(BARCELONA)

DAF CF og LF kommer nu i nye entreprenørudgaver, og importøren venter sig især meget af CF udgaven – vi har prøvet bilerne på kuperede spanske veje.

Der er ikke noget brutalt og larmende over DAF’s nye entreprenørbiler – de er præcis lige så letkørte som de mere normale udgaver – og super støjsvage.

De har heller ikke særlige skilte, der viser deres egenskaber – eller pangfarver i førerhuset. DAF  kan det hele – uden at prale.

De hollandske lastbiler har fået en grundig overhaling, som bl.a. sikrer bedre drejningsmoment med trækkraft fra 1.000 omdrejninger mod før 1.200 omdrejninger ved 85 km/t. Det er det, som også sikrer letkørthed og den mindskede støj.

Syv pct. bedre økonomi

Samtidig er drivlinen opdateret – og det har givet hele syv procent bedre brændstoføkonomi. Samtidig er der nu op mod 200.000 kilometer serviceintervaller.

Brug af letvægtsmaterialer betyder også øget nyttelast på mellem 100- og 250 kg.

Sikkerhedsmæssigt har bilen fået et førerhus, der bedre giver efter gennem brug af et ny led i affjedringen mellem chassis og førerhus. Leddet giver efter ved kollisioner, og det betyder halv belastning af chaufføren. Samtidig er førerhuset styrket, hvis lasten rutsjer frem og rammer førerhuse.

Ny medstyrende bagaksel

For at sikre bedre stabilitet er der kommet nye elektrisk/hydraulisk medstyrende bagaksel. En ny dobbelt-dæk monteret medløbende aksel erstatter en enkelt monteret medløbende aksel.

Dertil kommer ny dobbelt-drevet nav-reduktion for tandem-aksler. Når det gælder de nye højaffektive bagaksler/trækaksler er der bl.a. kommet nye lejer og pakdåser samt ændrede tandslibnings-metoder – alt sammen for at sænke brændstofforbruget ved at mindske modstanden i drivlinjen.

I det hele taget er der fra DAF’s side opdateret på næsten alle punkter – bl.a. med bedre styring af ventilationen i førerhuset, og et nyt system, så man kan følge batteriets tilstand.

Opbygger-venlige

DAF har samtidig gjort bilerne mere opbygger-venlige. I den forbindelse er der udviklet et nyt system, som også opbyggere får stor glæde af. Dette system er klar i begyndelsen af næste år.

I forbindelse med de nye CF og XF udgaver, som kom i sommer, har DAF tilføjet 11 nye trækkere og lastbiler – otte to-, tre- og fireakslede lastbiler og tre stk tre- og fireakslede trækkere.

Ny luftaffjedring er også indført – og den kan hurtigt hæves 185 mm og sænkes 90 mm. Det kræver i øvrigt luftaffjedring for at få LED forlygter, blev vi fortalt – for ikke at blænde modkørende trafikanter.

Tandemaksel med navreduktion

Nyt er også en tandemaksel med navreduktion – som anvender en nyt støbejerns-navhus, som betyder 50 kg vægtredaktion. Samtidig er der kommet nye udvekslinger på 3,46 og 3,61 samt 3,76:1. Herved kan motoren arbejde ved lavere omdrejninger.

De opdaterede Paccar MX-11 og 13 motorer har fået nye automat gearkasser med mindre friktion og derfor med langt blødere gearskift – og det gælder bl.a. for tungtransporter og tanktransporter-enheder.

Der er tale om de modulopbyggede TraXon gearkasser fra ZF – de er GPS styrede og forudser topografien på landevejen – og styrer bilens fartpilot (predictive cruise control.)

Hurtigere gearskift

Den nyudviklede gearkasse kommer med en særlig offroad aptering til entreprenørbiler – 6×4 (FTT) trækkere og 8×4 (FAD) trækkere – og 6×4 (FAT) lastbiler, så resultatet betyder hurtigere skift ved højere omdrejninger for at få optimal trækkraft. Bogstaverne, f.eks. FTT (som betyder 6×4 trækkere), er DAF’s betegnelser for akselkonfigurationer

Ud over de mange små forbedringer i teknikken, der måske kan virke svære at overskue på én gang, så er hovedbudskabet, at DAF har lykkedes med at forbedre økonomi samt komfort og sikkerhed væsentligt.

Selv vores ture i den lille LF entreprenørbil var interessant. Bilen virker endnu bedre skruet sammen – som igen har løftet kvalitet og finish.

Lavere totalomkostninger

DAFs mange forbedringer er til glæde for chaufføren gennem bedre komfort og for vognmanden gennem lavere totalomkostninger (TCO).

Vi kørte under testen i Spanien i små byer, på kuperede landeveje og på motorveje. Vi testede tre biler – hvor de to var nye entreprenørudgaver af LF og CF – en 290 hk CF FA (4×2) Construction, en 480 hk CF FAD (8×4) samt en XF forvogn/hænger tømmebil med topmotoriseringen på 540 hk i 6×4 konfiguration. Alle komfortable og støjsvage biler.

De små med krybegears-funktion. Bilerne var letkørte – den manuelle gearkasse i LF modeller blev jeg hurtigt dus med – og de automatiske gearkasser i de to andre biler skiftede lynhurtigt og nærmest uden at man tænkte over det. De største havde også en komfortabel retarder, der var nok så vigtige på de stejle nedkørsler.

Billedtekster:

Den nye CF entreprenørbil, som den danske importør satser meget på – med i 8×4 udgave med 480 hk.

FAKTABOXE DAF:

Testbil nummer 1 – DAF CF 480 8×4 (FAD):

Motor: MX 13, 12,9 liter Euro 6.
Ydelse: 483 hk v. 1.600 omdr.
Moment: 2.500 Nm v. 900-1.125 omdr.
Gearkasse: 12 trins ZF TraXon med Predictive Cruise Control.
Bagaksel-udveksling: 3,76:1.
Foraksler: 9 tons – parabel affjedring.
Bagaksler: Tandem – 26 tons. Trapez affjedring.
Tiplad: Meiller (Tyskland).

Testbil nummer 2 – DAF LF 290 Construction 4×2 (FA):

Motor: PX-7, 7,6 liter, Euro 6.
Ydelse: 295 hk v. 2.300 omdr.
Moment: 1.100 Nm v. 1.000-1.700 omdr.
Gearkasse: 9S manuel gearkasse.
Bagaksel udveksling: 4,10:1.
Foraksler: 7,5 tons parabel.
Bagaksel: 11,5 tons, luftaffjedring.
Tiplad: Meiller.

Testbil nummer 3 – DAF XF 530 6×4 (FAT):

Motor: MX-13, 12,9 liter, Euro 6.
Ydelse: 530 hk v. 1.675 omdr.
Moment: 2.600 Nm v. 1.000-1.460 omdr.
Gearkasse: 12 trins.
Bagakseludveksling: 2,83:1.
Foraksel: 9 tons. Parabel affjedring.
Bagaksler: Tandem 26 tons, Luftaffjedring.