Japanske Subaru Forester har et omdømme, som de fleste konkurrenter misunder den – den er én af de sikreste biler i sin klasse, den har fine køreegenskaber on- og off road med sit firehjulstræk og så er den meget robust.

Det er en bil, som er populær over hele verden – og alligevel bygges der kun få biler. Herhjemme har den sin faste kundekreds, der er glade for bilen, der er en sjælden gæst på værkstedet.

Vi har prøvet Forester i den nye eBoxer hybridmodel, hvor den 17 hk elmotor lige giver bilen et ekstra afsæt ved acceleration.

Smidig fra start

Samlet har den 167 hk inklusive den 150 hk benzinmotor. Momentet er 260 Nm – fordel på 194 Nm i benzinmotoren og 66 Nm i elmotoren.

Det er nu ikke en racerbil, men den er rar at køre i med rimelige præstationer for en SUV model. Det vil sige 11,8 sekunder til 100 km/t og 188 km/t på toppen. Økonomisk er den rimelig for genren med 12,3 km/l.

Subaru har altid solgt en del gulpladeudgaver – og med en Van pris for den testede Summit-topmodel på 387.876 kroner plus moms, får man en arbejdshest som få. Er man ligeglad med luksusudstyr, kan man få den fra 328.076 kroner plus moms.

1.870 kg. trailervægt

Vi kan også nævne en trailervægt på fine 1.870 kg. samt trailer statilitets-system – og et varerum på knap 1.800 liter plus et lille aflæggerum under varerumsgulvet. Dertil elektrisk betjent bagklap. Læssehøjden er 720 mm. og der er fire fastgørelseskrige i varerummet.

Den har virkelig fine terrænegenskaber med 22 cm frihøjde – og med til- og frakørselsvinkler på 20,2- og 25,8 grader – samt rampevinkel på 21 grader bliver man ikke ladt i stikken, når asfalten slipper op. Vi kan også nævne hill descend assistent og hill holder samt antispinsystem.

Indstil selv til underlaget

I bilen er en drejeknap mellem forsæderne, hvor man vælger imellem et underlag på sne eller mudder.

Bilens Around view monitor sikrer så, at man kan se, hvad der er omkring bilen. Og det er rart i terrænet – og for den sags skyld, når man skal se, om man holder indenfor stregerne i p-båsen.

Subaru har samme politik som Volvo, at man på kort sigt ikke vil have, at folk slår sig ihjel i én af deres biler – og derfor har man udviklet EyeSight systemet, som bl.a. indeholder en form for nødbremse, adaptiv fartpilot plus linjevogter.

CVT trinløst automatgear

Den opdager også effekter rundt om bilen inklusive personer samt bremser selv ned for at forhindre en frontalkollision. Dertil holder systemet øje med bagfra kommende biler – og holder øje med tværkommende trafik, når man bakker ud fra f.eks. en p-bås.

Den er letkørt med sit CVT-automatgear – der er faktisk skifteplade bag rattet til at klare skiftene selv.

Systemet er faktisk ikke er så støjende, som mange andre gearkasser af denne type, som med elastik-effekt har tendens til at være anstrengende. Bevares – en dobbeltkoblings-gearkasse ville jo pynte endnu mere på bilen.

Stabil kørsel

Den flade boxer-motor sikrer lavt tyngdepunkt og en stabil kørsel på landevej.

Det permanente firehjulstræk er ikke kun godt i terrænet – det giver også en mere stabil kørsel på normal vej – ikke mindst i dårligt vejr.

Masser af udstyr

Udstyret er fornemt – vi kan bl.a. nævne LED forlygter med kurvelys, glassoltag (kan åbnes), 2-zone klimaanlæg, lædersæder med memory for to personer inklusive varme, varme i rat (af læder), el-justerbare forsæder, navigation, regnsensor, el-indklappelige sidespejle, tagræling, tågelygter for og bag (LED), bakkamera, 18 tommer alufælge og fodplade og pedaler med aluindlæg.

Der er god aflæggeplads i kabinen bl.a. med midterboks og handskerum plus flaske- og kopholdere. Måske designet i kabinen kunne trænge til en farvedifferentiering. Det er meget sort i sort.

Faktaboks Subaru Forester eBoxer Summit:
Motor: 4 cyl. Boxer-benzin. 16V.
Slagvolumen: 1.995 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 5.600 omdr.
Moment: 194 Nm v. 4.000 omdr.
Ydelse elmotor: 17 hk
Batteri: Litium-ion.
Moment elmotor: 66 Nm.
Topfart: 188 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Træk: Permanent firehjulstræk (60:40).
Til/frakørselsvinkler/rampevinkel: 20,2/25,8/21 grader.
Frihøjde: 220 mm.
Akselafstand: 2.670 mm
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Dobbelte triangler.
Vendediameter: 10,8 m.
Gear: Lineartronic CVT trinløs og skifteplader.
Bremser: Vent. skiver for og bag. ABS, esc.
Forbrugssnit WLTP: 12,3 km/l.
CO2 udslip: 185 g/km.
Totalvægt: 2.195 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.870 kg.
Varerum: 1.710 liter.
Læssehøjde: 720 mm.
Dæk: Bridgestone Dueler H/P Sport 225/55 R18.
Pris ekskl. moms: 387.876 kr.
Pris eBoxer Van ekskl. moms fra: 328.076 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk