(FRANKFURT AM MAIN)

Elektriske varebiler til at klare distributionen i byerne er kun en del af den totale logistik-løsning fremover, for allervigtigst er det, at distributionen er så effektiv som mulig.

Det sagde Heinz-Jürgen Löw, der sidder i toppen af ledelsen i Volkswagen’s varebilsdivision, i forbindelse med en international presse-workshop forud for den internationale transportmesse i Hannover i september.

Det er ikke mange år siden, at bilfabrikkerne udtalte, at kunderne ikke efterspurgte el-køretøjer til transportløsninger, men med krav ikke mindst for byer i Europa og USA, er der vendt op og ned på fabrikkernes udmeldinger.

Handler om CO2 reduktion

Nu er meldingen, at der ingen, der vil planlægge fremtidig bytransport uden el-varebiler – for målet er en kraftig reduktion af CO2-udledningen.

VW chef Löw understregede, at elbiler kun er en del af fremtidens logistikløsning – men det pudsige er, at forskellige bilfabrikker melder ud med forskellige løsninger. Mercedes siger lige nu således, at fremtiden er brint, VW siger el og Ford siger Plug-In-Hybrid.

På IAA messen bliver alternativ energi ganske enkelt årets “Buzz Word.” Iveco og Scania udstiller eksempelvis kun køretøjer med alternativ energi.

50 procent på el

Volkswagen har beregnet, at halvdelen af varebiler, der bringer gods til og fra byer, vil kunne være el-biler. Her er der ikke mindst tale om pakketransport, der skal den sidste del af transporten i byen – også kaldet ”Last Mile” transport.

Men man mener også, at bl.a. håndværkere ville kunne skifte til elbiler. For VW og Löw handler det om at finde transportløsninger, som kunderne virkelig har behov for.

Lige nu har Volkswagen en enkelt varebil, som er elektrisk og som er skræddersyet til bytransport, og det er eCrafter, den elektriske udgave af Van of the Year sidste år. Prototypen blev vist på IAA i 2016 – og nu er bilen moden til lancering. Sammen med søstermodellen MAN eTGE.

Feltprøver i et halvt år

Fabrikken har i mere end et halvt år kørt feltprøver hos 28 kunder i fire lande med i alt 40 eCrafter køretøjer. Tests som ifølge Löw er foregået tilfredsstillende for kunderne – også når det gælder totaløkonomi, også kaldet ”Total Cost of Ownership.”

Rækkevidden er ca. 150 kilometer, hvilket passer til langt de fleste distributions-kunders behov – eller som Löw udtrykte det: køretøjer, som byen har behov for. Det handler om ”Last Mile” – men også specialløsninger.

Volkswagen og søsterorganisationen MAN har ligefrem gennemført en større forskning på området.

”Volkswagen har siden 1950 hjulpet med indtjening af penge til virksomheder – siden den første VW Transporter blev præsenteret,” sagde Heinz-Jürgen Löw.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk