I et helt specielt projekt tester Mercedes-Benz et system, hvor fjernstyrede lastbiler står for snerydningen i lufthavne.

Vinteren er over os – og så er det passende med et nyt projekt fra Mercedes-Benz, hvor fire selvkørende lastbiler klarer snerydningen.

Fire Mercedes-Benz Arocs er sammenkoblet i en konvoj, hvor en enkelt chauffør kan klare hele snerydningen alene.

Ens udstyrede lastbiler

De fire 25 meter lange lastbiler med deres otte meter brede sneplove ruller forskudt ned ad landingsbanen.
Og som sagt: Alle – på nær én – er også helt førerløse.

Det kan lade sig gøre med det sammenkoblende system kaldet ”Remote Truck Interface,” hvor én af lastbilerne leder, mens de andre følger efter. Alle fire biler er ens udstyret, og de kan alle skifte mellem at være leder eller følger.

Chaufføren vælger en bil fra en flåde med tilgængelige sættevogns-kombinationer og definerer den som lederbil. Derefter kan chaufføren via et kontrolpanel vælge nummer og rækkefølge på de andre biler i konvojen. Det er chaufførens ansvar at kontrollere plove og andet udstyr, mens bilerne styres af hinanden og af GPS.

Sammen med Fraport

Lastbilerne indgår i projektet “Automated Airfield Ground Maintenance” (AAGM), som Daimler driver sammen med selskabet Fraport, der repræsenterer cirka 20 lufthavne verden over.

Netop lufthavne er med deres indhegnede områder, klare kørselsveje og streng kontrol af køretøjer de perfekte miljøer for selvkørende biler. Snerydning er blot ét eksempel på, hvordan teknikken kan bruges i praksis.

Uforudsete snefald er et stort problem for dagens lufthavne. Med førerløse lastbiler kan én person stå for en stor del af snerydningen, og det styrker beredskabet. Man kan derfor nøjes med at have én medarbejder på vagt og alligevel komme i gang med snerydningen. Hurtig reaktionsevne er vigtig, når det gælder lufthavne.

Det samme princip kan også anvendes til såning, græsklipning og andre vedligeholdelses-arbejder i lufthavne.

Fakta:
Lastbilerne i snerydnings-projektet er Mercedes-Benz Arocs 2045 AS med firehjulstræk, udstyret med den nyeste generation af OM 470 LA-motoren (Euro VI) på 428 hk / 2100 Nm. Alle har desuden dobbelt GPS-tracking (DGPS) og avanceret kommunikationsteknologi (V2V-kommunikation).

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk