Nissan har udstyret sin store X-Trail SUV-model med en ny 1,3-liters benzinmotor, og det må være bilen til erhvervskøberen, der ikke kører så langt i hverdagen – og ikke har brug for en trailer.

For den må kun trække 1.500 kg. på krogen mod op til 2 tons for en 1,7 liters dieseludgave af samme bil. Begge motorer er dog fra alliance-lageret, som man deler med Renault og i øvrigt til en vis grad med Mercedes-Benz.

Når diesel bliver bandlyst

Men med udsigten til, at mange byer gerne vil afvise dieselbiler i bymidten i nær fremtid – så som København – kan der være en idé at vælge benzinudgaven, som i øvrigt er født med en dobbeltkoblings-gearkasse.

Så vidt fin nok, men i testbilen virkede den lidt tøvende, når man skulle afsted ved lyssignalet, og trådte man speederen i bund reagerede den ofte med et lille hjulspin. Så den havde svært ved at overføre kræfterne.

Hvis diesel – så manuelt gear

Hvis man vil have automatik i en dieseludgave, er bilen udstyret med en mere kedelig 1-trins CVT gearkasse – men vælg i så fald en udgave med manuelt gear. Her kan man så kombinere med firehjulstræk, hvis man de behov, og faktisk har bilen gode terrænegenskaber. Selv om den ikke har spærredifferentiale eller reduktionsgear.

Tilbage til 1,3-liters maskinen. Et plus er, at den er fire cylindret og derfor mere støjsvag end de mange 3-cylindrede motorer, der er dukket op overalt.

Den nye benzinmotor har et fint drejningsmoment og rimelige præstationer, selv om det ikke er en racerbil med en acceleration til 100 km/t på kun 10,7 sekunder – og 194 km/t på toppen kan man kun bruge i Tyskland.

Overdådigt udstyrsniveau

Til gengæld er udstyret i den testede topgave Tekna overdådigt, og vi kan ikke finde på meget, som mangler: Således elektrisk betjente forsæder i læder, BOSE musikanlæg, nøglefri betjening, læderrat med varme, glas vippe/skyde soltag, el-betjent bagklap, navigation, signatur-kørelys, 2-zone klimanlæg og 19-tommer alu-fælge.

Lædersæderne er i farven cognac, men til gengæld er instrumentbrættet holdt i sort plast. Her ville det være på sin plads med en farvedifferentiering.

Mange assistentsystemer

Nissan har deres Intelligent Mobility med bl.a. navigationsanvisninger, musik, dæktryksovervågning og førerassistentsystemer, Rear Cross Traffic alert, skiltegenkendelse, træthedsregistrering, linjevogter – og informationerne ses mellem hovedurene. Som en gimmic kan tegningen af bilen indstilles, så den passer til bilens farve.

Sikkerhedsudstyret er også omfattende – i testbilen med esc stabilitetssystem, ProPilot (adaptiv fartpilot), nødbremse med fodgænger-godkendelse, LED lygter, tågelys for og bag, regnsensor, multijusterbart rat, sprinkler på forlygterne, Blind-vinkel assistent, 6 airbags, Hill Start Assist, skiltegenkendelse og parkerings-sensorer med Around View Monitor, der betyder, at man på bilens touch screen kan se, hvad der foregår rundt om bilen.

God kørestilling

Man sidder godt i sæderne, der jo også kan varmes op, og man kan let få en fin kørestilling med den elektriske indstilling – og også finjustere under kørslen. De brede C-stolper stjæler dog noget af udsynet.

Bilen er jo høj, så den krænger lidt i hurtige sving. Til gengæld sidder man også højt – med godt udsyn – og det betyder også let ind og udstigning. Bilen havde 225/55 dæk i 19 tommer på alufælge.

Stort varerum

Selve varerummet er ganske stort på crika 1.970 liter – og der er ikke en negativ læssekant. Udvendig læssehøjde er 770 mm. Vi savnede en lås på handskerummet. Til gengæld er der midterboks og sølvfarvet tagræling.

Det skal også nævnes, at bagdørene åbner 77 pct. så man lettere kommer ind med sine pakker fra siden. Nissan byder normalt på aflåseligt geværrum under varerumsgulvet.

X-trail fås i mange udstyrsversioner, som er billigere end testbilen. På gule nummerplader koster den 282.210 kroner plus moms. Men man bliver også forkælet med alt det udstyr.

Fakta Nissan X-Trail 160 DIT-G DCT Tekna:
Motor: 4 cyl. turbobenzin.
Slagvolumen: 1.332 ccm.
Ydelse: 160 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.800-4.250 omdr.
Træk: Forhjulstræk.
Forbrug WLTP: 11,9 km/l.
CO2 udslip: 190 g/km.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Totalvægt: op mod 2.295 kg.
Køreklar vægt: op mod 1.580 kg.
Dæk: Good-Year EfficienceGrip 225/55 R19.
Nyttelast: 373-555 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: ca. 1.970 liter.
Læssehøjde: 770 mm.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris ekskl. moms: 182.210 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk