(REYKJAVIK)

Nissan har opdateret deres Navara pick-up med forbedrede præstationer med læs, ny gearkasse – og forbedret ydeevne i 2,3-liters motorerne.

Pick-up køretøjer i Danmark er i bund og grund solgt som arbejdsheste – ikke mindst til entreprenører og håndværkere – mens bilerne i udlandet ofte er fritidskøretøjer, men det hænger for de fleste ikke så godt sammen med 150 procent beskatning.

I hvert fald havde Nissan henlagt præsentationen af den nye pick-up til vilde og betagende Island, hvorfra vi har fået en kort reportage fra vores irske formand i Pick-up Award juryen, Jarlath Sweeney.

Forbedret nyttelast

I juryen repræsenterer VOTY.dk Danmark – men nu vi må se, om vi får mulighed for selv at prøve den nye pick-up inden valget af årets pick-up efter sommerferien.

Mange har peget på, at den nuværende Navara med sin uafhængige affjedring har svært ved at trække afsted med større læs uden at fjedrene gik helt i bund.

Det er der blevet rettet op på nu – med ekstra 114 kg. nyttelast – samtidig med, at komforten på ujævne veje er bibeholdt.

Kraftigere affjedring

Den nye affjedring sikrer også forbedrede køreegenskaber – og i den forbindelse kan vi nævne, at der er skiftet fra 16- til 17 tommer fælge.

Affjedringen bag er løftet 25 mm og man har indført kraftigere fjedre. Nissan har også modificeret affjedringen fortil, som gør det lettere at håndtere bilen i terrænet ved lav fart.

Sweeney kan dog rapportere om en stærkt forbedret Navara, som klarede skærene ved den udfordrende test i Island.

Ny gearkasse

Bilen forcerede uproblematisk vandløb og smeltevandsfloder, klipper – samt tyndt sort vulkansk sand og aske i den sydlige del af øen.

Roses bliver bilen nye meget smidige 6-trins gearkasse, som er produceret i Europa. Det gode gearskift arbejder med kabler, og der arbejdes med en kortere gearstang. Vibrationerne er ligeledes mindsket. Brændstoføkonomien er forbedret via nye udvekslinger.

Der er også mulighed for manuelle skift via skifteplader bag rattet. Alternativt fås 7-trins automatgearkasse.

Stærkere motorer

Motorerne er også overarbejdet. Stadig med 2,3 liters maskinen som basis – og stadig med 163 og 190 hk i ydelse, men forbedret drejningsmoment på henholdsvis 425- og 450 Nm. De 425 Nm opnås via boost på 22 Nm – takket været skift fra enkelt- til dobbelt turbo.

Udstyret er også løftet. Bilen fås med LED lygter – og i kabinen er der kommet nyt infotainmentsystem, mirror link fra mobiltelefonen, skift fra syv- til otte tommer touchscreen med Tom-Tom navigation med 3D kort, forbedret connectivity (sikrer bedre serviceopbakning) og opkobling til Apple Car Play.

Den nye Navara er kommet til salg i flere EU-lande – herhjemme lander den formentlig i efteråret.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk