I går vandt PSA gruppen titlen International Van of the Year 2021 med trillingerne Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy og Opel Vivaro-e.

I dag kan vi så bringe en test af den første e-Expert – på baggrund af en uges test herhjemme.

Vi kørte forinden en enkelt dag i bilen forinden i forbindelse med den danske lancering, og vi har tidligere prøvet søstermodellen Vivaro-e ved den internationale presse-lancering i Tyskland i foråret. Inden Corona-krisen lukkede grænserne.

Op til 330 km rækkevidde

e-Expert fås i udstyrsudgaverne Zap, Plus, Premium og Ultimate. Priserne fra Peugeot vil p.t. begynde med en kort L1 udgave med ZAP basisudstyr, som kan fås februar 2021 til 235.000 kroner eksklusive moms. Vores testbil var en L2 udgave med 75 kWh batteri til 327.990 kr. plus moms.

Bilerne bygger langt hen ad vejen på de tilsvarende dieselmodeller, men PSA-teamet har udviklet en elektrisk drivline, der sikrer den længste rækkevidde i en europæisk el-varebil – nemlig op til 330 kilometer (WLTP) med det største 75 kWh batteri.

Garantien for batterierne er otte år eller 160.000 km. Batterierne produceres i Kina, man skal senere produceres i Europa.

Op til 477 km. rækkevidde i by

Kører man meget økonomisk og benytter b-kontakten (for Brake) i stedet for D (for Drive) for optimal opsamling af strøm (rekuperation) kan man komme op på 50 pct. længere rækkevidde end WLTP tallet.

Bliver man i byen, kan man endda nå op på 477 kilometer. Mange kan så nøjes med en billigere 50 Kwh udgave. Kører man i sport-mode og meget aggressivt, kan rækkevidden derimod bliver halveret.

B-mode kan man vælge i både ECO, Normal og Power mode. Man kan nærmest undlade at benytte bremsepedalen.

Ingen varme i eco-mode

I eco-mode skal man ved kørsel udenfor byen have god tid. For så er den ikke hurtig. Eco-model er til byen – ikke til landevejen. I Eco-mode kobles f.eks. varmeapparatet også fra. Vælg her i vinterperioden i stedet for normal-mode.

Kun i Powermode opnås 136 hk og 260 Nm. I Normal har man 102 hk og i Eco 82 hk. Vælger man power-løsningen, så bliver bilen ganske kvik – og kommer hurtigt ud af startblokken. Faktisk på 13,1 sekunder til 100 km/t. Men så kører den som nævnt ikke langt på en opladning.

Normen er forbrug på 21,2 kWh pr. 100 km. Med fuld powermode og lidt sporty kørsel brugte en kollega 30 kWt pr. 100 km ved testen i Tyskland.

Rækkevidde falder ved race

Vi har bl.a. kørt bilen aggressivt over en 27 km strækning på motorvej fra Amager til det nordlige København – men rækkevidden var ifølge instrumenterne samtidig faldet med 78 km. Så man skal holde sig til mindre veje, hvis man vil undgå at lade for meget.

Vi ladede den bl.a. ved en 50 kW CCS Clever hurtig-ladestander i knap to timer, da der var 94 kilometer rækkevidde tilbage. Og efter knap tre timer stod rækkevidden til 315 kilometer. Altså fuldt opladet. Forbruget havde for inden ifølge instrumenterne været 29,6 kWh/100 km.

Få en oplader i firmaet

De fleste virksomheder vil være tjent med at have en ladestander på domicilet, så ikke man skal bruge tid på at finde en ladestander ude i byen. Men hurtigladere er en god løsning, hvis man kører længere afstande.

Uden en lademulighed i form af en Wall Box fra en strømudbyder eller industristik på arbejdspladsen er det ikke anbefalelsesværdigt at vælge el, for så bliver det for besværligt for virksomheden.

Det tager 59 timer med mormorlader hjemme til stikkontakten (6A) for at lade 75 kWh udgaven fra 0-100 pct. Hurtigladere ved bl.a. motorvejene med 100 kW lader med 80 pct. opladning på 30-45 minutter alt efter batteristørrelse.

Følg batterimåleren

I øvrigt skal man ikke kun se på opgivelsen med antal resterende kilometer – men se på batterimåleren. Den er mere præcis – og beroligende.

Instrumenterne er specifikke for el-udgaverne – bl.a. med oplysninger om rækkevidde, energi-flow, opladnings-information, forbrugsviser og batteriniveau – samt aktuelt forbrug eller re-generering.

En enkel form for varmepumpe

Teknikken i de nye el-varebiler svarer nogenlunde til teknikken i de nye elektriske udgaver af f.eks. Peugeot 208 og Opel Corsa.

Men personbilerne har varmepumpe, som sørger for bl.a. opvarmning af kabinen uden at tære på batterierne.

I stedet for anvender de elektriske varebiler fra PSA klimaanlæg and varmesystemer en såkaldt ”Positive Temperatur Capacitet” (PTC), der skulle “skabe den bedste balance mellem økonomi og effektiviteten til at køle eller opvarme luften i bilerne,” som en tekniker hos Opel fortalte.

Semi-adaptiv fartpilot

e-Expert har ikke den samme adaptive fartpilot, som vi kender fra PSA’s personbiler. Så sikkerheden i den testede topudgave af e-Expert, som vi prøvede, er ikke den samme.

Den omfatter i stedet for en semi-adaptiv fartpilot – det vil sige en fartpilot med distance- og frontal-kollisions-advarsel.

Højt udstyrsniveau

Udstyret er der ellers ikke sparet på i topmodellen Ultimate. Den har bl.a. xenonlygter, 3D navigation på 7 tommer skærm, aktiv nødbremse, skiltegenkendelse og linjevogter,.

Desuden bakkamera, p-sensorer, træthedsregistrering, Blind Spot advarsel (blind-vinkel alarm), air condition, læderrat, head-up display og alufælge. Der var kun et usb-stik i kabinen – men vi kan også nævne 3-trins varme i sæderne.

1.000 kg. trailervægt

Epokegørende er, at de nye PSA-varebiler har en trailervægt på 1.000 kg, hvor de fleste el-varebiler ikke kan trække en trailer. Det er dog ikke så meget som diesel-udgaver, der trækker op til 2,5 tons.

Lasteevnen er 1.000 kg. – men i den lille 50 kW udgave kan man nå op på 1.275 kg. fordi batterierne ikke er så tunge.

Der er seks fastgørelses-kroge i varerummet – og i testbilen var der en beklædt bund og beklædte sider. Læssehøjden var på 570 mm.

Mister ikke plads i varerummet

Desuden har Expert asymmetriske bagdøre, der åbner 90 grader. Varerummet i testbilen var på 5,8 kubikmeter inklusive pladsen ved siden af chaufføren, da bilen havde en luge mellem kabine og varerum (ModuWork).

Batterierne ligger under gulvet, så man mister ikke varerum-størrelse. Nyttelasten er stort set identisk med dieseludgaven i Peugeot e-Expert.

Dertil kommer så MyPeugeot app’en (e-Expert Connected), hvor man bl.a. kan styre opladningen, indstille varme og kulde samt se ladetilstanden.

Hurtig acceleration

Som de fleste elektriske biler er e-Expert ganske hurtig fra stående start – det skyldes drejningsmomentet, der er maksimalt fra 0 km/t.

Bilen føltes lidt tung i styringen og noget fast i affjedring. Man mærker ujævnheder i vejbanen – og bilen er også lidt urolig. Nu var den ikke lastet, og det kan være årsagen.

Tæt på rattet

Vi sad lidt tæt på rattet selv med sædet længst tilbage, men PSA introducerede i forbindelse med dieseludgaverne af Jumpy og Expert en alternativ adskillelse med otte graders hældning, som hjælper enormt på komforten.

For neden vil adskillelsen være fire cm længere bagude – for oven 11 cm. Merpris ca. 3.500 kroner. Men ifølge importøren er det kun 10 pct. af kunderne, der enten bestiller dette udstyr eller eftermonterer det. Det vil gå ud over pladsen for de kunder, der kører med fuld reolindretning.

Ikke dyrere totaløkonomisk

De elektriske udgaver er dyrere at købe end dieseludgaver, men man sparer f.eks. 67.000 kroner i brændstofudgifter – og over fem år, som er normal leasingperiode, vil totaludgiften ikke være dyrere.

Bl.a. er den billigere i drift end en dieselmodel. Men der er nogle usikkerhedspunkter – så som brugtvognsværdi.

Krav fra bl.a. kommuner

Den øgede interesse for el-varebiler skyldes bl.a. indførsel af miljøzoner i flere byer – og når køberen er leverandør til stat og kommune, som ofte kræver, at deres leverandører kører grønt. Dertil kommer kunder, hvis firmaer har en grøn profil.

Salgschef Sten Schwaner fra Peugeot fortæller, at der skal leveres minimum 250 af de nye 1-tons el-varebiler i 2021. 20 procent af dem er allerede kundesolgte. Det vil være hver femte elektriske varebil næste år herhjemme.

Kunder ligeligt fordelt

Fra begyndelsen er salget ligeligt fordelt mellem små-, mellemstore- og store virksomheder. Offentlige myndigheder har en længere købsprocedure.

Ifølge undersøgelser af kundegrupper i Europa vil rækkevidden være fuldt brugbar for ca. 52 pct. af de kunder, som kører i en Expert diesel i dag.


Fakta Peugeot e-Expert:
Ydelse: 136 hk (100 kW).
Moment: 260 Nm.
Gear: 1-trin aut.
Topfart: 130 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,1 sek.
Batterier: Litium-ion på 75 kWh.
Placering: Under varevognsgulv.
Rækkevidde: 330 km (WLTP).
Opbygning af batterier: 27 moduler.
Opladning hurtiglader: 100 kW DC.
Ladetid: Fra 80 pct. på 30 min  på 45 min (75 kWh).
Ladetid Wallbox AC 11 kW: 5-7,5 timer.
Standard ladekabel: 6A type 2.
System i bil: 3-fase lader på 11 kW eller 1-fase på 7,4 kW.
Trailervægt: 1.000 kg.
Nyttelast: 1.000 kg.
Varerum: 5,8 kubikmeter med ModuWork luge.
Bremsesystem: regenerativ. Vent. skiver for/skiver bag.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: Michelin Agilis 215/60 R17c
Garanti: 8 år/160.000 km.
Pris testbil: 327.990 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk