Peugeot præsenterer nu seneste udgave af deres mindste SUV-model – 2008, som er blevet ganske populær herhjemme. Salgsstart er allerede 7.-8. marts. Men 80 er faktisk bestilt på forhånd.

Importøren har samtidig bestemt, at man også vil tilbyde den nye bil på gule plader. Det vil ske samtidig med, at den nye 208, som 2008 deler platform med, også kommer som Van.

I 2019 blev der solgt over 70 gulpladeudgaver af de to biler. Siden 2008 senest blev præsenteret i 2013 har den ligget i spidsen for det såkaldte B-SUV segment. Siden 2013 er der solgt 14.000 enheder af 2008 herhjemme.

Ekstra fortefølje

Det er selvfølgelig ikke så mange gulpladeudgaver, der sælges i forhold til hvidpladeudgaver – men for forhandlerne er det godt at have ekstra varebilskort at spille med.

Det er jo ekstra portefølje – og mange kunder med biler som Peugeot Boxer og Expert kan med fordel have en lille servicebil på basis af 2008 eller 208.

Salget af 2008 og 208 ligger på niveau med salget af gulpladeudgaver af Peugeots 308 og 5008, som samlet nåede 70 enheder. 3008 alene nåede 126 enheder.

Komfortabel og letkørt

Vi prøvede den nye 2008 forleden, og den er ganske komfortabel og letkørt – om end den er mere kompakt end en f.eks. 3008. Men der er rar at køre i trafikken – og lige nummeret større end 208 og derfor for mange vil den være mere praktisk som varebil.

Den nye 2008 er både længere og bredere end forgængeren – og samtidig lidt lavere. Det giver lidt bedre køreegenskaber – og den øgede akselafstand giver bedre plads til varerne.

Vi kørte i topudgaven GT-Line med HDI dieselmotor med 130 hk og 8-trins EAT automatgear, som fungerer godt. 0-100 km/t klarer den på 10,1 sekund og topfarten opgives til 195 km/t.

Mange modeller

Man kan også vælge udgaven med mindre udstyr i form af Allure og spare måske 15.-20.000 kroner – og bevare automatgearet. Eller vælge en 100 hk dieselmotor – men den fås kun med manuelt gear.

Bevares – det er ganske letgående ved vi fra en test, vi lige har gennemført med 208-modellen (og som vi snart offentligører) – men i arbejdsøjemed er automatgear behageligt.

Vælger man basisudgaven Active med 100 hk diesel og manuelt gear er der dog mange penge at spare – cirka 40.000 kr. Det kan blive en rigtig arbejdshest.

Van-priser på vej

Gulpladepriserne er dog ikke på plads endnu. Men billigste diesel koster faktisk det samme som billigste 2008 benzin med 100 hk i en 3-cylindret motor.

Vælger man Active får man heller ikke så højt et udstyrsniveau – bl.a. får man ikke Peugeots i-cockpit. Man må også nøjes med stålfølge i 16 tommer, hvor de andre udgaver kører med 17 tommer alufælge.

I øvrigt er 70 procent af salget af den nye 208-model herhjemme dieselmotorer. Måske fordi motorgangen i den 4-cylindrede diesel er mere rolig end den 3-cylindrede benziner. Måske bliver det samme udfald med 2008.

Corona-virus bremser el-udgave

Senere på året dukker bilen også op i en eludgave – sammen med 208. Den yder 136 hk og 260 Nm og har en rækkevidde på 310 km, men lanceringen er udskudt på grund af Corona-virus, for en del af el-komponenterne produceres i Kina, som p.t. stort set er lukket ned.

El-udgaven vil på sigt udgøre en tredjedel af salget af både 208 og 2008 – for merprisen i forhold diesel og benzin er kun 10.000 kr. (på hvide plader.) Samlet vil 2008 efter importørens plan opnå 15 pct. markedsandel, hvor den udgående 2008 udgave p.t. ligger på cirka 11 pct.

Kun top-model med ACC

GT Line har det vigtige sikkerheds adaptiv fartpilot (ACC) som standardudstyr – det koster til Allure modellen (med automatgear) ekstra ca. 4.000 kr. plus moms med Teck pakke, men så følger også bakkamera og parkeringssensorer. Merprisen skulle ellers være ca. 9-10.000 kroner.

Til Alure og GT Line kan man også tilvælge 10 tommer touchscreen i stedet for 7 tommer, og så får man navigation og DAB radio med. GT-Line har desuden sportssæder, full LED forlygter, kabinebelysning med otte farver, sort tag og sorte sidespejle.

Alle har automatisk nødbremse

Af andet udstyr til de to øverste udstyrsniveauer er bl.a. klimaanlæg, elektronisk håndbremse, panorama-glastag, nøglefri start, armlæm, justerbart rum bagest i varerummet, tagbøjler, blindvinkelassistent (BLIS) og trådløs opladning af mobiltelefon.

Standard i alle udgaver er bl.a. automatisk nødbremsesystem, LED lygter, LED kørelys, fartpilot med fartbegrænser, esc stabilitetssystem, linjevogter, træthedsovervågning, seks airbags, læderrat, Mirror Screen med Apple Play med stemmeaktivering samt USB stik (to i basisudgave – fire i de andre).

Fakta Peugeot 3008 1,5 Blue HDI:
Motor: 4 cyl. diesel.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 96 eller 130 hk (ved 3.750 omdr.)
Moment: 250 eller 300 Nm (ved 1.750 omdr.)
Topfart: 185/195 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8/10,1 sek.
Forbrugssnit WLTP: 21,7/20,4 km/l.
CO2 udledning: 121/129 g pr. km.
Akselafstand: 2.605 mm.
Varerumsvolumen: ca. 1.000 liter.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Totalvægt: 1.731/1.770 kg.
Nyttelast: 391/366 kg.
Køreklar vægt: 1.340/1.404 kg.
Bremser: Skiver for og bag.
Priser personbil: 209.990-309.990 kr.
Priser som Van: Ikke fastlagt.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk