(AMSTERDAM)

Den nye Volkswagen Transporter T6.1 er en opdateret fornyelse med det bedste fra den større Crafter-model – ikke mindst på sikkerhedssiden.Sikkerhedsudstyr som eksempelvis adaptiv fartpilot bliver dog formentlig fortsat en option, som man skal betale for, lyder det fra den danske importør.

Men generelt er Transporter blevet sikrere end nogensinde – for bilen har arvet en masse udstyr fra storebror Crafter – så som sidevindsassistent og linjevogter. Dertil elektromekanisk servostyring, der faktisk gør det muligt at få linjevogter og et par andre nye sikkerhedssystemer i bilen så som parc assist og trailer assist..

Med ni nye systemer er der nu ialt 20 sikkerhedssystemer.

Vi har været i Amsterdam for at prøve den nye varebil, som ventes til Danmark i uge 45 – med stort set samme drivline som den nuværende model. Dog opdateret efter nyeste miljøstandard i TDI dieseludgaverne – med emissionsnormen kaldet Euro 6d Temp.

Teste nødbremsesystemet

Amsterdam er endnu mere fyldt med cykler end den danske hovedstad, så scenen var sat til en optimal test af bilen i bymiljø. Ikke mindst linjevogter og AEB nødbremsesystemet får man prøvet af.

Man er også glad for skiltegenkendelse, for det kan være svært at se en pludselig lokal 30 km/t skiltning i byen, når man samtidig passer på de bløde trafikanter. Men Amsterdam med den voldsomme trafik gør det svært at teste en bil ordentligt – så må vi bede om snoede og kuperede landeveje. Det er der ikke i Amsterdam og omegn.

Køreegenskaberne er fortsat i den gode ende – endda med mulighed for fastere affjedring med 17- og 18 tommer fælge.

For lodret siddestilling

Man sidder rimeligt bag det multiindstillelige rat – i hvert fald lige for rattet med den gode fodstøtte til venstre fod. Men efter min smag sidder man for lodret i varebilen. Rart, hvis adskillelsen kunne flyttes lidt tilbage. Men sæderyggen kan i det mindske indstilles trinløs med rulle.

De fleste Transporter T6 sælges i dag primært med manuel gearkasse – hvor der alt efter model køres med fem- eller seks trin.

Flere og flere vælger dog DSG automatgear, som er en kæmpe fordel i bykørsel. Kunder til busudgaverne Multivan og Caravelle vælges dog hyppigst bilen med DSG gear.

Med og uden læs

Vi prøvede netop bus-udgaver med automatgear i forbindelse med 199 hk TDI-maskinen, men vi prøvede et par af de mindre dieselmotorer i forbindelse med manuelt gear. Med 90 hk var der desværre ikke læs på bilen – det var der i modellen med 150 hk.

Sidstnævnte træk fornemt afsted med sin vægt – bl.a. på motorveje. Den lille motor klarede dog opgaven godt uden læs – det var i dette tilfælde en dobbelt-kabine udgave med lad.

I topudgaver får man en helt ny digital instrumentering, som mest minder om den fra personbiler – med mulighed for infotainment med to skærme – foran føreren med en 8 tommer navigation og midt for 9,2 tommer touchscreen med mange indstillingsmuligheder via bl.a. eSIM. Mange funktioner indstilles via knapper på rattet.

Tal med din varebil

Som Mercedes-Benz lancerede på deres Sprinter har Volkswagen ny også et system, hvor man kan tale med mest veludstyrede biler – kaldet MIB3.

Det lykkedes at bede systemet om f.eks. at finde en radiostation, som vi ønskede – men vi opgav at få den til at vælge en tankstation. Hele tiden er svaret: ”can you please repeat” – gentag venligst.

Optisk har T6.1 fået en helt ny og skarpere designet front og LED lygter. I kabinen er der ud over ny instrumentering nyt dørdesign med nye håndtag.

Flådestyring

Men som med de fleste af dens konkurrenter handler det ud over nye miljønormer især om forbundne biler (connectivity), som vognmanden kan få glæde af i sin flådestyring – og så det opdaterede sikkerhedssystem. Faktisk kan man få op til 20 sikkerhedssystemer.

Her har vi allerede har nævnt sidevindsassistenten og linjevogter, men også betyder adgang til f.eks. trailerassist, hvor man via blinklys-stilk og spejl-indstillingsknap kan manøvrere traileren sikkert rundt.

Man kan følge trailerens sving på bilens touchscreen.

Den lille Crafter

Vi skal også nævne bakkamera, parkeringsassistent, sidebeskyttelse og advarsel mod tværkommende trafik, når man bakker (kaldet Rear Trafic Alert).

Volkswagen kaldte ved præsentationen selv den nye T6.1 Transporter for “Den lille Crafter,” for man har været inde på reservedelslageret for Crafter og låne flere udstyrskomponenter.

Man kan også bestille sin Transporter med en luge mellem varerum og kabine for at kunne fragte længere emner.

LED-lys i kabine og varerum

Aflæggepladsen er generelt god i kabinen – og LED belysning i kabine og varerum har nu holdt sit indtog. Vi skal også nævne trailervægten på 2,5 tons.

I 2020 vil Volkswagen lancere den elektriske Transporter, der produceres sammen med tuningsfirmaet ABT, der også er med i Audis Formel-E racer og derfor har god erfaring med el-biler.

Men fabrikken understregede i Amsterdam, at el-varebiler ikke er det eneste saliggørende. De kan ikke opfylde alle transportopgaver.

T7 næste gang – også med diesel

Derfor arbejder man videre med dieselmotorer, som også vil være at finde i den næste Transporter, der bliver helt ny – og får betegnelsen T7.

Den skal sælges sammen med f.eks. ABT modellen – men på sigt også med den elektriske varebil ID Cargo, der bliver præsenteret i 2022 eller 2023.

Første elektriske Volkswagen ID model bliver en personbil, der har præmiere på IAA bilmessen i Frankfurt allerede i næste uge.

Faktaboks VW Transporter T6.1:
Motor: 2-liter TDI.
Ydelser: 90-, 110-, 150 og 199 hk.
Gear: 5- og 6 trin manuel & DSG aut.
Varerum-længde: mellem 2.450 mm- og 3.300 mm (med luge).
Træk: 4×2 eller 4×4 (4Motion).
Styretøj: elektromekanisk.
Trailervægt: 2,5 tons.
I Danmark: Uge 45.
Pris: Ikke kendt.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk