Det virker som ren science fiction, men det er ganske vist – Volvos selvkørende og elektriske transportenhed med det danske navn Vera har modtaget sit første rigtige job fra danske DFDS.

Det er et af de første skridt i fremtidens logistik. Og det foregår lige i nærheden – nemlig på havnen i Göteborg. Transporten er kort – fra et logistikcenter til en dansk APM (A.P. Møller Mærsk) terminal i havneområdet.

Volvo Trucks’ eldrevne, opkoblede og selvkørende køretøj, Vera, vil således indgå i en integreret løsning til transport af gods. Opgaven er resultatet af et nyt samarbejde mellem Volvo Trucks og det hæderkronede danske færge- og logistikfirma DFDS.

Kontinuerlig varestrøm

Formålet med samarbejdet er at anvende Vera i en virkelig applikation, hvor der åbnes op for muligheden for et opkoblet system, som giver en kontinuerlig varestrøm fra DFDS-logistikcenteret til en APM-terminal, hvorfra varer distribueres til hele verden.

I 2018 præsenterede Volvo Trucks sin første eldrevne, opkoblede og selvkørende løsning, der er udviklet til gentagne opgaver i logistikcentre, fabrikker og havne. Vera er velegnet til korte afstande og transport af store mængder gods med høj præcision.

Ideel ramme

“Nu har vi mulighed for at anvende Vera i en ideel ramme og videreudvikle køretøjets potentiale til andre lignende opgaver,” siger Mikael Karlsson, vicedirektør for Autonomous Solutions hos Volvo Trucks.

Målet er at implementere et opkoblet system bestående af flere Vera-køretøjer, der overvåges via et kontroltårn.

Flydende og konstant strøm

Formålet er at muliggøre en flydende og konstant strøm, der er i overensstemmelse med efterspørgslen efter større effektivitet, fleksibilitet og bæredygtighed.

Samarbejdet med DFDS er det første skridt i retning af at implementere Vera i en reel transportopgave på foruddefinerede offentlige veje i et industriområde.

Fleksibel og bæredygtig

“Vi stræber efter at være førende inden for opkoblet, selvkørende transport. Dette samarbejde vil hjælpe os med at udvikle en effektiv, fleksibel og bæredygtig langsigtet løsning til at modtage selvkørende køretøjer, der ankommer til vores porte, hvilket vil være til gavn for vores kunder, miljøet og vores virksomhed,” siger Torben Carlsen, CEO for DFDS.

Den selvkørende transportløsning skal videreudvikles med hensyn til teknologi, driftsstyring og tilpasning af infrastruktur, inden den kan tages i brug fuldt ud. Desuden vil der blive truffet de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at imødekomme de samfundsmæssige krav til en sikker udvikling af selvkørende transporter.

Fremtidens logistik

I takt med at Volvo Trucks får mere erfaring, har Vera også potentialet til at blive anvendt til lignende anvendelser som et supplement til moderne transportløsninger.

“Selvkørende transporter med lavt støjniveau og nul udstødningsemissioner spiller en vigtig rolle for fremtidens logistik og vil gavne både erhvervslivet og samfundet. Vi ser dette samarbejde som en vigtig start og ønsker at være med til at drive udviklingen fremad på dette område. Vera har måske nok en hastighedsgrænse, men det har vi ikke. Tests er allerede påbegyndt, og vi har til hensigt at gennemføre løsningen inden for de kommende år,” tilføjer Mikael Karlsson.

Fakta Vera og DFDS:
• Opgaven består i at flytte containere fra DFDS-logistikcenteret i Gøteborg til en APM-terminal i havnen alt efter den nødvendige kapacitet. APM-terminaler er en havneservice, som udbyder containerterminalløsninger og opererer et netværk af 76 havne globalt. De er en del af A.P. Møller Mærsk, som opererer i 130 lande og beskæftiger 70.000 medarbejdere.

• Det selvkørende system overvåges af en operatør i et kontroltårn, som også er ansvarlig for transporten.

• Løsningen er velegnet til repetitive (gentagne) transportopgaver med en maksimal hastighed på 40 km/t.

• Infrastrukturtilpasninger er en del af implementeringen af det samlede transportsystem, herunder automatiserede porte på terminalerne.

• Volvo Trucks og DFDS er de primære partnere, men flere aktører er involveret i gennemførelsen af Veras første opgave.

• DFDS leverer færge- og transporttjenester i Europa og Tyrkiet og genererer årlige indtægter på omkring 17 mia. De 8.000 medarbejdere er beskæftiget på skibe og kontorer i 20 lande. DFDS har hovedkontor i København.

• Initiativet gennemføres med støtte fra det svenske innovationsagentur Vinnova, den svenske transportstyrelse og den svenske energistyrelse gennem det strategiske køretøjsforsknings- og innovationsprogram FFI.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk