Om 20 år vil det være slut med dieseldrevne lastbiler – det har foreningen af lastbilsproducerende virksomheder i Europa, ACEA, netop meldt ud.

Det oplyder det tyske transportmedie ”Automobilwoche.”

Fra 2040 vil det være brint, bioethanol og el, der skal drive store køretøjer.

Væk fra fossile brændstoffer

”Når vejgodstransporten vil beholde sin rolle i samfundets tjeneste, må vi så hurtigt så muligt komme væk fra fossile brændstoffer. Vi er i ikke alene overbevist om, at det er nødvendigt – vi ved også, at det er muligt.”

Det siger ACEA-formand for lastbilsproducenter – Scania-chef Henrik Henriksson – på vegne af sine ACEA-kolleger.

Men han understreger også, at det kun kan ske med en opbakning fra bl.a. politikere og andre beslutningstagere.

Bedre infrastruktur

Hvad der står øverst på ACEA’s ønskeseddel er bl.a. bedre lade- og tanknings-infrastruktur – samt en ændring af afgifter, for emissionsfrie lastbiler kan ikke klare sig, så længe diesel er billigere.

Initiativ til denne udmelding er dels det tyske ”Potsdam Institut für Klimafolgenforschung” og lastbilsproducenterne Daimler, Volvo (og Renault), MAN, Scania, CNH Industrial (Iveco), DAF und Ford.

Det har altid været diesel, som har været anvendt til tung transport – og i de senere år som alternative drivmidler især biodiesel, biogas og naturgas.

Sideløbende samarbejde

Samtidig har en del af ACEA medlemmerne – Iveco, Daimler og Volvo sammen med olieselskaberne OMV og Shell netop indledt et samarbejde om storskala-anvendelse af brint til lastbiler.

Her følger store investeringer i en brint-industri, der i dag er i sin vorden – det vil sige øget forskning, produktion, distribution, tankmuligheder. Alt sammen nødvendigt for at imødekomme ambitionen om nul-emission i Europa i 2050.

Brint-lastbiler, som allerede testes I feltforsøg, vil operere regional såvel som eksportkørsel ned gennem Europa – med gode fyldestationer undervejs.

Samme pris som diesellastbiler

Ud over en politisk opbakning kræves det også, at transport- og logistikvirksomheder samt vognmænd vil investere i de i dag ret dyre køretøjer. Men målet er brintdrevne lastbiler i et prisniveau som diesellastbiler i dag.

Ikke mindst forskning og test er vigtig i denne sammenhæng. Iveco og Fiat Power Train (FPT) er allerede godt i gang – bl.a. i samarbejde med den amerikanske producent Nikola.

Selskabet Shell New Energies arbejder allerede med brintudvikling gennem en end-to-end business model fra sol- og vindkraft til brint.

Daimler flådeforsøg i 2023

Daimler-koncernen har tidligere I år præsenteret deres lastbil Mercedes-Benz GenH2, der kører på flydende brint – med en rækkevidde på 1.000 km.

Flådeforsøg begynder I 2023, og salg går i gang i anden halvdel af dette årti. I sidste måned indgik Daimler og Volvo Group en aftale om at udvikle, producere og markedsføre brændselscelle-systemer.

Volvos ambition er således kun at have fossilfrie lastbiler i sin produktion i 2040 – med gradvis overgang til el- og brintdrift. El-lastbilerne er allerede på markedet. Brint bliver et vigtigt næste trin til bl.a. eksportlastbiler.

Hyundai og Toyota er langt

OMV er et petrokemisk selskab, der også arbejder med alternative brændstoffer – og dermed støtter udviklingen med brint i forbindelse med CO2-begrænset økonomi.
.
Udenfor dette samarbejde er der storskala-forskning og test af brintkøretøjer i bl.a. koreanske Hyundai og japanske Toyota. Begge selskaber, der i en årrække har markedsført brint-personbiler.

Bl.a. har Hyundai flere brint-lastbiler kørende til distribution  i Schweiz. Toyota tester brintlastbiler sammen med bl.a. 7Up fødevarekæden i Japan.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk