Peugeot-Citroën og Fiat Chrysler er blevet enige om at fortsætte deres samarbejde med at producere fælles store varebiler i hvert fald frem til 2023.

Rygter har der været mange af – at Fiat og PSA-koncernen endeligt ville gå hvert til sit med samarbejdet om at bygge varebiler sammen.

Men nu er det så meddelt, at samarbejdet fortsætter med produktion af helholdsvis Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper på Fiats fabrik i Val de Sangro i det østlige Italien – også kaldet Sevel Syd. Allerede til sommer kommer bilerne med nye Euro 6d-motorer.

40 års samarbejde

Samarbejdet er forlænget frem til foreløbig 2023. Det har allerede eksisteret i 40 år.  Van of the Year titlen fik trillingerne fra Val de Sangro i 1994 for de første udgaver.

Ifølge tyske medier skulle samarbejdet sågar udvides med afløseren af Opel Movano og søstermodellen fra Vauxhall – biler som Renault tidligere byggede som søstermodel til Renault Master. Men det har åbenbart ændret sig efter at PSA overtog Opel i Europa.

Fabrikken i Val de Sangro passerede i september en produktion på seks millioner enheder.

Mange brudte aftaler

Rygterne var forståelige nok, når man jo har set, at de to koncerner er stoppet med fælles varebiler i det lille og mellemste segment.

Her er PSA stoppet med at få produceret de små Peugeot Nemo og Citroën Bipper af Fiats samarbejdspartner Tofas – mens Fiat fortsætter med deres Fiorino.

Og Fiat har trukket sig fra samarbejdet med PSA med den mellemste varebil Scudo, som PSA byggede sammen med Peugeot Expert og Citroën Jumpy i Valanciennes i Nordfrankrig (kaldet Sevel nord).

PSA-forskning i Tyskland

Nu får Fiat sin nye Talento produceret af Renault i Frankrig – som søstermodel til Renault Trafic. Og PSA har inviteret Toyota ind i stedet for med deres Proace.

PSA har allerede meldt ud, at koncernens fremtidige forskning og udvikling i forbindelse med lette varebiler skal ligge hos Opel i Rüsselsheim.

Forvirret ? Samarbejdet i bilbranchen bliver mere og mere omfattende i fremtiden.
Bare tænk på biler med el-, brint- og hybridteknik.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk