Scania har netop lanceret topmodellen blandt deres 13-liters motorer med 540 hk – med 300 kg. større nyttelast end den mindste V8-motor.

For det er altid svært at skulle vælge den rette lastbil til den rette opgave, men jo flere muligheder der er for at vælge jo bedre.

Et godt eksempel er udvidelsen af Scanias serie af 13 liters motorer, hvor der nu også er en udgave med 540 hk.

124 km teststrækning

Modellen gik i produktion i november 2019 – og Scania har været forbi med en demo-model, som vi netop har prøvekørt i en S540 udgave – med det store førerhus med fladt gulv og til gengæld fire trin op fra vejen.

Vi har valgt vores faste 124 km teststrækning, der begynder ved Scania-importøren i Ishøj og så går ad motorvejen til Sydsjælland, hvor vi drejer af ved Bårse runddel.

Så kører vi en strækning ad den gamle kuperede landevej (den gamle hovedvej 2) til Rønnede og så retur ad motorvejen til Ishøj.

4×2 eksport-trækker

Godt to timers test med 52 km/t – på motorvejen valgte vi at sætte fartpiloten på 85 km/t, hvor testbilen kørte med 1.175 omdrejninger. Køretøjet – en 4×2 eksport-trækker – vejede knap 40 tons.

Den kraftige motor holdt sig det meste af turen i 12. gear – selv på flere stigninger, hvor vi var nede på 930 omdrejninger. Men lige så ofte i frigear gennem Predictive Cruise Control.

Kun en enkelt gang på landevejen var vi i 11. gear ved 70 km/t – ved 1.400 omdrejninger. Ellers var det kun ved kørsel gennem byer og gennem rundkørsler, at motoren gearede ned.

50 decibel ved 80 km/t

Den nye S540 er meget støjsvag og derfor ganske komfortabel. Et tysk fagblad målte støjniveauet ved 80 km/t til 50 decibel.

Scanias ”New Generation” lastbiler har fra første færd imponeret med stærkt forbedret førerkomfort – og en voldsom forbedring af kvaliteten. Bare det at lukke dørene er et bevis i sig selv. Det nærmeste, som man kommer, er at lukke døren på en Audi A8.

Vi har skrevet det før – men nu sidder man lidt længere fremme og lidt til venstre. Det optimerer udsynet betragteligt. Hele instrumenteringen er også nydesignet og lige til at gå til. Testbilen var i toptrim med bl.a. lædersæder og læderrat.

Kom fra tyske tests

Testbilen kom lige fra tests hos tyske fagblade, hvor bedste gennemsnitsresultat lå på 4 km/l ved en 346 km lang test. Vores test endte med 3,8 km/l.

Et af de tyske fagblade havde i øvrigt sat bilen op i en sammenligningstest med Volvo I-Save og Mercedes-Benz Actros – og her løb Scania igen af med sejren i kategori brændstofforbrug.

Scanias sekscylindrede rækkemotorserie har slået konkurrenterne ved mange brændstoftests – bl.a. med sejr ved den tyske ‘Green Truck’-pris tre år i træk – en præstation for et svensk mærke ved tests i Tyskland.

Helt dugfrisk test

Bladet udkom for nylig, fortalte vores demo-driver René Seckler fra Scania Tyskland. Med 540-modellen som den mest økonomiske i feltet.

Da han kørte vores testkøretøj fra en prøvekørsel foretaget af en tysk journalist ved Göttingen i Tyskland til Ishøj – en strækning på 600 km – opnåede han resultatet 3,7 km/l.

Selvfølgelig med langt mere kuperet terræn inklusive Kassel bakken og med mere trafik.

Kærkomment kundeønske

Men kan kalde den et grænsetilfælde – men for mange vognmænd et kærkomment grænsetilfælde.

Den nye udgave, som hedder DC13 166 er primært beregnet til kunder, der kræver råstyrke og gode køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.

Scania prøver at udvikle de modeller, som kunderne har brug for. I dette tilfælde en ny topudgave af 13-liters motoren, så springet fra den 6-cylindrede 13 liter motor til V8-motoren på 16 liter er kortere.

Fællesskab med 500 hk

Scanias sekscylindrede rækkemotor fås efter udvidelsen med 540 hk udgaven nu i fem effektversioner: 370, 410, 450, 500 og 540 hk.

Meget af teknologien i den nye 540’er findes også i søstermotoren på 500 hk, eksempelvis en robust turbo med fast geometri og kuglelejer i stedet for bøsninger. Dertil variabel kølepumpe.

540-motoren egner sig særligt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton hvor kunderne kan få fordele af den ekstra brændstofbesparelse såvel som 300 kg øget lasteevne – mens 520 V8-motoren i de fleste tilfælde vil være mest brændstoføkonomisk, når den gennemsnitslige vogntogsvægt overstiger 45 ton.

Alene SCR efterbehandling

Alle DC13-motorerne har det til fælles, at de byder på god brændstoføkonomi – og kun bruger SCR til efterbehandling af udstødningen.

Scania udtaler selv, at den forbedrede brændstoføkonomi og kraft/vægtforholdet gør 540 hk maskinen til et godt valg for mange kunder.

Med 2.700 Nm fra 1.000- til 1.300 omdrejninger er der mulighed for såvel en ganske hurtig gearing og lave omdrejningstal som til en god startevne. Men 500 hk udgaven yder dog 2.550 Nm allerede fra 925- til 1.340 omdrejninger – altså over et større omdrejningsområde.

Det danske behov

Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme.

”Med tilføjelse af 540-modellen opstår spørgsmålet, om hvornår man bør vælge 540 R6 i forhold til 520 V8. Den helt enkle regel er, at 540 anbefales ved vogntogsvægt under 45 ton hvor den leverer lidt bedre brændstoføkonomi i forhold til V8’eren,” siger Anton Freiesleben.

Men han understreger, at der som så ofte kan være mere nuancerede situationer.

Ofte bedste valg ved tung transport

”For den nye 540 er ligeledes cirka 300 kg lettere end 520 V8, og kan dette udnyttes ved transporter, hvor lasteevnen er afgørende, så forekommer der situationer hvor 540’eren er den bedste valg selv ved syv-akslede 56 ton vogntog.”

Anton Freiesleben peger på, at Scania på det danske marked ofte har disse grænsetilfælde.
”Derfor er 540 et kærkomment nyt alternativ som hjælper til at vi kan optimere specifikationerne yderligere,” siger Anton Freiesleben.

S-førerhuset behøver ingen nærmere præsentation, mener han.

Positive chauffør-citater

”Citater fra danske chauffører taler deres eget sprog,” siger salgsdirektøren. Således har danske chauffører givet spontane udtalelse som følgende efter deres første tur i en Scania S-model:

”Chaufførkomforten er i top”. ”Der er ikke nogen lastbil over, ingen ved siden af og langt til nummer to”. ”Den kører som en drøm.”

Alle Scanias Euro 5- og 6-dieselmotorer kan for øvrigt køre på en blanding af op til 100 pct. hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) samt på diesel og HVO i et vilkårligt blandingsforhold uanset motorserie.

Faktaark Scania S540 4×2:
Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V.
Model: DC13 166.
Slagvolumen: 13 liter.
Indsprøjtning: XPi
Miljø: Euro 6.
Behandling: Ren SCR.
Tank: 400 liter.
AdBlue tank: 47 liter.
Ydelse: 540 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.700 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Udstødningsbremse: 242 kW v. 2.400 omdr.
Støjniveau: 80 decibel.
Gearkasse: 12 trins Scania GRS905R – Opticruise.
Bagtøjsudveksling: 2,59.
Totalvægt: 39,6 tons.
Forbrug på testrute: 3,8 km/l.
Retarder: Scania R 4100D. 500 kW.
Dæk: Michelin X-Line Energy 385/55 R22,5 – 315/55 R22,5.
Bagaksel gearing: Scania R780 enkelt-reduktion.
Foraksel: Parabelfjedre. 7.500 kg.
Bagaksel: Luftaffjedring. 11.500 kg.
Styretøj: Kuglekredsløb – servo.
Akselafstand: 3.750 mm.
Vendediameter trækker: 7.012 mm (kantsten).
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, AEB nødbremse, LDW linjevogter, esc stabilitetssystem, bakkeholder, LED lygter.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk