De første europæiske varebiler med lang rækkevidde blev her til formiddag hædret med prisen International Van of the Year 2021.

Den franske bilproducent Groupe PSA vandt prisen for de el-drevne udgaver af Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy og Opel Vivaro-e.

Teknikken, som også findes i koncernens personbilsmodeller, sikrer rækkevidde på over 300 kilometer.

Pris siden 1992

Det er 30. Gang, at den i dag 24 mand store jury uddeler prisen, som på grund af Corona pandemien for første gang er foregået online, hvor det normalt foregår i forbindelse med én af Europas transport-udstillinger.

VOTY.dk’s redaktør Carsten Teiner er dansk medlem af juryen.

”Det er helt klart et kvantespring, som PSA har foretaget med de nye elektriske varebiler, som med den lange rækkevidde dels sikrer en mere fleksibel anvendelse – og dels sikrer, at chaufføren ikke så let skal frygte for at løbe tør for strøm,” udtaler VOTY.dk’s redaktør.

131 point til PSA’s el-varebiler

De nye franske el-varebiler opnåede 131 point. På andenpladsen kom Mercedes-Benz med deres elektriske eSprinter med 55 point. Så sejren til PSA var suveræn.

Den tyske koncern besatte også fjerdepladsen med den opdaterede Vito-model, der har fået nye og mere miljørigtige dieselmotorer og bedre sikkerhedsudstyr – så som standard adaptiv fartpilot. Vito opnåede 36 point.

Ford blev med deres nye Transit Active og Trail modeller nummer fire i kåringen. Her bliver pointene ikke oplyst.

Anden pris til PSA på tre år

Det er anden gang på tre år, at PSA gruppen vinder prisen. For to år siden vandt man med de mindre Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo varebiler.

Senere er Toyotas Proace electric kommet med som firling. Toyotas større Proace kommer senere også i elektrisk udgave som søstermodel til vinderne for 2021.

Juryformand Jarlath Sweeney fra Irland, som forestod præsentationen af prisen online på juryens hjemmeside www.van-of-the-year.com, lykønsker PSA for deres udvikling og investering af de nye elektriske varebiler.

El-varebil uden kompromis

Xavier Peugeot, Senior Vice-President I Groupe PSA’s Light Commercial Vehicles Business Unit siger, at prisen understreger PSA’s success med deres mellemklasse varebiler i forbindelse med elbils strategien, som er udviklet til PSA’s varebils-modeller – uden kompromis’er for kunderne.

Prisen for 2021 er dedikeret til Anders Karlsson, det svenske jury-medlem, som omkom tidligere i år, bliver overrakt til Xavier Peugeot i PSA’s hovedkontor i Paris tidligt i det nye år.

De nye elektriske varebiler giver for første gang kunderne mulighed for at bruge dem på linje med dieseludgaver.

Positive test af de nye varebiler

VOTY.dk har prøvet de nye el-varebiler herhjemme og i udlandet (inden grænserne helt blev lukket ned) – og kan vidne om fine køreegenskaber og fornemme præstationer – og en stressfri og lydløs kørsel. Uden at gå ned på nyttelast.

Bilerne med dobbelt batteri koncept har tillige hurtiglader, som sikrer fuld opladning på få timer.

De kan derfor bruges både til ”Last Mile” delivery og til regionaldistribution.

Også VOTY.dk’s favorit

VOTY.dks havde også de franske el-varebiler på sin førsteplads – med 6 point – grundet netop den lange rækkevidde, som åbner for helt nye muligheder for grøn distribution.

”Til gengæld havde jeg valgt den nye Vito-serie på min andenplads – med tre point – for den nye grønne motorgeneration OM 654, som er hentet fra personbilsserien – som har fået forbedret sikkerhedsniveau med adaptiv fartpilot som standardudstyr,” siger Carsten Teiner.

Vito fås også i udgaven e-Tourer med teknikken fra EQV mini-busserien – og meget lang rækkevidde – men denne teknik er p.t. ikke tiltænkt Vito som Van (men kan sikkert bygges om herhjemme som Van).

Kort rækkevidde

”I 2025 skulle Daimler-koncernen præsentere en helt ny el-bil platform til bl.a. eSprinter, som kommer til at give 3-400 kilometer rækkevidde. I dag kører den kun 136 kilometer på en opladning – og det er i underkanten for fleksibel anvendelse. Derfor gav jeg kun eSprinter et enkelt point.”

To point gik derimod til Fords nye Active/Trail serie for en spændende udvikling af Transit og Transit Custom programmet med antispin-system og mulighed for firehjulstræk – en god løsning til entreprenører og håndværkere. Dertil har bilerne fået ekstra meget udstyr.

Glæde hos dansk importør

Hos Peugeot Danmark siger salgschef Sten Schwaner, at man er meget glade for prisen.

“De  nye elvarebiler fra PSA løser helt klart flere behov for kunderne – og kommer ud til en større målgruppe end el-varebiler med kort rækkevidde. Prisen er – udregnet efter totalomkostninger (TCO) – ikke dyrere end dieseludgaver. Vi har som importør lige lanceret vores e-Expert i Danmark (samtidig med e-Jumpy) og der er p.t. kun en-to måneders længere leveringstid end dieseludgaverne,” siger Sten Schwaner.

Han er glad for, at kunderne til de nye biler både har vist sig at være store-, mellemstore- og små virksomheder.

Offentlige myndigheder er interesserede. Men her er arbejdsgangen lidt længere.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk