Til en pris på 264.695 kroner plus moms for varebilsudgaven af Volkswagen ID.3 har interessen fra erhvervslivet allerede været stor.

Den 204 hestes elbil med en rækkevidde på 420 km er skabt til at være distributionsbil, servicebil eller inspektørbil bl.a. hos entreprenører samt forsynings- og el-virksomheder.

”De første reaktioner på ID.3 Van er positive. Flere virksomheder har rakt hånden op og er klar til at bestille den. Priserne er allerede klar. Forskellen fra hvidpladebilen er, at der ikke følger ladestander med,” siger chef for Volkswagen Erhvervsbiler, Ib Jakobsen.

Mens vi venter på ID.Cargo

Han understreger, at ID.3 Van og den større ID.4 Van vil udfylde pladsen indtil ID.Cargo lanceres formentlig i 2022.

”De øgede krav til grøn transport både fra virksomheder og myndigheder – ikke mindst fra staten og kommunerne – betyder øget efterspørgsel efter bl.a. elektriske erhvervsbiler – ikke mindst til den såkaldte ”Last Mile” distribution,” siger Ib Jakobsen.

Her er det ikke nødvendigvis de store elektriske varebiler, der er i fokus – men mindre varebiler.

Ingen ABT-Van i Danmark

Den danske Volkswagen importør har samtidig fravalgt at importere de elektriske versioner af Transporter og Caddy, som bliver ombygget af det tyske tuningsfirma ABT. Dels bliver de dyre – og dels vil ID.3 Van og ID.4 Van danne bro til ID Cargo.

Den kommende Cargo vil ikke dukke op i el-udgave, men i hybridudgave. Transporter T6 vil få en afløser i T7, som bygges sammen med Ford – men som ikke kommer som elbil. Den vil danne parløb med el-varebilen ID Cargo.

Ib Jakobsen tror ikke, at regeringen efter Nytår vil pille ved afgifterne for grønne erhvervsbiler. Han mener, der vil komme to spor – dels varebiler med almindelige forbrændingsmotorer – dels el-varebiler.

Få konkurrenter

”Prisen for personbilsudgaven af ID.3 med 58 kWh batteri og 204 hk er opgivet til 325.000 kroner uden afgift. Momsprisen, som kan trækkes fra, er p.t. udregnet til at blive 64.000 kr., så prisen bliver de knap 265.000 kr. plus moms,” siger Ib Jakobsen.

Målene til varebil passer, og selv om det kun er momsen, at man sparer i forhold til hvidplade-prisen – fordi der ikke (p.t.) er afgifter på elbiler til under 400.000 kroner – så vil bilen som sagt være en kærkommen distributionsbil.

For ingen af de fabriksbyggede el-varebiler, der er lanceret herhjemme indtil nu, har så lang en rækkevidde.

Tre udgaver af ID.3

ID.3 kommer i tre udgaver med tre størrelser batterier – den første, der lander herhjemme, er mellem-modellen med 58 kWh batteri med en WLTP-rækkevidde på 426 kilometer. En kraftigere udgave, der kommer senere, har en rækkevidde på 549 WLTP-kilometer.

Til sammenligning er rækkevidden på den store VW eCrafter (og søstermodellen MAN eTGE) ca. 170 km – men det passer til mange virksomheder, der ikke kører så langt i dagligdagen. Det handler om at planlægge sine ture – og planlægge bilens opladning.

Lynopladning

Mellemmodellen af ID.3 vil udgøre 80 pct. af salget af bilen – også i Van udgaven bliver det mest populært.

Bilen kan man lade hjemme med 11 kW – mens lynladning sker med op til 100 kW. Fabrikken lover, at bilen kan oplades til 300 kilometer kørsel på 30 minutter.

ID.4 lander på det danske marked sidst på året. Den bliver endnu mere rummelig, men med samme batteripakker.

Fem EuroNCAP stjerner

Sikkerheden er ikke længere til diskussion, når det gælder elbiler. Som de senere års Euro NCAP-test har vist, er sikkerheden i top blandt langt de fleste elbiler, hvoraf flere ligefrem har udmærket sig som de allersikreste biler i deres klasse.

Det gælder også VW’s længe ventede og første ”ægte” elbil, ID.3. Forventningerne til VW ID.3 har været store, og når det kommer til sikkerheden, skuffer den ikke.

Som den blot anden bil testet efter Euro NCAP’s nye skrappe testkrav kører VW’s nye elbil fem sikre Euro NCAP-stjerner i hus.

Fuld sikkerhedspakke

”De nye skrappere testkrav fra Euro NCAP betyder, at bilproducenterne nu for alvor skal strække sig for at nå alle fem stjerner. Alligevel overbeviser VW ID.3 med en meget flot sikkerhed, der vel at mærke dækker alle udstyrsmodellerne,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Alle de vigtige sikkerhedssystemer er standard, og ikke mindst bilens nødbremse og vognbaneassistent scorer højt.

”Derudover har VW ID.3, igen som en del af de nye testkrav, et system, der overvåger føreren og reagerer i tilfælde af uopmærksomhed bag rattet, og et såkaldt eCall-system, der selv giver information og position til alarmcentralen i tilfælde af uheld.”

Ny form for crash-test

Også når det gælder kollisionssikkerheden, udmærker VW ID.3 sig som en sikker bil.  Som en del af den nye test foregår frontalkollisionen nu ikke længere mod en mur, men mod en bevægelig barriere, der bedre skal simulere sammenstød med en modkørende bil.

Her opnår VW ID.3 et flot resultat. Det samme gælder testen af den ligeledes nye airbag mellem de forreste sæder, der skal forhindre, at fører og forsædepassager slår sig mod hinanden i tilfælde af uheld.

”VW ID.3 er på mange måder en meget vellykket bil, hvor ID står for ”Intelligent Design.” Det gælder også sikkerheden, som der ikke rigtig er nogen fingre at sætte på. Det viser endnu en gang, at den omstilling til elbiler, som bilproducenterne er i fuld gang med, ikke sker på bekostning af sikkerheden. Tværtimod ser det ud til, at de formår at integrere den seneste sikkerhedsteknologi i deres biler,” siger Søren W. Rasmussen.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk