(PARIS)

En ny Corolla-serie lander i Danmark næste forår – og blev i Paris præsenteret for VOTY.dk af ingeniørerne Yasushi Ueda og Toshio Kanei fra Toyota.

Nu vender Corolla navnet så tilbage til Toyota biler i Vesteuropa. Det er ni år siden, Corolla blev markedsført her.

Det var dengang japanerne valgte navnet Auris for at få tag i mere unge kunder, som måske fandt Corolla navnet for støvet. I Danmark er den nye Corolla i marts eller april.

Mere plads til godset

Nu er tiden en anden – kunderne er blevet mindre mærke-tilknyttet. Den nye Corolla har med en ny og mere sporty opsætning og (med 60 mm øget akselafstand i stationcar-udgaven Touring Sport) bedre plads til passagerer og bagage – og til mere gods i Van-udgaverne.

I år er 48 Auris Van er solgt til og med udgangen af september. Det skal den nye Corolla ændre på.

Sikkerhedssystemet Safety-Sense er opdateret og udstyret (ekstra) omfatter bl.a. to-delt glastag med 272 mm åbning, trådløs opladning af mobiltelefon, p-assistent, sensor betjent åbning af bagklap, LED lygter, multimedie-system, Head-Up Display samt connectivity og nødsystemet e-Call. Endelig er der valg mellem to hybrid-motorer.

Corolla-eksperter

Vi har mødt to af ingeniørerne bag den nye Corolla i forbindelse med biludstillingen i Paris – Yasushi Ueda for produktplanering af Corolla World Wide – og Toshio Kanei – for design og produktplanering af bl.a. den nye Corolla.

”På verdensplan vil salget udgøre en lige stor del hatchback og Touring Sport – hvor Danmark ligger med op mod 70 pct. for Touring Sport. Vi har udviklet Touring Sport helt specielt for Europa, hvor stationcar modeller er populære. Men C-segmentet, hvor Corolle hører til, er stort – og vi forventer at sælge flere Corolla end Auris. Den nye Corolla er udviklet i stor grad efter kundeønsker – derfor tilbyder vi også bilen med vores store 180 hk hybrid-teknik også specielt for Europa,” siger Yasushi Ueda og Toshio Kanei.
2-liter med bedre præstationer

Kraftig 2-liter Hybrid

Den kraftigere 2-liters 180 hk hybrid-motor lanceres udover udgaven med den kendte 1,8-liters på 122 hk. Og se på momentet – 190 Nm ved 6.000 omdrejninger i den kraftige udgave mod 142 Nm ved 3.600 omdrejninger.

Forbruget er på 28,3 km/l i den store udgave – 29,4 km/l i den lille (korrigerede NEDC tal). Accelerationerne til 100 km/t er for 2-liter udgaven 7,9 sekunder – og 10,9 sekunder for 1,8 liters udgaven.

Trailervægten er dog kun 750 kg. med bremser. Har man brug for mere må man vælge RAV-4.

Forbedret nødbremse

Med nyt Safety Sense sikkerhedssystem i Corolla virker nødbremsen op til 180 km/t – og kan se fodgængere og cyklister i mørke op til 80 km/t – og Lane Departure Alert virker nu uden vejstriber.

Det er ni år siden den seneste Toyota Corolla blev solgt herhjemme. Men der kører fortsat 21.000 enheder af dem på gaderne.

Til sammenligning kører der 16.000 Auris i Danmark efter 12 år på markedet. Der er solgt cirka 3.000 Auris om året til dato, men nu er den udsolgt.

Fre tre platforme til én platform

Corolla skal som Auris bygges i Burnaston i Storbritannien.

”Fra 2006 til 2009 solgte vi også Corolla sedan, men kun cirka 50 om året. Men den helt nye Corolla, som kommer april næste år i Danmark i to hybrid-udgaver på 122- og 180 hk, har fået vores TNGA arkitektur med én GA-C platform i Corolla – med lavere tyngdepunkt og dermed bedre køreegenskaber i Corolla end i Auris, som den afløser. Auris stationcar og hatchback og Corolla sedan blev bygget på tre platforme,” siger Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark.

Den nye og større Corolla Touring Sport (stationcar) skal også løfte arven efter Avensis, som ikke produceres mere.

Andre Toyota nyheder

Sportsvognsudgaven af den kommende Supra GR og Yaris GR samt Yaris jubilæumsmodeller vistes også i Paris. Supra og Yaris nyheder lander herhjemme i løbet af 2019.

Den nye 2,5 liter hybrid RAV4 må trække 1.650 kg. Her er ydelsen er 222 hk med elektronisk firehjulstræk – 218 hk uden. Bilen bygges i Japan til Europa. I Danmark fra februar.

Der er ikke taget beslutning om at tage den japansk-byggede Camry til Danmark, der erstatter Avensis sedan, men den nye Supra GR kommer næste sommer. Det gælder også GR Sport modellen af Yaris, der samtidig kommer i den veludstyrede Y20 jubilæumsmodel.

Miljøteknik hverdagskost

El, brint og Plug-In hybrid er efterhånden hverdagskost, når vi melder fra biludstillinger. Sådan var det på bilmessen i Frankfurt i fjor og i Genève i begyndelsen af året – og sådan var det på bilmessen i Paris for nylig, men vi må væbne os med tålmodighed, før vi i Danmark vil se de disse biler sprænge salgslisterne.

Rene benzin- og dieselbiler bliver ifølge regeringen forbudt at indregistrere i 2030, men de vil ikke være øverst på salgslisterne i mange år endnu – med mindre afgifterne ændres betragteligt.

I Paris var det Toyota, der holdt fanen højst, når det gælder hybrid og brint – let presset af de koreanske søstre Kia og Hyundai, der allerede nu storsælger Plug-In hybrid biler i Danmark takket været subsidier fra Løkke & Co.

Lukker ned for diesel

Flere producenter har dog mild hybrid løsninger, og andre vælger allerede nu helt at kvæle dieselbilerne, så som Suzuki og Toyota for personbilerne. Pick-up-biler fortsætter med diesel – det er jo først og fremmest arbejdsheste, melder pick-up producenterne ud.

PSA har i mange år solgt Berlingo og Partner med elmotor – nu følger DS med deres DS3 Crossback E-Tense. På hybridsiden er det søster Peugeot, der i Paris viser hybridudgaver af 508 og 508 og endda kombineret med firehjulstræk i 3008 Hybrid4. Bilerne kommer næste år – længe efter Toyota lancerede deres Prius Hybrid i 1997.

Rene el- og brintbiler er allerede i Danmark, men mønstrer højst et par procent af totalsalget i dag. Pris, rækkevidde og gensalgsværdi spøger. men nu kommer der elbiler, der kører langt.

Kia med el: 485 km.

Senest i Paris beviste Kia det ved at køre en eNiro elbil 485 kilometer (som svarer til bilens officielle forbrug efter den nye WLTP målemetode) på en opladning fra Midtfrankrig til udstillingen – el-teknik har Hyundai også at byde på i eKona modellen med salgsstart i sidst på året. De har endda deres brintbil Nexo klar herhjemme først i det nye år.

Fra USA havde Tesla deres Model 3 med – og Tesla var jo mærket, der fik løftet elbilen op på et spændende niveau. Nu får de amerikanske pionerer bare konkurrence fra resten af verden. Men de har jo et forspring.

De store europæiske producenter er først nu så småt ved at være klar på den grønne scene. Her er det præsentation af nyhederne i Paris i løbet af 2019, men til salg herhjemme i 2020 eller 2021. Det gælder således Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC, der ellers begge klarer 500 kilometer rækkevidde.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk