 2018.

Ford Transit Custom har været Danmarks mest solgte varebil siden lanceringen for fire år siden – nu kommer en opdatering af bilen, som vi har prøvet i Tyskland.

Faktisk har Ford valgt at modernisere modeller over det seneste år, for det begyndte med helt nye 2-liter ECEBlue motorer, som både er hurtigere, mere økonomiske (13 pct. bedre end forgængeren med 2,2 liter motor), mere smidige (med 20 pct. bedre drejningsmoment) og mere støjsvage end tidligere.

Højt sikkerhedsniveau

Sidste år løftede man også sløret for en komplet sikkerhedspakke på linje med sikkerheden i de dyreste Ford personbiler samt mulighed for automatgear og luftaffjedring i bl.a. biler med dobbeltkabine.

Nyt er også intelligent fartpilot, hvor bilen selv læser hastighedstavler og regulerer farten derefter. Desuden kan nævnes adaptiv fartpilot, sidevinds-stabilitets system, nødbremsesystem med fodgænger genkendelse, linjevogter, skiltegenkendelse og træthedsovervågning af chaufføren.

Pakke-løsning

Nævnes skal også parkerings-sensorer, advarsel mod krydsende trafik bag bilen (ved parkering), automatisk nedblænding samt anti-krængningssystem, advarsel for andre trafikanter i den blinde vinkel.

Ønsker man alle sikkerheds-features, bestiller man pakkevis – og merprisen skulle være cirka 18.000 kroner (pris oplyst af Ford Danmark sidste sommer).

Signatur-kørelys

Nu er fornyelsen så blevet komplet – og sidste trin på fornyelsen er helt nyt frontdesign, nyt interiør med bl.a. mulighed for otte tommer touchscreen.

Bl.a. tilbydes nu signatur-LED kørelys (som i udformning først sås i den nye VW Transporter) – men man kan også vælge Xenon lygter. En mere distinkt kølergrill og smallere forlygter adskiller den fra forgængeren.

Teknisk har Ford tilføjet en mere økonomisk 105 hk ECEnetic udgave til serien med stop/start funktion, dæk med lav rullemodstand og accelerations-kontrol system. Motoren kører 17,5 km/l og udleder kun 148 gram CO2 pr. kilometer. Til gengæld kan den kun køre 100 km/t i topfart. Men det vil være godt nok til bykørsel.

Samme affjedring

Motormæssigt kan man desuden vælge 130- og 170 hk – sidstnævnte også i Sport-trim, hvor der følger fartstriber og 17 tommer alufælge samt delvis lædersæder med.

Til gengæld har Ford bevaret undervogn og affjedring, så det betyder, at bilen har samme eminente køreegenskaber, som ingen konkurrenter i klassen matcher.

Helt skarpe reaktioner på styring og en tilpas fast undervogn – uden at være for hård. Drivlinen betyder samtidig en utrolig smidighed og et lavt støjniveau.

Bedre komfort med automatgear

Så man kan sige, at det hele nu går op i en højere enhed. Men skal stadig leve med, at skærmkassen fylder så meget, at man kun med besvær kan strække venstre ben ved at liste den ind bag koblingspedalen.

Vælger man 6 trins automatgear derimod, så kan man strække foden uproblematisk – man skal bare huske, at trailervægten er mindre med automatgear. Det kan en nedvejning af bilen dog ændre lidt på. Men det går ud over nyttelasten, som i den nye Transit kan nå op på 1.450 kg.

Ford har talt med kunder over hele Europa, da den nye Transit skulle udvikles – og det har så givet den nydesignede kabine med bedre sædeudformning og flere rum i dørsider – og 25 liter aflæggeplads i instrumentbrættet, samt mulighed for en stor otte tommer skærm med navigation.

Kald på en kop kaffe

Man får også Fords Connectivity- og nødkalds-system SYNC 3, hvor man f.eks. ved at råbe kaffe ud i kabinen straks får en liste på skærmen med mulige cafeer i nærheden. Kalder man på brændstof, kommer en liste med tankstationer i nærheden.

Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto. MyFord Dock i bilen sikrer mulighed for at anbringe og lade sin SmartPhone og tablet.

Transit fås fortsat med to længder og to højder. Der er fortsat mulighed for at få en lem mellem varerum, og kabine til transport af længere genstande. Men kan også specificere bilen med et ”Upfitter Interface module,” så opbyggere kan hente forbedrede data fra bilens eget el-system.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk