Det er ikke hverdagskost at finde en Audi Q7 S-Line på gule plader, men faktisk er der rigtig mange penge at spare for, for i stedet for at betale ca. 1,3 mio. kroner på hvide plader, kan man slippe med 680.000 kroner eksklusive moms.

En sælger i det Audi center, hvor jeg hentede testbilen, mente, at det især var i provinsen, at der blev solgt gulpladeudgaver af de store Audi-modeller som Q7 og Q8.

Men det er jo synd, når man nu sparer så mange penge i afgift. Entreprenører og håndværksmestre er formentlig en godt bud på målgruppen til en Q7 Van.

2.000 liter varerum

Prisforskellen på de to store Audier er cirka 80.000 kroner plus moms – og fordelen ved Q8 er, at trailervægten er 3,5 tons mod 2,7 tons i den prøvede Q7.

Q7 er kæmpestor – med et varerum på den anden side af 2.000 liter med fastgørelses-skinner, og med en nyttelast på 665 kg. Læssekanten målte vi til 760 mm.

Der er stort handskerum (med lås) og midterboks, men vi savnede dog lidt aflæggeplads i kabinen.

Imponerende trækkraft

På markedet finder man den testede TDI udgave med en kraftig 3-liter turbodieselmotor med 286 hk og imponerende 600 Nm, som minder om en mindre lastbils tal. Gearkassen er en 8-trins Tiptronic automatgearkasse. Bilen anvender AdBlue tilsætning til efterbehandling.

Det giver vilde præstationer. Topfarten er opgivet til rigelige 241 km/t og bilen når 100 km/t på godt seks sekunder.

Men det er først og fremmest en meget komfortabel langtursbil, men som en stor SUV på fem meter og på godt to tons er den ingen racerbil. Den krænger lidt ved hurtig kurvekørsel. Lidt tørstig er sådan en bil jo – og det vil sige 12 km/l i gennemsnit efter WLTP målemetoden. Til gengæld er der stop/start system.

Fuld sikkerheds-aptering

På vejen sidder man godt i læder-alcantara sportssæderne – med en fin kørestilling. Man sidder lige for rattet takket været fodpladen – og ønsker man selv at skifte gear, bruger man skiftepladerne bag rattet.

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, nødbremse, Rear Cross Trafic Alert, linjevogter, skiltegenkendelse, head-up display, BLIS Blind Spot assistent, Hill Hold og Around View Monitor (Bird View system).

Til motorvejen og terrænet

Testbilen havde luftaffjedring, hvor man kan hæve og sænke affjedringen med 5 mm – og det kan godt betyde noget for et mere stabilt vejgreb på motorvejen – sammen med firehjulstrækket. Men den øgede frihøjde er nok især påtænkt let off road kørsel, for quattro systemet er ganske fornemt.

Når man kører i Audi Quattro kan man få mulighed for at indstille bilen efter dens ”Drive Select” system – og dermed vælge henholdsvis auto, comfort, dynamic, off road og all road – samt indstille sin personlige kørestil.

Og så er der mulighed for centralt spærredifferentiale. Langt de fleste vil nok vælge ”auto” i det daglige.

Q7 blev fikset op

Da den nye Q8 kom frem, var den på mange måder meget raffineret og virkede mindre tung i linjerne end Q7 indtil nu havde været.

Det var formentlig årsagen til, at Q7 er blevet faceliftet med et skarpere design, som bl.a. omfatter smallere for- og baglygter og større kølergrill som i Q8.

Dertil sideskørter og en kromliste mellem baglygterne. Der er LED Matrix forlygter, som giver et fantastisk lys på vejen om natten – samt LED kørelys. Dertil kommer 21 tommer alufælge med 285/40 dæk og el-betjent bagklap. Endelig røde bremsekalibre og sort tagræling. Bilen har tillige 48 volt elanlæg.

Opdateret interiør

I kabinen har bilen også fået opdateret instrumenteringen med dobbelt touchscreen med moderne digitale funktioner og infotainment-systemer – bl.a. med brug af LED belysning.

Vi skal også nævne det flotte skærmbillede i navigationssystemet – samt 2-zone klimaanlæg og el-justerbar lændestøtte.

Bilen er jo ellers flot apteret med elektrisk justerbare sportssæder med memory, ruskindsdetaljer på dørsider, pianolak på instrumentbrættet, BOSE audiosystem og el-justerbart læderrat (fladt i bunden) samt alu-indlæg i pedaler samt på fodhviler. Der er også kabine- og motorvarmer.

Men først og fremmest får man kvalitet for hver en krone.

Fakta Audi Q7 S-Line 50 Quattro:
Motor: V6 turbodiesel.
Slagvolumen: 2.967 ccm.
Ydelse: 286 hk v. 3.500 omd.
Drejningsmoment: 600 Nm v. 2.250 omdr.
Topfart: 241 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,3 sek.
Forbrug: 12 km/l i gennemsnit WLTP.
CO2 udslip: 218 g/km.
Affjedring: Luft.
Bremser: esc, Vent. skiver for og bag.
Dæk testbil: Good Year Eagle F1 SUV 4×4 – 285/40 R21.
Trailervægt: 2.700 kg.
Nyttelast: 665 kg.
Varerum: ca. 2.000 liter.
Pris hvide plader: Ca. 1,3 mio. kr.
Pris ekskl moms Van: 679.762 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk