Kranbilschauffør Uffe Tandrup fra Karl Thygesen & Søn ApS i Greve syd for København har fået nyt værktøj i form af en fem-akslet Scania G 500 B10x4*6 med en Palfinger PK 200.002L SH-kran.

Uffe Tandrup har kørt kranbil i 12 år og bærer navnet Svea – opkaldt efter Erik Clausens kone Svea i filmen ”Den store badedag” fordi han var langhåret som ung.

Nu er han 41 år – korthåret, men kælenavnet er hængt ved.

Rækker 50 meter

Uffe Tandrup kom til Karl Thygesen & Søn for godt seks måneder siden, og han arbejder især med den nye kranbil ved byggerier i Storkøbenhavn.

Kranen har en rækkevidde på lige godt 50 meter lodret eller ca. 30 meter lodret og 20 meter vandret. Det gør den god til at løfte alt fra tagpap, vinduer og byggematerialer til altaner, containere og stilladser både højt og langt ind over byens tage.

Den bruges også en del til at køre med grab, både til at grabbe op/ned fra tage, eller hvor der ellers kræves stor rækkevidde.

Nemmere for håndværkere

”Vi løfter alt, hvad der gør arbejdet nemmere og hurtigere for håndværkerne. Ofte skal vi løfte op over etageejendomme og ind i baggårde, og så er det perfekt med fly-jib’en,” siger Uffe Tandrup.

Scania har leveret det fem-akslede chassis direkte fra fabrikkens samlebånd i den rigtige længde, med det rigtige kraftudtag, overhæng og træktøj.

”Takket være Scanias modulsystem kan vi skræddersy selv komplicerede chassis- og akselkonfigurationer med standardkomponenter, så der har ikke været behov for at bygge noget om eller til, inden vi kunne levere chassiset til Palfinger-fabrikken i Østrig,” siger salgschef John Schultz fra Scania Danmark i Ishøj.

Holder sig til Scania

Han har i de seneste år leveret mere end ti nye Scania-chassiser til Karl Thygesen & Søn i mange forskellige versioner, så der i dag udelukkende står Scania på fronten af de 11 lastbiler i firmaet.

Dertil kommer en håndfuld store tyske mobil- og tårnkraner.

”Vi har både leveret fire- og fem-akslede Scania-chassiser til Karl Thygesen & Sønner. Det er jo en alsidig forretning, og vi har både leveret trælast-, container- og kranbiler. Det fortæller noget om styrken og alsidigheden i Scanias modelprogram,” siger John Schultz.

Styrer godt rundt om hjørnerne

Den nye Scania G 500 er udrustet med fuld luftaffjedring på alle fem aksler. Alligevel klarer den akseltryk på ni tons på de to foraksler og den styrbare støtteaksel bag trækakslerne samt hele 2×12 tons på den tvillingmonterede tandembogie.

Det betyder, at bilen med en kampklar vægt på knap 51 tons er indregistreret som blokvogn, hvilket igen betyder, at den kun må køre på det såkaldte tungvogns-vejnet og med højst 60 km/t.

Tre styrbare aksler

”Selv om bilen er en sværvægter, føles det ikke sådan. Med 500 hk og automatiseret gearskifte følger den fint med i trafikken, og takket være de tre styrbare aksler manøvrerer den rigtig godt rundt om hjørnerne inde på byggepladserne,” siger Uffe Tandrup.

Han fortæller, at det lidt lavere G-førerhus gør kørslen meget stabil, fordi den ikke krænger lige så meget i svingene som de højere førerhuse.

Fakta: Karl Thygesen & Søn ApS:

Karl Thygesen & Søn ApS blev grundlagt i midten af 1950’erne af Karl Thygesen med en enkelt brugt lastbil med tippelad. Kort tid efter blev der investeret i en kranbil, hvilket faktisk har været firmaets speciale lige siden. Karls søn Palle startede allerede i en ung alder i firmaet, hvor han hjalp til efter skoletid. Palle uddannede sig som mekaniker, og meget af hans tid blev brugt på at servicere og reparere firmaets lastbiler.

Både kran- og entreprenørbiler

Der blev med tiden investeret i flere nye kran- og tipbiler, og midt i 1970’erne var firmaet oppe på 10 lastbiler.

På grund af manglende rentabilitet ved sten-, jord- og gruskørsel blev hovedparten af bilerne på et tidspunkt afhændet, og i en lang årrække var det kun Karl og Palle der holdt gang i hjulene med to kranbiler.

Firmaet kørte byggematerialer, sommerhuse mm. for flere større byggefirmaer og begyndte i starten af 1980’erne at servicere kunder i tagdækkerbranchen.

Større og flere kranbiler

I 1991 startede Palles søn Karsten Thygesen, der nu er tredje generation, i firmaet. Grundlæggeren Karl Thygesen, der nu var blevet 80 år, trak sig tilbage. Der blev indkøbt større og større kranbiler, og i 2004 blev firmaet udvidet med yderligere en kranbil, og den første chauffør blev ansat.

I 2007 overtog Karsten Thygesen firmaet, mens Palle Thygesen fortsatte som chauffør.

I 2008 blev der investeret i en byggegrund i Greve, hvor forretningen holdt til frem til udgangen af 2015.

Siden starten af 2016 drives Karl Thygesen & Søn ApS med 11 kranbiler og en håndfuld mobil- og tårnkraner fra et nyt domicil på Geminivej i Greve, hvor både værkstedshaller, lagerfaciliteter og kontor er samlet.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk