Både Kia og koncern-kollega Hyundai var tidligt ude med el-biler – og er i dag langt fremme i et tilmed voksende marked med el- og plug-in hybrid biler.

Når det gælder el-bilerne på gule plader, så dukker flere og flere op – selv om det kun er momsen, man sparer i forhold til hvidpladebiler.

I det aktuelle testeksempel vil en e-Niro Van koster ca. 280.000 kr. inkl. ombygning mod 340.000 kr. på hvide plader for den testede Comfortudgave med 64 kWh batteri.

Få små el-varebiler

Der er mangel på kompakte elbiler til at klare Last Mile distributionen i citycentre – alternativet er en stor elektrisk kassevogn med lille rækkevidde.

e-Niro har et varerum på ca. 1.400 liter med fire fastgørelses-øjer og har en læssehøjde på 76 cm med indvendig læssehøjde på kun fem cm.

Batteriet under gulvet tager lidt plads, men der er plads til ladekabler.

Hurtigere opladning

Vi har prøvet seneste udgave af e-Niro, som har fået en indbygget 11 kW lader med tre faser i stedet for én, der sikrer, at man kan lade tre gange hurtigere end før.

I stedet for at bruge op til 17 timer, kan det nu gøres på seks timer – og med hurtiglader kan man på en halv time lade, så man får 200 km ekstra rækkevidde.

Vi ladede bilen ved naboens Clever Wall-box på knap fire timer og fik 200 km. ekstra – nemlig fra 57 pct. kapacitet eller 245 rækkevidde til 100 pct. kapacitet og 458 km rækkevidde.

Nu med 300 kg. trailer

At koreanske Hyundai-Kia er så langt fremme med elbiler, hænger nok ikke mindst sammen med, at koreanske LG Chem også er helt fremme, når det gælder batteri-udvikling.

Nyest er, at e-Niro netop er blevet godkendt til at trække en trailer – om end kun på begrænsede 300 kg. Så det er kun til småpakkerne. Læg dertil fabrikkens syv års fabriksgaranti.

Den her prøvede e-Niro når ud på 455 kilometer med den store batteripakke på 64 kWh, der yder 204 hk (en mindre udgave yder 136 hk og 40 kWh). Testbilen har en moment på 395 Nm.

Masser af rækkevidde

Så med 455 km rækkevidde kan den virkelig bruges til noget – og også klare at aflevere pakker længere væk. Kører man kun i byen, kan rækkevidden nå op på 615 km.

Der er ingen nævneværdig støj – det skulle lige være dækstøj, når man er på motorvej. Men bilen udsender en typisk el-lyd ved lav fart for at advare de svage trafikanter.

eNiro har også en effektiv opsamling af strøm ved rekuperation, som indstilles via skiftepladerne bag rattet – så man stort set kan køre bykørsel uden at bruge bremsepedalen. Den skal dog aktiveres en gang imellem for at holde bremserne velfungerende.

Lynhurtig fra start

Bilen er ganske hurtig og når 100 km/t på knap otte sekunder. Komforten er god og takket været varmepumpe kan man holde varmen under alle forhold – da varmeapparatet ikke dræner på bilens batteri.

Styringen også præcis, så man er hurtigt dus med bilen. Den kører glimrende under alle forhold. Man sidder højt i den SUV-formede bil – og den er let at betjene. Bl.a. med gearvælgeren via en drejeknap.

Man kan vælge fire forskellige køre-måder – eco+, eco, normal og sport. I eco+ kobles bl.a. varmeapparatet fra.

Hent energioplysninger

Bilen har bl.a 10,25 tommer farve-touchscreen med navigation, som opdateres seks gange om året (også LG).

På skærmen  kan man også hente energioplysninger – bl.a. om ladestandere i nærheden og valg af eco-kørsel.

Man kan også vælger timer for opladning – så man kan lade i de billigere perioder udenfor spidsbelastnings-tidspunkter.

Masser af udstyr

I det hele taget får man rigtig meget bil for pengene – især når man tager en af topudgaverne. Og det bør man – da merprisen fra den svage udgave er begrænset.

Vores Comfort bød bl.a. adaptiv fartpilot, nødbremse, regnsensor, bakkamera, varme i rattet, linjevogter, syv airbags, træthedsregistrering og p-sensor.

Vi kan også nævne midterboks, handskerum (uden lås), knap til at betjene ekstra varme, klimaanlæg, to kopholdere, hækspoiler, højdejusterbart sæde med tre-trins varme (men ikke trinløs ryg med rulle), sæder var med stof med læderkanter, alu-tagbøjler, hill start assist, 17 tommer alu-fælge og tonede ruder.

Niro med hybrid-teknik

Man kan også vælge sin Niro med 1,6 liters benzinmotor og mild- og plug in hybrid teknik – med 1.300 kg. trailervægt.

Ca. 190.000 kr. plus moms på gule plader. Men der er afgift på disse biler, men tilskud til Niro PHEV. Der er p.t. ikke afgift på e-Niro. PHEV modellen kører 58 km på ren el og kan køre 120 km/t på ren el.

Udstyret er nærmest lige så righoldigt i samme udstyrsniveau (Comfort).

Faktaboks Kia e-Niro:
Motor: elektrisk.
Batteri: 64 kWh.
Batteri: Litium-ion.
Indbygget lader 11 kW m 3. faser AC.
Ladetyper: CCS Type 2 hurtiglader.
Ladekapacitet: max. 80 kW.
Rækkevidde: 455 km.
Forbrug blandet: 159 Wh/km.
Ydelse: 204 hk v. 2.600-8.000 omdr.
Moment: 395 Nm v. 0-3.600 omdr.
Træk: for.
Topfart: 159 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,8 sek.
Gearkasse: Aut.
Styretøj: Servo.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Påhængsvægt: 300 kg.
Egenvægt/totalvægt: 1.737/2.230 kg.
Varerum: ca. 1.400 liter.
Læssehøjde udv./indv.: 760/50 mm.
Varerum l x b: 149,5 x 1.230 mm
Mellem hjulkasser 1.040 mm.
Bremser: vent. skiver/skiver. ABS, esc.
Dæk: Michelin Primacy 3 – 21555 R 17.
Fabriksgaranti: 7 år.
Pris hvideplader: Ca. 340.000 kr.
Pris Van: Ca. 280.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk