Scania har efterhånden præsenteret alle deres Next Generation lastbilsmodeller. Nu er turen kommet til mandskabsførerhuset til P-modeller.

Redningstjeneste, brandvæsen og entreprenører. Mange typer af kunder skal have plads til lidt flere personer i lastbilen. Og Scania har altid været et populært valg, når det gælder mandskabsførerhuse, som Scania kalder CrewCabs.

”Scanias nye Crew Cab kendetegnes ved at være blevet industrialiseret og modulopbygget, hvilket ganske enkelt betyder, at den tilbyder samme kvalitet, komfort og sikkerhed som vores andre førerhuse,” siger Henrik Eng, Product Director, Urban, Scania Trucks.

Uden kompromiser

Han peger på, at den nye karosseriform er helt uden kompromiser og særlige løsninger, selv om der er tale om meget specialiserede produkter, som er skræddersyede til krævende opgaver.

”Med vores nye CrewCab er det muligt at skræddersy optimale løsninger til alle anvendelsesformål, hvor man har behov for et mandskabsførerhus uden at indgå kompromiser. Hvis man dertil tilføjer, at den har sikre køreegenskaber, gode bremser og motorer med op til 500 hk, tegner der sig et tydeligt billede af, at den er skabt til redningstjenester med behov for hurtig udrykning i nødsituationer,” siger Henrik Eng.

Skræddersyes til kunder

Alt er kendetegnet ved fleksibilitet og muligheder for at designe mandskabsførerhuset i forhold til kundernes egne krav.

Scania vurderer, at leveringstiden for produktion af et typisk udrykningskøretøj er reduceret med mindst 30 procent som følge af mandskabsførerhusene og andet udstyr i den nye generation af lastbiler.

Mandskabsførerhusene er meget nøje forberedt for placering af el- og lufttilslutninger, der forefindes adskillelige robuste fastgørelsespunkter, ligesom der er en række huller øverst i køretøjets ramme, som opbyggeren kan gøre brug af.

Mange indretninger

Mandskabsrummet kan f.eks. udstyres med separat klimaanlæg og varmesystemer, som styres enten manuelt eller automatisk.

Sæderne kan bestå af separate sæder eller bænksæder, og de kan udstyres med forskellige former for sikkerhedsseler afhængigt af, om passagererne bærer redningsudstyr.

Indstigningen er blevet forbedret, og der findes et antal meget synlige håndtag, som letter ind- og udstigning. Desuden kan ekstraudstyr såsom Scania Cityrude, højtplaceret luftindtag, vertikal udstødning eller forskellige kraftudtag bestilles direkte fra fabrikken.

Ekstra hårde crashtests

Som noget unikt for alle Scanias førerhuse udsættes de i tillæg til de almindelige kollisionstests også for slagprøver og tests, hvor lastbilen ruller rundt.

Dette sker i overensstemmelse med de tidligere svenske bestemmelser, som foreskriver, at det samme førerhus skal gennemgå alle testforløb.

Scanias nye mandskabsførerhus er nyt helt fra bunden. Det er integreret i Scanias modulopbyggede system og kan udstyres på samme måde som andre P-førerhuse, uanset om man vælger CP28 eller CP31-modeller. Den lange version kan også købes med to forskellige taghøjder: Lav (som de fleste kunder vælger) eller Normal.

Op til otte passagerer

”Vi føler os overbevist om, at vores nye CrewCab vil blive en succes hos redningstjenester og andre kundetyper, som skal transportere både mandskab og udstyr. Den kan transportere op til otte passagerer, som transporteres med et udstyrsniveau og en sikkerhed, som sætter nye standarder for branchen,” siger Henrik Eng.

Mandskabsførerhuset bestilles sammen med alle versioner af Scanias DC09- og DC13-motorer, kombineret med enten automatiske Allison-gearkasser eller Scanias egne automatiske gearkasse, Scania Opticruise.

El-styret tredje løbeaksel

Alternative løsninger med en elektrisk styret tredje løbeaksel (6×2*4) kan nu ligeledes bestilles direkte fra fabrikken.

”Den nye CrewCab bygger på den kvalitet, som Scania P-serien og den nye generation af lastbiler repræsenterer. Men den måske vigtigste egenskab er stadig friheden til at vælge selv – nemlig det faktum, at køretøjet kan skræddersys præcist til kundens behov,” siger Henrik Eng.

Hos Scania føler man sig overbevist om, at man vil opnå endnu større markedsandele inden for brand og redning med det nye mandskabsførerhus.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk