Det er svært at lancere en ny lastbil og samtidig kalde den ledestjernen – når der også er en masse andre fremragende lastbiler.

MAN Trucks skal som en del af den store Volkswagen koncern være sikker på, at der bliver ramt plet i første hug, når man efter 20 år søsætter en helt ny serie af lastbiler – bl.a. som afløser for TGA generationen.

VOTY.dk har prøvet den nye topmodel TGX – to gange. I Bilbao, lige inden Corona-krisen lukkede Europa ned og nu igen herhjemme.

Falster tur/retur

Fabrikken i München havde for nylig sendt et 510 hestes vogntog til test i de nordiske lande – hvor vi testede den i tre en halv time fra hovedkontoret for MAN Truck & Bus Danmark A/S i Greve syd for København til Nørre Alslev truckstop på Falster.

Vi kørte ad motorvejen via Farø broen – og kørte retur delvist via den gamle A2 hovedvej mellem Udby og Rønnede, hvor landevejen er meget kuperet, og hvor man rigtig kan teste bilens GPS-styrede EfficientCruise – som kunne forudse bakkerne på ruten, så vi hele tiden havde det rigtige gear.

Nyt her er funktionen ”Dynamic Coasting” – som reducerer brændstofforbruget på flade vejstrækninger. Det virker ved, at motorstyringen giver gas for så at lade lastbilen rulle.

200 km test

Ved adaptiv brug af fartpiloten indtaster man en mindste-afstand til køretøjet foran, hvorfra systemet sørger for at øge afstanden til bilen foran inden en bakketop – så lastbilen kan rulle uhindret og længere ned ad bakken.

Vi lå nærmest hele tiden i 14. gear (bilen har to krybegear) – bortset fra et par af bakkerne, hvor vi var nede i 12.- og 13. gear mellem 1.000- og 1.400 omdrejninger – men også en stor del af tiden i det økonomiske frigear (EfficientRoll). Hertil kommer selvfølgelig lyssignaler og rundkørsler, som jo øger forbruget.

I alt kørte vi godt 200 kilometer, hvor vi målte forbrug over 177 kilometer. Fra Greve til Nørre Alslev brugte vi 19,26 liter til 85,9 km – eller 4,5 km/l. Samlet over de 177 km brugte vi 41,5 liter – eller 4,3 km/l.

Kendt motorteknologi

Vores andenkører på turen – en professionel MAN chauffør – havde kørt fra hovedsædet i München til Aarhus – med et gennemsnitsforbrug også på 4,5 km/l, dog undtaget bakkerne ved den tyske by Kassel.

Teknikken – altså drivlinen – præsenterede MAN allerede i 2019, men opdateret teknologi med en ny fartpilot samt det nye førerhus og ny placering af spejle og spoilere blandt andet har efterfølgende betydet, at brændstofforbruget er forbedret otte procent.

ACC og linjevogter

Bilen har både adaptiv fartpilot og Lane Departure Warning (linjevogter), så når to grønne striber i hovedinstrumentet lyser op, kan man faktisk slippe hænderne på rattet – og bilen sørger for at holde sin bane.

Systemet brokker sig dog – og beder chaufføren tage fart i rattet igen. Man sælger selv afstanden til køretøjet foran – og hvor meget hurtige og langsommere, man vil køre i forhold til den valgte hastighed, hvor vi i testen valgte 85 km/t.

Fin førerkomfort

Et plus er også et nydesignet rat og kontakter, der er lettere at betjene. Således er der en ny gearvælger og ny trinløs betjening af retarder på en stilk på ratstammen. Placeringen af RIO connectivity systemet og fartskriver er lavere og lettere at arbejde med.

Man sidder rigtig godt i det velformede og luftaffjedrede førersæde med indbygget klimaanlæg. Der er indstilling af lændestøtte og skulderposition.

Sædebetræk udført i læder/alcantara. Vi skal også nævne multifunktions rat i læder i testbilen. Også passagersædet var luftaffjedet. Ingen af sæderne var elindstillelige. Standard var to zone klimaanlæg.

Mange designændringer

Det er lykkedes MAN at præsentere en ny lastbil med et helt nyt førerhus, men som også har beholdt MAN’s typiske DNA. Der er ingen tvivl om, at der her kommer en MAN lastbil, men der er trods alt tale om 20.000 nye reservedelsnumre.

Blandt andet er sidespejlene rykket lidt tilbage, så udsynet er forbedret – uden så mange blinde vinkler. Men hos MAN vil man også vælge kameraløsninger – på sigt – når systemet er forbedret. Adgangen til førerhuset er også forbedret – med bredere trin. Der er også nye spoilere og vindafvisere.

Alle lygter er med LED teknik – også signaturkørelyset. Der er MAN navn i både forlygter og i blinklys.

Spurgt mange chauffører

Vi fik mange ”thumbs up” fra chauffører på turen – især fra MAN-chauffører.

Måske har de været med til at give deres besyv med til fabrikken om ønsker, for der er blevet spurgt 700 chauffører gennem de seneste fem år – bl.a. på rastepladser. Udgangspunktet for den nye lastbilserie var nemlig, at den skulle være den bedst mulige arbejdsplads for en lastbilchauffør.

Man har dog også talt med 50.000 kunder om eftermarkedet.

Fire hovedpunkter

MAN har fokuseret på fire hovedpunkter med den nye TGX-lastbil, som vi har kørt i – og det er chaufførens arbejdsplads, lastbilens effektivitet med optimal nyttelast, lastbilens stabilitet – og endelig et stærkt og kompetent partnerskab med kunderne.

Men MAN Trucks understreger, at der her ikke kun er tale om en nyudviklet lastbil – det er nu tale om at være leverandør af intelligente og miljørigtige transportløsninger. Det handler bl.a. om digitalisering

Meningen er, at vognmandsforretningen skal kunne gøre sin forretning enklere, for den nye lastbil er forbundet til både virksomheden og til MAN, så lastbilen kan blive indkaldt til service på det optimale tidspunkt. Det handler – for at lastbiler – at have den bedste Uptime.

Store forventninger

”Forventningerne til vores nye lastbilgeneration er meget store. Vores kunder og vi har i nogle år ventet på at en ny MAN lastbil skulle se dagens lys. Nu er den her endelig og vi glæder os til i de kommende måneder at vise den frem til alle vores kunder,” siger markeds-kommunikationschef Claus Lindholm, MAN Truck & Bus Danmark A/S.

MAN har i den nye lastbil lagt vægt på to ting. Den skal først og fremmest være vognmandens naturlige valg.

”Med et helt nyt design, der oser af kvalitet og en forbedret brændstoføkonomi på helt op til 8,2 procent i forhold til forgængeren, vil den nye MAN TGX forhåbentligt være interessant for alle vognmænd,” siger Claus Lindholm.

Testet og godkendt

De 8,2 pct. forbedring af økonomien er testet – og godkendt – af TÜV. Testen var af den nye Euro 6d motor op mod den gamle Euro 6c motor. En ny effektoptimeret HydroDrive drivaksel med hurtig udveksling er også med til at opnå den forbedrede økonomi.

Den anden ting, som MAN har lagt vægt på, er chaufføren.

”Med et helt nyt interiør design, har vi forsøgt at skabe den bedst mulige arbejdsplads for chaufføren,” siger Claus Lindholm.

12,3 tommer touchscreen

Den nye TGX har fået helt nye sæder, et nydesignet drejet instrumentpanel, nye køjer – og en helt ny radio og 12,3 tommer touchscreen med navigation, som betjenes let med to drejeknapper. MAN kalder systemet Smart Select.

Man rører ved den nederste drejeskive og vælger et emne – og trykker på den øverste skive for at aktivere det. Inden har man trukket en håndtag foran skærmen frem, så man kan lægge hånden på håndtaget, så man sikrere kan arbejde med skærmen.

Meget praktisk – men det tager tid at lære systemet at kende, så man ikke behøver at tage øjnene fra vejbanen. Sikkerhedsmæssigt kan vi også nævne ”Turn Assist” – et system, som sikrer at man kan følge andre trafikanter ved svingning.

Forbedret kvalitet

”Lastbilen har fået et forbedret og lavt støjniveau i kabinen samt et generelt meget højt niveau af plastickvaliteten i kabinen. Det skal gøre den nye MAN til en efterstræbt lastbil for alverdens chauffører. Vi glæder os i den grad til at vise bilen frem,” siger Claus Lindholm.

Vi kan så tilføje, at der er kommet en forbedret køje i bilen – og så er der en ny fjernbetjening, så man kan blive i køjen og stadig betjene bilen. Helt smart er, at der er placeret fire kontakter nederst på førerdøren, og de kan betjenes fra vejen. Fast er advarselsblink – men de tre andre kan man selv vælge.

Lille bord er skjult

I kabinen skal vi også fremhæve, at den øverste del af passagersædets ryglæn kan fældes frem, så man får et lille bord.

Dertil kommer, at man kan trække en lille bakke ud af instrumentbrættet – til papirarbejde eller til et måltid.

Endelig kan passagersædet fås med drejesokkel – så sædet kan drejes og man kan sidde med benene oppe i køjen. Vi skal også nævne mange nye aflæggerum og skuffer i førerhuset samt ny køleboks.

Overblik over nyhederne:
Buet instrumentbræt.
Turn Assist ved svingning.
Ny udformning af gearvælger.
SmartSelect drejeskiver.
Elektronisk håndbremse.
Ny touchscreen.
Ny overkøje.
Ny fjernbetjening fra køjer.
Nyt frontdesign med nye lygter.
Ny placering af sidespejle.
Ny spoiler.
Kontakter nederst på førerdør.
Foldbart ryglæn på passagersæde.
Udtræksbord i instrumentbræt.
Nyt informationsområde med fartskriver.
Nyt udformet rat.
Nyt soltag.
Nye el- og usb-stik.
Nye kopholdere.
Nye aflæggepladser og skabe.
Ny app til opbyggere.
Alle lygter samt kørelys: LED.


Fakta Man TGX 18.510 4×2 D26:
Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V.
Slagvolumen: 12,4 liter.
Miljø: Euro 6d.
Efterbehandling: SCR, EGR og AdBlue
Ydelse: 510 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.600 Nm v. 930-1.350 omdr.
Motorbremse: EVBec med 325 kW ved 2.400 omdr.
Retarder: Max 500 kW.
Effekt: 4.100 Nm.
Olieskift: Op til 140.000 km.
Service: Op til 18 måneder/500.000 km.
Akselafstand: 3.600 mm.
Gearkasse: 14 trin TipMatic 14.41.
Frigear: MAN Efficient Roll.
Køremåder: Efficient Plus, Efficiency, Performance, Manoevre.
Hill holder: MAN EasyStart.
Totalvægt: 40 tons.
Dæk: Michelin 315/70 R 22,5.
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Bagaksel: HydroDrive-1344 med digfferentialespær.
Udveksling: 2,31-2.85.
Bremser: MAN BrakeMatic. Skiver. Adaptiv fartpilot. Esc. ABS, ASR.
Styretøj: MAN ComfortSteering.
Tanke: Diesel 740 liter/AdBlue 80 liter.
Førerhus: GM (mellem).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk