Svenske Scania indsætter nu fire 26 tons brint-lastbiler på norske distributionsruter. Man satser i forvejen meget på grøn teknologi til lastbiler.

Den norske fødevarekoncern ASKO skal nu køre i brint-lastbiler. Svenske Scania har indledt en test af fire 26 tons distributionskøretøjer med skabsopbygning – alle med tre aksler i udførelses 6×2/4.

Scania er allerede store på biogas lastbiler – både som flydende bio- og naturgas (LNG) og komprimeret bio- og naturgas (CNG). Der kører flere af de sidstnævnte herhjemme, mens der ikke findes såkaldt LNG infrastruktur for lastbiler.

Ser på alle grønne muligheder

Scania satser på at teste alle de muligheder, som der findes, når det gælder alternative drivmidler. Det gælder f.eks. plug-in hybrid, hybrid og el (bl.a. via pantograf). Scania har allerede udviklet elektriske busser.

Fordi både Norge og Sverige er geografisk placeret, som de er – så er der rig lejlighed for at teste brint som drivkraft om vinteren. Rækkevidden er op mod 500 km uanset udendørs temperatur.

Teknisk set

Hos Scania mener man, at brint er en spændende mulighed, som man analysere løbende. Og valget af ASKO hænger sammen med koncernens satsning på grønne drivmidler. ASKO garanterer, at man vælger brint fra fornybare kilder.

Dieselmotoren er byttet ud med en 290 kW stærk elektromotor, der kan præstere 210 kW ved 2.200 Nm. Man benytter brændstofceller med 90 kW ydelse og en 33 kg. brinttank ved 350 bar. Dertil 56 kWh litium-ion batteri. Lastbilen anvender en 2-trins automat-gearkasse.

Af øvrige komponenter anvendes allerede kendte emner fra hybrid-lastbiler og e-busser. Lastbilen har også en 22 kW velselstrømslader med CCS adapter til at lade batteriet.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk