Alverdens politikere vil prioritere grøn transport – ikke mindst i byer. Her vil el-varebiler spille en stigende rolle – som denne testbil: MAN eTGE.

København er bare én af Europas byer, som har meldt klart ud, at man senest i 2050 på sigt ikke vil have køretøjer i byen, der kører på fossilt brændstof. Et fossilfrit København – og samtidig CO2 neutral om seks år.

Derfor er der dømt, hvad der i dag kaldes alternative transportløsninger. Men disse grønne varebiler er først så langsomt ved at holde deres indtog – og prisen er jo også væsentligt højere end diesel-varebiler.

Fremtidssikret

Vi har prøvet den senest ankomne af slagsen – en MAN eTGE, som koster fra 477.000 kroner – eksklusive moms. Afgifter på elvarebiler er der p.t. ikke. Men alligevel er bilen i omegnen af 175.000 kroner dyrere end en dieseludgave

Men som Claus Lindholm, presse- og marketingchef hos MAN importøren siger:

”Husk på at vores E-variant er veludstyret med al mulig sikkerheds- og komfortudstyr – så ud over, at vi har den mest grønne bil på markedet, har vi jo også den mest veludstyrede. Med både el-motor og masser af udstyr mener vi hermed, at vores bil er fremtidssikret til glæde for vores kunder mange år frem og optimeret til bykørsel. Vores el-varebil kan finansieres på samme vilkår som en almindelig dieselvariant, og vi formoder da, at visse kunder vil have bilen i otte år. Vi har jo garanti på batteripakken i 8 år eller 160.000 km.”

Positiv oplevelse

Vi har tidligere prøvet søstermodellen VW eCrafter, som havde det problem, at bilen skulle hentes på Vestegnen og derfor havde brugt 40 kilometer af strømmen på vejen ind til Københavns bygrænse – så vi måtte hurtigt finde en ladeboks.

Testen af eTGE begyndte hos den nye MAN-forhandler på Avedøre Holme – og det betød, at vi ikke brugte så meget strøm. Vi brugte strøm til 37 kilometer under hele testen – men nåede op på 58 kilometer kørsel.

Vi må understrege, at vi stort set kun kørte bilen i indre København – og her er en elbil som eTGE perfekt. Vi var glade for det særlige 1-trins automatgear.

Meget opsamling af strøm

Der er jo ingen lokal forurening (den sker på kraftværket – med mindre det er vindmøllestrøm) – og bilen er lynhurtig, fordi der er drejningsmoment fra 0 km/t. Nissan har tidligere oplyst, at den samlede CO2 udledning er ca. 60 gram (fra kraftværket)

I de par dage, som vi kørte i eTGE, bevægede strømmåleren sig ikke meget – for der var ganske meget trafik. Strømforbruget er på 21,5 kWh pr. 100 km.

Den meget start/stop kørsel betød også en hel del opsamling af strøm (regenerering). Regenereringen er ganske kraftig, så man nærmest kan køre bilen uden at bruge bremsepedalen – især i bytrafik. Man slipper bare speederen.

Meget let at køre

Så bilen er meget letkørt og meget komfortabel – ikke mindst med testbilens ergoComfort sæde (ekstra).

Fabrikken lover en fuld ladning på 173 km. Testbilen fra MAN lagde ud med 129 km – ligesom en tidligere eCrafter test gjorde efter en opladning. Så har man en del kørsel, men må man altså planlægge ruten – og ikke foretage en afstikker til en by 80 km væk. Med mindre man kan sjatlade undervejs.

Mens vi er ved elbilen – så er der jo også færre sliddele i bilen end i en dieselbil, så merprisen ved ejerskab eller leasingtid på otte år må kunne holde sammen på totaløkonomien.

Batterier stjæler plads

Der er et par bagdele ved elbilen. Med en læssehøjde på 670 mm er den ca. 100 mm højere end dieselbilen grundet litium-ion batteriernes placering. Det giver også højere indstigning i varerummet, men der er trinbræt..

Topfarten er begrænset på 90 km/t – men det betyder jo ikke så meget i byen.

Mange bliver måske nervøse over at køre i elbil – fordi de tror, de går i stå. Det sker forhåbentlig ikke, hvis man planlægger turen – og man kan på bilens instrumenter se, hvor langt, der er igen.

Også til håndværkere

Det er måske især pakkefirmaers Last Mile distribution, som bilen er tænkt som, men mange håndværkere kan også med fornøjelse anvende bilen i den daglige dont.

Selv om det er eludgaven af MAN TGE, vi prøver her, er der masser af sikkerhedsudstyr og komfortudstyr i bilen – eller det kan bestilles.

På udstyrslisten findes nødbremsesystem, LED lygter, træthedsassistent, tågelygter inkl. kurvelys, Around View Monitor, sidevindsassistent, skiltegenkendelse, linjevogter, klimaanlæg, ergoComfort førersæde, p-sensor, bakkamera og multikollisionsbremse.

God aflæggeplads

Testbilen manglede adaptiv fartpilot og navigation – men det kan bestilles. USB-stikket var til de nyeste telefoner – ikke til min gamle iPhone 6S.

Desuden vil vi fremhæve god aflæggeplads inklusive handskerumslås, 10 fastgørelseskroge i varerummet (som var beklædt) , god aflæggeplads bl.a. under passagersæderne, trinbræt bag, sædevarme, fartpilot- og fartbegrænser og advarselslyd ved bak.

Opladningstid

Teknikken er hentet i Volkswagen eGolf – og ydelsen er 136 hk og momentet på 290 Nm. Med hurtiglader tager det 45 minutter at lade bilen 80 pct. op – maksimal opladning ekstra 20-23 minutter.

Med en ladeboks i firmaet tager det cirka fem en halv time. Forbruget til 100 km kørsel svarer til cirka 2,1 liter diesel. Garantien på drivlinen er otte år – eller 160.000 km kørsel.

Fakta om el
Elmotor, gearkasse og og differentialet udgør et kompakt modul. Andre tekniske elementer i drivlinen er blandt andre motorstyreenheden og den såkaldte elektronikstyring. Sidstnævnte styrer højspændings energiflow’et mellem elmotoren og batteriet.
Den jævnstrøm, der er akkumuleret i litium-ion batteriet, omformes i den forbindelse til vekselstrøm af elektronikstyringen. En jævnstrøm/vekselstrøm omformer genererer 12-volts spændingen til ledningsnettet.
MAN eTGE produceres på en helt ny fabrik i Polen.

Faktaboks MAN eTGE:
El-motor: 136 hk.
Drejningsmoment: 290 Nm.
Træk: forhjulstræk.
Batteri:Litium-ion.
Batterieffekt: 35,8 kW.
Strømforbrug: 21,5 kWh pr. 100 km.
Rækkevidde max. 173 km/t (fabrikstal NEDC).
Rækkevidde med 1.000 kg last (MAN tal): Mellem 109 (motorvej) og 131 km (by).
Topfart: 90 km/t (begrænset).
Gear: 1-trins automatgear.
Bremser: esc.
Opladning hurtiglader: max. 68 minutter (100 pct.)
Ladeboksopladning: 5 en halv time.
Opladning mormorstik: 17 timer.
CO2 udledning ved bilen 0 g/km.
CO2 udledning ved kraftværk (Nissan-mål): ca. 60 g/km.
Nyttelast: Ca. 950 kg.
Totalvægt: 3,5 tons.
Varerum: 10,7 kubikmeter.
Lasthøjde: 670 mm.
Garanti drivline: 8 år/160.000 km.
Pris ekskl. moms: 477.000 kr. (ingen afgift på elbil).

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk