1.800 kg. trailervægt i en relativt kompakt bil som Volkswagen T-Roc er noget af et scoop for den tyske producent, for her er en SUV, der som Van passer lige ind i en erhvervsvirksomhed, der af og til har brug for at køre med trailer.

Som arbejdsredskab har den fordele med den høje siddestilling og lette ind- og udstigning. Dens indre er lige så råt som resten af bilen med lidt hård plast på instrumentbrættet, så den også er let og hurtig at rengøre.

Vi har testet den forhjulstrukne udgave – men bilen fås også med firehjulstræk, og så bliver den endnu mere interessant for mange erhvervskunder. Vores bil havde 150 hk, men den fås også med 190 hk, hvis den skal slæbe lidt mere.

Højt sikkerhedsniveau

Volkswagens T-Roc og den mindre T-Cross er godt tænkt af de gode tyskere, for begge biler er meget robuste og velbyggede. Biler, der er udviklet til at blive brugt.

Udstyrslisten er ganske lang – og spændende. For det er ikke mange biler, der standard byder på eksempelvis adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse med fodgængergenkendelse, træthedsregistrering og linjevogter.

Dertil kommer tilmed LED forlygter, LED kørelys, LED baglygter, tågelygter for, 2-zone klimaanlæg, el-opvarmede sprinklersyder, regnsensor, 8-tommer touchscreen med navigation, Hill-start assist, parkeringssensor, læderrat og 17 tommer letmetalfælge.

Spændende at køre

Testbilen i Sports-trim havde desuden fået monteret 18 tommer fælge, sportsaffjedring, vejskiltegenkendelse og DAB+ radio plus navigationspakke. Dertil anhængertræk og elbetjent bagklap.

Bilen havde 7-trins DSG automatgear, men man kunne skifte manuelt via skifteplader bag rattet. Bilen er spændende at køre, for den er ganske kvik under alle forhold.

8,8 sekunder er den om at nå 100 km/t – brændstofforbruget er opgivet til 17,5 km/l (WLTP). Her hjælper bilens start/stop-system til.

God kørestilling

Man sidder godt bag rattet i bilens sportssæde med læderkanter. Sæderne har trinløs indstilling (med rulle). Varme i rat og sæder øger komforten. Vi skal også rose stål-fodpladen i gulvet, som giver en lige kørestilling.

Køreegenskaberne er trods bilens høje SUV-form ganske gode – selv om den krænger mere i et hurtigt sving end en Golf, som den deler MQB-platform med.

Rummelig

Den noget kantede form betyder ganske god plads i varerummet – cirka 1.300 liter. Handskerumslås var der dog ikke. Der er midterboks samt skuffe under passagersædet.

Læssehøjden udvendigt er 760 mm – indvendig læssehøjde er hele 220 mm, så der skal løftes højt, når godset skal ud.

I første halvår i år blev der solgt 45 gulpladeversioner af T-Roc, men dieseludgaverne er kommet senere end benzinudgaver. Det er fortsat diesel, som erhvervslivet oftest efterspørger i Van udgaver.

Faktaboks VW T-Roc 2,0 TDI DSG Sport:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 340 Nm v. ved 1.750—3.000 omdr.
Gearkasse: 7 trins aut. DSG.
Brændstofforbrug g/s: 17.5 km/l WLTP.
Miljø: Euro 6 d.
CO2-udledning: 152 g/km.
Topfart: 205 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,8 sek.
Totalvægt: 1.950 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.800 kg.
Vendediameter: 11,1 m.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. esc, ASR, ABS.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Varerum: ca. 1.300 liter.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 760/220 mm.
Dæk: Falken Azenis 215/50 R18.
Pris ekskl. moms: fra 224.094 kroner.
(Kampagnemodel Convert: 214.396 kr.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk