(ROM)

Af VOTY.dk’s udsendte medarbejder

”Når vi sælger 35.000 varebiler, sælger Citroen og Peugeot hver 100.000 enheder – så vi ved godt, vi er små i det samarbejde, som nu tæller to forskellige varebiler,” lød det officielt fra Toyotas europæiske ledelse ved et større presseevent i Rom forleden.

Alligevel vil den japanske del af PSA/Toyota samarbejdet nu være større. En stor europæisk satsning skal øge antallet af Toyota-varebiler, og det gælder selvfølgelig også for det danske marked, men her er situationen helt anderledes.

Toneangivende marked

Danmark er et af de tre markeder, hvor Toyota tidligere har været toneangivende, og den europæiske plan er sød musik for de danske forhandlere, som i flere år har levet på minderne om tidligere tiders storhed.

Men nu skal tre nyheder og et fuldt el-program for varebiler føre Toyota tilbage til en absolut dansk topplacering. Toyota varebiler skal igen fylde de danske gader og veje.

City er én af fire

For første gang i mange år sender Toyota en mindre varebil på markedet. Den nye model har fået navnet Proace City. Den havde verdenspremiere på transportmessen i Birmingham i foråret.

Bilen er efterfølger til tidligere tiders LiteAce, men i bund og grund er Toyota Proace City en Citroën Berlingo, Opel Combo eller en Peugeot Partner.

Proace City er én af fire – og vil man vide alt om Toyotas nyhed, kan man få al den information, som man ønsker, ved at studere det meget omfangsrige materiale, der allerede er tilgængeligt for den varebilsmodel – som allerede både er Årets Varebil i Danmark og Van of the Year – og Toyota er slet ikke kede af samarbejdet eller de medfølgende titler.

Bred anerkendelse

Det er et anerkendt produkt, mener Toyota Europa. Det er en bil, der nyder bred anerkendelse, og i Danmark byder man de tre konkurrenter op til dans ved at lokke med fem års garanti, hvis man køber bilen i en eller anden leasingordning.

Man kan bestille en Toyota Proace i slutning af 2019, men bilen kan først leveres i februar 2020.

Senere i 2020 kan man bestille den første Proace som ren elbil, og få måneder senere kommer den næste model Proace med elmotor, men Toyota giver ikke mange oplysninger om de to nye elbiler.

Vi kan hjælpe lidt på vej

Efter det vi ved netop nu, vil vi blive meget tilfredse med de to nye elbiler, lyder det lidt kryptisk fra Toyota Europa.

Men vi kan hjælpe lidt på vej.

Fra samarbejdspartner Opel forlyder det, at Proace City får samme teknik som ny elektrisk Opel Corsa, som elektrisk DS3 og elektrisk Peugeot 208 – alle personbiler – og det vil sige en elmotor på 136 HK og en batteripakke på 50 kWh.

200 kg. mindre nyttelast

Hvad det kan omsættes til i rækkevidde, ladetider og alt andet ved vi ikke, men vi ved, at det koster 200 kg på bilernes nyttelast, og alt tyder på, at Proace City – og den store model Proace kommer med samme elektriske løsning.

Disse oplysninger kan så oversættes til, at model City Electric bliver bilen med nyttelast omkring de 800 kg som det maksimale, men det betyder også, at den lille udgave bliver elbilen med størst rækkevidde.

En dansk Proace

Næste store nyhed fra Toyota Europa er Proace Black Edition. En standard Proace med meget mere udstyr, en bil med større signalværdi og mere lir, men også en bil med noget som mange kommende brugere vil sætte stor pris på – et noget bedre førersæde, som ikke har været de snart fire fælles bilens adelsmærke.

Den fælles europæiske model Black Edition kommer imidlertid ikke til Danmark. Toyota Danmark har valgt at lave helt deres egen model, det bliver en model med endnu mere udstyr end det vi finder i model Black Edition.

Stor dansk kampagne

Og så ligner det en model Proace, der sendes på markedet, samtidig med Toyota Danmark indleder en større kampagne for at vinde eller genvinde markedsandele.

Forhåbentlig følger de nye og bedre sæder med i den kommende danske topversion.

Bil nummer tre er Hilux

Det store europæiske fremstød består af tre forskellige proff-biler.

To gange Proace i forskellig størrelse, foruden den lidt uventede Hilux, der ser ud til at få en større overhaling i løbet af 2020.

Presset

Toyota Europa hiver nemlig noget uventet Hilux frem i lyset, og forklaringen må være, at man er presset i defensiven af nye konkurrenter som Mercedes og VW.

Mercedes, som netop er trådt ind på pick-up markedet med en luksusudgave af Nissan Navara, og VW med en meget lækker Amarok, – netop de to biler, som også ligger lunt i svinget på ”Gul og Godkendt,” den løbende hitliste over varebiler, som er lidt bedre end andre gode varebiler.

Samtidig har Mitsubishi en ny L200 under indflyvning, og eneste lille lyspunkt for Toyota må være, at Ford skuer ned for den tidligere så lækre Ranger, ved at erstatte et 3,2 liters født muskelbundt med en meget almindelig 2-liters.

Mere kubik til Hilux ?

Toyota siger det ikke lige ud af posen, men hvis vi skal oversætte eller fortolke, vil det være et uventet tidligt face-lift til Hilux, hvor vigtigste nyhed er en større og forbedret motorpakke.

Et godt bud på en fremtidig Hilux kan være et gensyn med den tidligere så lækre Hilux 3,0, som i version 2020 vil lægge mærkbart mere end de magiske 200 HK, og flytte den naturlige trailervægt fra 3.200 kg til eftertragtede 3.500 kg.

ljp

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk